220 voeding probleem

• Bernard van den Berg

Ik heb een flipperkast Tales of the crypt. 1 op 3x springt de stop er uit bij aanzetten. Ruist ook wat over de speakers. Wie weet hoe ik dit kan oplossen??

Telefoon s avonds 0186-653258

• spYder

aansluiten op een geaard stopcontact (wettelijk verplicht) als je dat nog niet had gedaan.

• Jack

Plaats een 10 Ohm (of minder) 10 Watt weerstand in de 220 volt voedings kabel (in de bruine of zwarte draad voor of na je ontstoor filter) , doordat je flipper een (te) hoge opstartspanning heeft klapt de stop er wel eens uit, dit moet over zijn met zo'n weerstand…

De ruis in de speakers komt door de inferieure versterker….

http://www.geocities.com/targetflippersBernard van den Berg schreef:

• Mark van der Gugten

Een vraag die ik al heel lang heb: welke gevolgen/gevaren zijn er wanneer je je kasten niet op een geaard stopcontact aansluit? Ik heb er drie in de huiskamer staan, zonder geaarde stopcontacten…

Een groot flipperfan en electronica-leek,

Mark

• Rob

In het algemeen geldt dat als je een apparaat dat voorzien is van een stekker met randaarde, aansluit op een stopcontact zonder aarde, de electrische veiligheid niet is gewaarborgd.

Als er in het apparaat een kortsluiting zou ontstaan waardoor een draad waarop (hoge) spanning staat in contact komt met het metaal van het apparaat, komt die (hoge) spanning op de buitenzijde van het apparaat wat gevaarlijk kan zijn.

Als de randaarde normaal aangesloten is, zal de zekering/automaat in je meterkast aanspreken waardoor er nooit spanning op de buitenzijde van het apparaat kan komen te staan.

groetjes,

Rob W.

AFM-dealer ;-)

Mark van der Gugten schreef:

>

> Een vraag die ik al heel lang heb: welke gevolgen/gevaren

> zijn er wanneer je je kasten niet op een geaard stopcontact

> aansluit? Ik heb er drie in de huiskamer staan, zonder

> geaarde stopcontacten…

>

> Een groot flipperfan en electronica-leek,

>

> Mark

• Hans Balk

Dit probleem doet zich eigenlijk alleen maar voor als je moderne zekeringen in je meterkast hebt zitten (automaten, soms wel ook Stotzen genoemd).

De oorzaak is eenvoudig, de kast gebruikt bij het inschakelen als het ware een kort moment veel meer stroom dan de zekeringautomaat kan doorlaten.

Normaal gesproken zou dit geen probleem moeten opleveren omdat zekeringen een vertraging hebben die hier niet op reageert, pas als de te grote stroom langer dan xx milliseconden aanhoudt hoort de automaat uit te schakelen.

De moderne automaten zijn soms echter “te snel”, hierdoor zijn ze niet in staat deze grote inschakelpiek te verwerken en slaan dus braaf uit.

Mensen met ouderwetse “stoppen” (smeltpatronen) in hun groepenkast hebben er geen last van omdat deze stoppen veel trager reageren.

De beste oplossing is de automaat in de betreffende groep te vervangen door een wat trager exemplaar, dit dient door een erkende installateur te worden gedaan.

Oplossingen als toevoegen van een PTC weerstand kunnen helpen maar zijn in feite ongewenste lapmiddelen die de veiligheid niet echt ten goede komen.

• Luc

Een tragere zekering is geen lapmiddel dan?? Als je alleen flipperkasten op die groep hebt misschien aardig, maar ze maken die zekeringen natuurlijk niet voor niets zo snel. Een (te) grote inschakelstroom is een ontwerpfout in de flipperkast, geen fout in je stoppenkast. Ik gebruik een iets duurdere oplossing, een inschakel-automaatje: dikke weerstand in serie met de trafo bij het inschakelen, weerstand wordt overbrugd als de kern van de trafo voldoende gemagnetiseerd is.

• Mark van der Gugten

Is een te hoge opstartspanning altijd een ontwerpfout? Of kan het ook duiden op ouderdom/slijtage van het lijnfilter of trafo zodat het beter is deze te vervangen? Geen idee hoor. Ik heb een T2 met opstartkuren. Ik ga het met die weerstand proberen op te lossen.

Groeten,

Mark