Flipperkastverloting?!

• Tsjipmanz

Ik wil even mijn hart luchten over de aanstaande Dutch Open. Zoals sommigen van jullie wellicht al weten is het ook dit keer de bedoeling (net als bij diverse buitenlandse kampioenschappen) dat de kast die te winnen valt niet aan de WINNAAR komt wel te gevallen, maar hij wordt gewoon onder alle deelnemers verloot (onder het motto: “om te voorkomen dat elk jaar dezelfde mensen met de prijzen naar huis gaan”).

Nou, het spijt me wel maar zulke onzinnige acties heb ik in mijn leven niet vaak gezien. Ik kan zelf niet echt goed flipperen, al worden mijn skills beter omdat ik wel eens les heb van Dutch Pinball Open kampioen '99 Paul “PFJ” Jongma. Ik zou dus uberhaubt geen kans maken op de prijzen.

Het is echter toch van God los dat de prijs waarvoor mensen juist trainen, VERLOOT wordt?!? Bij de WK-Voetbal gaan ze toch ook niet de overwinningspremies verloten aan alle deelnemers waaronder Antigua en de Faroer-eilanden, omdat het anders zo sneu is dat landen als Frankrijk en Brazilie met de cup enzo naar huis gaan.

Het is gewoon volkomen onterecht dat mensen die jarenlang trainen om ergens goed in te worden meedoen aan een toernooi, en dat de prijs niet naar de beste gaat maar gewoon onder iedereen wordt verloot.

Reacties graag.

• Back By Bikkel Demand

Hmmm… Ja, je hebt gewoon gelijk!

Ik snap wat je bedoelt. Het zou ook onzinnig zijn om aan het begin van de voetbalcompetitie te zeggen “Jongens, speel maar een eind raak, maar aan het eind van het seizoen loten we, ongeacht de eindranglijst, wie naar de Champions League mag”.

Maar hoe komt de NFV eigenlijk op dit idee? Ze hebben het afgekeken van de GPA (Duitse flippervereniging). De reden dat onze oosterburen dit doen is omdat een aantal jaren achtereen Nederlanders er met de hoofdprijs vandoor gingen. Is niet leuk natuurlijk. Hun oplossing: een prijs voor het beste GPA-lid. Leuk idee dat echter de mist in ging want het jaar daarop was het beste GPA-lid Ad Jonker, de PR man en zodoende lid van de GPA. De winnaar weer een Nederlander. Pas toen zijn ze overgegaan op de verloting onder alle spelers. Of je nu in de eerste ronde verliest of het toernooi wint, je hebt evenveel kans op de hoofdprijs.

Vind ik volkomen logisch en wel een goede oplossing van de GPA.

Nu vonden Guus & Co dit wel een leuk idee, en vanaf nu wordt bij elke wedstrijd de hoofdprijs verloot, onder het mom van “Het zijn niet altijd dezelfde die…”. Het wordt ook niet eerst even een keertje getest of het een succes is ofzo.

Maar als we eens wat verder kijken: De afgelopen vijf jaar heeft het Nederlands kampioenschap telkens een andere winnaar gehad! Ook het Belgische kampioenschap heeft nog nooit dezelfde winnaar gehad. Sterker nog, de Nederlands kampioen heeft nog nooit het Belgisch kampioenschap gewonnen of andersom.

Het is domweg niet waar dat altijd dezelfde mensen er met de hoofdprijs vandoor gaan.

Ik snap het echter wel… een beetje. De meerderheid is niet een zo begenadigd flipperaar als Albert Nomden of die Paul Jongma. Maar dan nog, er worden alleen nog maar BIJEENKOMSTEN gehouden, altijd met bijbehorende verloting. Het NK is de enige wedstrijd die nog wordt gehouden in Nederland. Het is dus allemaal leuk en aardig, maar je kunt de winnaar van het groots opgezette Dutch Open, wie dat ook is, niet met een lullige beker en een boek dat niemand koopt afschepen.

