Hmmm… Ja, je hebt gewoon gelijk!
Ik snap wat je bedoelt. Het zou ook onzinnig zijn om aan het begin van de voetbalcompetitie te zeggen “Jongens, speel maar een eind raak, maar aan het eind van het seizoen loten we, ongeacht de eindranglijst, wie naar de Champions League mag”.
Maar hoe komt de NFV eigenlijk op dit idee? Ze hebben het afgekeken van de GPA (Duitse flippervereniging). De reden dat onze oosterburen dit doen is omdat een aantal jaren achtereen Nederlanders er met de hoofdprijs vandoor gingen. Is niet leuk natuurlijk. Hun oplossing: een prijs voor het beste GPA-lid. Leuk idee dat echter de mist in ging want het jaar daarop was het beste GPA-lid Ad Jonker, de PR man en zodoende lid van de GPA. De winnaar weer een Nederlander. Pas toen zijn ze overgegaan op de verloting onder alle spelers. Of je nu in de eerste ronde verliest of het toernooi wint, je hebt evenveel kans op de hoofdprijs.
Vind ik volkomen logisch en wel een goede oplossing van de GPA.
Nu vonden Guus & Co dit wel een leuk idee, en vanaf nu wordt bij elke wedstrijd de hoofdprijs verloot, onder het mom van “Het zijn niet altijd dezelfde die…”. Het wordt ook niet eerst even een keertje getest of het een succes is ofzo.
Maar als we eens wat verder kijken: De afgelopen vijf jaar heeft het Nederlands kampioenschap telkens een andere winnaar gehad! Ook het Belgische kampioenschap heeft nog nooit dezelfde winnaar gehad. Sterker nog, de Nederlands kampioen heeft nog nooit het Belgisch kampioenschap gewonnen of andersom.
Het is domweg niet waar dat altijd dezelfde mensen er met de hoofdprijs vandoor gaan.
Ik snap het echter wel… een beetje. De meerderheid is niet een zo begenadigd flipperaar als Albert Nomden of die Paul Jongma. Maar dan nog, er worden alleen nog maar BIJEENKOMSTEN gehouden, altijd met bijbehorende verloting. Het NK is de enige wedstrijd die nog wordt gehouden in Nederland. Het is dus allemaal leuk en aardig, maar je kunt de winnaar van het groots opgezette Dutch Open, wie dat ook is, niet met een lullige beker en een boek dat niemand koopt afschepen.
Ik ben het ook met je eens dat die gasten waar ze op doelen (altijd dezelfden) er wel gewoon keihard voor gewerkt hebben. Ook gaat dit ten koste van de motivatie van nieuwe aanstormende flippertalenten. De gemiddelde leeftijd is al aan de hoge kant binnen de NFV en met een te winnen flipperkast op een wedstrijd kun je die jongeren nog bereiken. Zij komen al een stuk minder in aanraking met dat prachtapparaat dan wij op die leeftijd deden.
Goed, het beste allemaal,
Bikkelheid Bonanza.