Twilight Zone klok

• Albert Baas

De klok van mijn Twilight Zone doet het niet.

2 van de 8 optishe sensoren doen het niet meer.

Weet iemand of de optische sensoren dan kapot zijn of zit het defect in een andere component op de klok printplaat, bv een kapotte diode of zo.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Volgens mij gaat het hier om een eenvoudig te repareren defect, alleen moet ik wel weten waar het probleem precies zit.

Albert

• sacha

de lampjes binnen de klok worden te warm waardoor de optos gaan koken. er zijn meerdere oplossingen :

- gaten boren in behuizing + diodes installeren om de gegenereerde warmte te beperken

- vervangen van de optos (4 dollar/stuk + verzendkosten)

- installeren witte leds ipv de lampjes

instructies voor genoemde oplossingen zijn wel te vinden op het internet. mail me als je het niet kan vinden.

weet je zeker dat de optos kapot zijn?? ik vermoed zelf dat de gamesoftware van de tz niet altijd goed met de klok omgaat (twee modes die tegelijk van de klok gebruik maken == klok niet meer werken voor de rest van het spel)

• LITZkid

Hoi Albert!

Als er inderdaad twee opto's in je klok kapot zijn dan kun je ze makkelijk zelf vervangen. Let er wel op dat de opto's op de goede hoogte zitten. Probeer indien mogelijk de zwarte plastic spacers tussen de opto's en het board van je klok opnieuw te gebruiken zodat je zeker weet dat de opto's op de goede plaats zitten.

Ik heb nog wat aanwijzingen voor je als bvovenstaande niet mocht werken. Je kunt de Clock Test functie van je TZ gebruiken om het functioneren van de opto's te controleren. Deze testfunctie vind je in het testmenu onder T14. Hou er dan ook de beschrijving van de testfunctie van de klok, bladzijde 1-19, in je manual bij. Hier vind je een tabel met de stand van de wijzers in vergelijking met de geactiveerde opto's.

Ik ben het met Sacha eens. De (oudere) software van de TZ gaat niet goed met de besturing van de klok om. Met name als twee of meerdere modes de klok tegelijkertijd willen gebruiken, gaat het mis. Met softwarerevisie 9.2 of 9.4H zou je hiermee geen problemen meer moeten hebben.

Behalve de hitte in de klok is er nog een oorzaak voor het slecht functioneren ervan. Namelijk teveel speling naar voren van de grote wijzer waardoor deze niet meer goed door de opto's loopt. Dit kan worden veroorzaakt door trillingen van het mechaniek in de klok. Trillingen in de klok kunnen verminderd worden door de metalen asjes vast te lijmen in de plastic achterkant van de klok. Deze informatie en een handleiding voor deze methode heb ik gevonden op Pinballark, www. go.to/pinballark onder de button “special when lit”. Deze methode heeft mijn klok weer perfect werkend gekregen!

Verder is het inderdaad verstandig om, zoals Sacha schreef, diodes in je klok te installeren of de lampjes te vervangen met witte ledjes. Mochten je clockboards helemaal naar de klote zijn vanwege de hitte dan kun je nieuwe bestellen bij Pinball Lizard, www.pbliz.com in de USA. Deze zijn echter vrij prijzig maar eventueel een laatste optie.

Veel succes!

• Albert

Hallo Sascha en LITZkid,

Fantastisch dat er zo snel gereageerd wordt!!

Bedankt voor de geweldige tips!!

Ik had de klok al met het test programma doorlopen, en daaruit blijkt dat de 00 en 30 minuten opto's niet functioneren.

MijnTZ heeft niet veel speeltijd, dus ik denk dat het met slijtage wel meevalt.

De site van pinball lizard heb ik ook gevonden. De nieuwe PCB's van hun zijn inderdaad wel erg duur.

Maar er staat een hele duidelijke aanwijzing hoe de klok netjes gedemonteerd en gemonteerd kan worden.

Ik denk dat ik de klok van LEDs ga voorzien en de twee opto's vervang.

Bij Pinball Lizard hebben ze een setje met 4 LED's en bijbehorende weerstanden voor 20$ is dat niet erg duur? Of zijn witte LED's gewoon duur?

Zijn die spullen ook bij de flipper handel in Nederland verkrijgbaar?

(ik heb nog geen gelegenheid gehad om er achteraan te bellen.)

Albert

• patrick

als je nieuwe opto's bestelt,dan moet je er wel op letten dat je opto's met lange pootjes bestelt.de normale opto's die bv in de flipperknoppen zitten zijn te kort voor in de klok bij de t z.

je kunt zelf wel wat hobbyen ,maar vaak blijft dan de wijzer achter de opto hangen met het gevolg dat ie afbreekt.

• Mark van der Gugten

De laatste tijd heb ik vaak “Clock Broken” meldingen na een tijdje spelen. Met 9.4H software! Na controleren in testmode is alles weer goed, opto's werken dus gewoon. Heeft een van jullie dit wel eens gehad?

• sacha

ik had hetzelfde. maar in testmode bleek (hoewel de optos wel werkten) dat door viezigheid de optos soms een ‘hit’ registreerden. je zag op de dmd dan heel even dat een opto getriggerd werd. als ik de klok door liet lopen deden de optos wat ze moesten doen (uren/minuten registreren).

Na het schoonmaken van de optos had ik dit probleem niet meer en werkt de klok perfect

• Hans

Bij kapotte klokopto's is in de regel alleen de zender defect.

Nou is het zo dat je de opto behuizing kunt openfröbelen en de echte handigerds kunnen de zenderled vervangen door een SEP8506(3), er zijn waarschijnlijk nog wel 100 andere IR ledjes hiervoor geschikt denk ik.

Dit is wel een friemelwerkje maar wie een hoop geld wil besparen en handig is kan het op deze manier ook prima voormekaar krijgen.

Zoals altijd is het korte pootje van een led de Kathode.