Hallo,

Ik heb een Bally Blackwater 100 flipperkast en deze start sindskort niet meer op. Na het aanzetten van de kast geeft deze een foutmelding: “Failed test 4 cmos ram u4”. Ik had het vermoeden dat de static geheugen ram defect was, welke dus in de poort u4 zit van het MPU 6803 board zit. Een toshiba tc5517ap en heb dus een nieuwe 6116 ram geheugen besteld bij flipperwinkel en de weerstand 82R kf 2w vervangen. Na het plaatsen van de nieuwe ram geheugen heb ik de kast weer aangezet en krijg nu geen foutmelding meer. Echter start de flipperkast ook niet door, de flipperkast reageert hetzelfde als op het moment dat er helemaal geen ram geheugen in de houder is geplaatst is (hierbij goed op de uitsparing gelet zodat het ram geheugen op de juiste manier geplaatst wordt).

Er zijn nu 3 opties:

- de 6116 ram geheugen wordt niet herkend

- de 6116 ram geheugen is al defect (zijn blijkbaar gevoelig voor productiefouten)

- er is iets anders defect

Ps. De batterij vertoont geen lekkage en geeft de juiste spanning op het mpu board.

Ik heb nu een orginele toshiba tc5517ap besteld, maar ben niet zeker dat dit het probleem zal verhelpen. Wie kan mij verder helpen?