Hoi Albert!
Als er inderdaad twee opto's in je klok kapot zijn dan kun je ze makkelijk zelf vervangen. Let er wel op dat de opto's op de goede hoogte zitten. Probeer indien mogelijk de zwarte plastic spacers tussen de opto's en het board van je klok opnieuw te gebruiken zodat je zeker weet dat de opto's op de goede plaats zitten.
Ik heb nog wat aanwijzingen voor je als bvovenstaande niet mocht werken. Je kunt de Clock Test functie van je TZ gebruiken om het functioneren van de opto's te controleren. Deze testfunctie vind je in het testmenu onder T14. Hou er dan ook de beschrijving van de testfunctie van de klok, bladzijde 1-19, in je manual bij. Hier vind je een tabel met de stand van de wijzers in vergelijking met de geactiveerde opto's.
Ik ben het met Sacha eens. De (oudere) software van de TZ gaat niet goed met de besturing van de klok om. Met name als twee of meerdere modes de klok tegelijkertijd willen gebruiken, gaat het mis. Met softwarerevisie 9.2 of 9.4H zou je hiermee geen problemen meer moeten hebben.
Behalve de hitte in de klok is er nog een oorzaak voor het slecht functioneren ervan. Namelijk teveel speling naar voren van de grote wijzer waardoor deze niet meer goed door de opto's loopt. Dit kan worden veroorzaakt door trillingen van het mechaniek in de klok. Trillingen in de klok kunnen verminderd worden door de metalen asjes vast te lijmen in de plastic achterkant van de klok. Deze informatie en een handleiding voor deze methode heb ik gevonden op Pinballark, www. go.to/pinballark onder de button “special when lit”. Deze methode heeft mijn klok weer perfect werkend gekregen!
Verder is het inderdaad verstandig om, zoals Sacha schreef, diodes in je klok te installeren of de lampjes te vervangen met witte ledjes. Mochten je clockboards helemaal naar de klote zijn vanwege de hitte dan kun je nieuwe bestellen bij Pinball Lizard, www.pbliz.com in de USA. Deze zijn echter vrij prijzig maar eventueel een laatste optie.
Veel succes!