Ik ben het ook met je eens dat die gasten waar ze op doelen (altijd dezelfden) er wel gewoon keihard voor gewerkt hebben. Ook gaat dit ten koste van de motivatie van nieuwe aanstormende flippertalenten. De gemiddelde leeftijd is al aan de hoge kant binnen de NFV en met een te winnen flipperkast op een wedstrijd kun je die jongeren nog bereiken. Zij komen al een stuk minder in aanraking met dat prachtapparaat dan wij op die leeftijd deden.

Goed, het beste allemaal,

Bikkelheid Bonanza.

• Arens, Guus

Beste Tjipmans,

Prima discussie ben je begonnen over de verloting van de hoofdprijs op het DPO van eind april in het van der Valk Hotel in Leusden.

Maar je bent vrees ik niet helemaal goed geinformeerd.

Op de website van de Nederlandse Flipper Vereniging (www.pinball.demon.nl) staan alle te winnen prijzen op het Dutch Pinball Open weergegeven.

Je kunt daar lezen wat je precies kunt winnen en dat is beduidend meer dan een lullig (???) boek en een wisselbeker.

Ik wil graag een toelichting geven op die verloting maar niet aan een anoniem persoon.

Als je even aangeeft wie je bent dan zal ik je (en andere geinteresseerden) correct informeren over het waarom van de verloting en extra informatie geven over de te winnen prijzen.

Met vriendelijke groet,

Guus Arens

Voorzitter Nederlandse Flipper Vereniging (NFV)

Plenkertstraat 62

6301 GN Valkenburg a/d Geul

• Tsjipmanz

Beste Guus,

Ten eerste heb ik op de website die je noemt het volgende stukje gelezen:

“ Hoofdprijs een perfecte Theatre of Magic. Iedereen heeft evenveel kans, de kast wordt namelijk verloot onder alle deelnemers”. Dit is echter niet de reden om dit bericht te plaatsen. De waarheid wil dat ik bevriend ben met (de jou ongetwijfeld bekende) Paul Jongma, af en toen eens even een potje op zijn “Attack” mag spelen en bovendien ben ik altijd erg geinteresseerd in zijn hobby omdat hij er met met veel passie over kan vertellen. Van hem hoorde ik dus ook hoe dit op verschillende buitenlandse toernooien, en nu ook op het DPO geregeld was. Ik dacht: laat ik eens even kijken wat de andere pinball-fans hiervan vinden. Dit is dus de bron waar ik mijn posting op baseer, al kan het best zijn dat ik enkele dingen niet goed begrepen heb.

Bovendien heb ik het niet over een lullig boek voor zover ik mijn eigen bericht nog eens heb bekeken.

De persoonlijke info waar je om vraagt heb ik naar je gemaild.

Vriendelijke groet terug,

Tsjipke Wijbenga

• Paul F. Jongma

Oh, voor de volledigheid; dat tweede bericht was van mij Guus. De discussie komt echter niet helemaal los heb ik het idee.

En wat betreft dat “lullige” denk ik dat je naar mijn posting refereert. Goed, misschien niet even tactisch verwoord, maar ik heb weleens het idee dat ze dat boek bij alles en nog wat weggeven. Bij de prijsvraag op de website, onder de eerste tien voorinschrijvers voor het DPO verloot etc. Niet kwaad om worden hoor!

Maar dat lullige had betrekking op die beker. Is tenslotte al een tijdje niet meer gegraveerd. Vergeet die opmerking, had ik niet moeten zeggen, sorry.

Tja, ik kijk uit naar je uitleg,

Paul F. Jongma

LOL@AntiguaTsjipmanz schreef:

• Paul F. Jongma

Ik wil graag duidelijk maken dat ik in geen enkel opzicht de NFV en haar bestuur in diskrediet wil brengen.

Dit idee is schijnbaar wel bij sommigen onstaan en dat is uiteraard niet mijn bedoeling geweest.

Ik heb zeer veel respect voor alle inspanningen van Guus, Jurgen en iedereen die bij de organisatie is betrokken. Alle lof!

Het was slechts mijn bedoeling een discussie omtrent de flipperkastverloting op gang te brengen. Aan iedereen die naar aanleiding van deze postings dacht dat de NFV en ene Guus Arens er een potje van maken, dit is vanzelfsprekend niet het geval.

Met vriendelijke groeten,

Paul F. Jongma