TECH Williams Fan-tas-tic

  • rvandergeest@planet.nl

    Hallo,

    Ik ben een nieuweling op het gebied van flipperkasten en heb onlangs een EM Williams Fan-tas-tic flipperkast uit '72 gekocht.

    Ben op zoek naar iemand met ervaring in het repareren van flipperkasten in de buurt van Rotterdam die het leuk vind om tegen een kleine vergoeding langs te komen om mij te helpen bij de reparatie.

    Hulp via het forum is ook van harte welkom.

    Ik heb de machine open gemaakt en heb na een paar weken, rondkijken, lezen en zoeken op het internet, een redelijk idee hoe hij in elkaar zit. Als ik hem aanzet, en de startknop indruk worden alle tellers gereset, maar verder gebeurt er niet veel. de lampjes gaan niet branden, de bal wordt niet in het spel gebracht en ik weet niet hoe ik de flipperkast aan de praat moet krijgen.

    Wie heeft suggesties / tips?

    R van der Geest

  • Arco

    Heb je wel de manuals en liefst het bedradings diagram?

    Volgens mij is het vooral een speurtocht naar slechte solderingen, losse draden en “lelijke” schakelcontacten.

    Arco

  • R.Blom

    Eerst en vooral de tellers nakijken, zijn 3 contactensets die open moeten staan, 1 voor de index, 1 voor de spanning om de tellerspoel te laten werken en 1 voor het meenemen van de volgende teller (niet bij de 10000, deze heeft geen opvolgende teller).

    Kijk of alle wiper-units teruggezet zijn, zijn vaak nogal vervuild van het stilstaan.

    Beste is de wiper-units schoon te maken, maar je kunt dit beter eerst onder begeleiding doen, je zal niet de eerste zijn die een spanveer in zijn vingers krijgt!

    Bij de Fan-Tas-Tic zijn er volgens mij 4 units, zo uit mijn hoofd: Ball in play, Coin unit, bonus unit en player unit.

    Reset is een van de meest veeleisende handelingen die een flipperkast moet maken, al deze units inclusief de tellers moeten naar hun startpositie gedirigeerd worden en ook gedetecteerd worden.

    Je kunt het even forceren om te kijken of het spel verder wat doet door de kast aan te zetten en dan de game over interlock om te zetten.

    Ik wil best een keer richting Rotterdam komen tegen een redelijke vergoeding, maar geef dan wel even aan wat redelijk isB)

  • Mike D

    Mijnheer Blom ik zou graag tegen een redelijke vergoeding willen vragen mijn fun-fest Williams te komen reparen/checken…het is in de buurt van Gorinchem.

  • rvandergeest@planet.nl

    Hij werkt!

    Door de drukte op mijn werk heeft het geknutsel aan de kast een aantal maanden stilgelegen. Wel heb ik af en toen nog op het internet naar aanvullende info gezocht.

    In de kerstvakantie weer begonnen en binnen een paar uur had ik de kast werkend. Ik heb een aantal zaken aangepast en weet dus niet precies welke actie welk effect heeft gehad.

    Wat heb ik oa gedaan:

    Chime gereinigd en gerepareerd (kernen van de spoelen zaten helemaal vastgeplakt)

    Lampjes vervangen, kast van binnen en van buiten schoongemaakt.

    Contacten nagelopen (1 aangepast)

    Spoel van de lock relay vervangen (was helemaal in stukken)

    In de linker exit lane, zat een kicker, die niet terug schoot nadat hij geactiveerd was. Hersteld door de positie van de spoel een beetje aan te passen.

    Spel weer op 3 ipv 5 ballen gezet.

    Rubbers vervangen

    Op basis van de info op de site van R. Blom (dank hiervoor) heb ik de lock relay mechanisch omgezet. Bij het aanzetten gaan alle lampen nu branden. Reset werkt ook en we kunnen spelen!!!

    Wat ik nog wil doen:

    Bij het activeren van de eerste van drie sterren voor een extra bal, klinkt een harde zoem uit de kast. Moet ik me hier zorgen om maken???

    Reviseren pop bumpers.

    Ik herinner me van vroeger nog de harde knal bij het juiste eindcijfer. dit werkt nog niet.

    Schoonmaken en in de was zetten van het playfield.

    Bedankt voor jullie reacties.

  • R.Blom

    Hallo,

    Als ik me niet vergis worden de sterren door een aantal relays aangestuurd, zoemen kan komen doordat deze wat los van het bord staat.

    Is hinderlijk maar niet erg, kijk wel even of het relay niet vervangen is door een ander type, nr. staat er op.

    Zou kunnen zijn dat er dan een momentrelay in zit i.p.v. een vasthoudrelay.

    De knocker (vrije spelen "plok) kan een wat complexer verhaal zijn, Williams wilde niet dat bij het inwerpen van een gulden er 4 klappen bij een vrij spel kwamen en heeft dit opgelost door op 2 relays een uitschakelcontact te zetten, te weten 10 en 25 cents.

    Maar er zit bij de guldenschakeling op de deur ook nog een contact dat bij rust in moet staan om een verbinding met die knocker te maken, 3 contacten voor 1 schakeling, die dus alledrie goed moeten staan en goed contact moeten maken.

    Zit de knocker er nog wel in? Niet onbelangrijjk.

    Reviseren popbumper? Staat een deel op mijn site, met foto's, rottigste werk vind ik altijd het solderen van de lampvoeten, maar eindresultaat is er meestal wel naar.

  • bert

    Dag Ronald,

    Weet jij nog een goede reparateur van EM kasten in het hoge noorden?

    Ik heb een Williams kast uit 1970 gekocht met wat achterstallig onderhoud, maar de meest mensen die ik heb gevonden zitten te ver weg.

    mvg

    Bert B

  • R.Blom

    Waar in het hoge Noorden?