Lakken speelveld

• Albert

Heeft iemand al ervaring met het lakken van een speelveld??

Er is wel het een en ender te vinden op internet, maar allemaal met spul dat we hier niet kennen.

Ik heb zelf het idee dat met Glitsa (een soort parket vloer lak op alcohol basis) zou moeten lukken.

Of zijn 2 componenten lakken (Autocryl van Sikkens bv) ook te gebruiken??

Zijn er andere alternatieven?

Het gaat er mij om om een speelveld die tekenen van verwering begint te vertonen te conserveren. (HH)

Albert

• paupin

Ik heb er geen ervaring mee en voerde deze discussie ook al met andere belangstellenden. Ben nu van plan dit zelf eens op een sloopveld te testen. Ik had echter het idee het met acryl-vernis op waterbasis te doen. Een vernis op basis van oplosmiddelen zal waarschijnlijk de inkt oplossen? De vraag is ook of die vernislaag bestand is tegen de “beukende ball”. En wat op langere termijn? vergeling, krakeleren? Vernis wordt hard en is niet flexibel. En er zijn ook verschillen in uitzettingscoefficent tussen de lak en de plank. Denk maar aan de blazen op vele kopruiten.

Wie het weet mag het zeggen.

• Henny

Ik heb een speelveld gerestaureerd en daarna afgewerkt met 5 lagen Glitsa acryl glans parketlak, aangebracht met een lakroller. Dit heb ik vorig jaar augustus gedaan en het ziet er nog perfect uit.

• Albert

Parket lak is volgensmij prima geschikt omdat deze lak natuurlijk ook tegen een stootje moet kunnen, hakken, steentjes, stoelpoten ed.

Ik weet dat Glitsa een hele harde lak is, dus in principe geschikt zou moeten zijn voor een speelveld.

Henny, hoe heb je het speelveld voor het lakken voorbehandeld??

Hoe gedroeg zich de orspronkelijke laklaag?

Paupin, verf op glas is natuurlijk een ander verhaal ivm loslaten, omdat hechting op glas zo wie zo al een probleem is.

Hechting op hout en oude laklagen is geen probleem mits goed voorbehandeld en de juiste lak wordt gebruikt.

Het gaat mij om een speelveld van een Haunted House.

Het speelveld vertoond de voor deze kast bekende slijtage plekken, rond de bumpers.

Enig retoucheer werk zal denk ik wel nodig zijn.

Albert

• Jan

Ik ben bezig met het restaureren van mijn Addams Family speelveld.

Op dit moment is het speelveld geheel gestript (boven en onder het speelveld!).

Ben nog bezig met schoonmaken (Novus No. 2).

Ik ben van plan om mijn speelveld te voorzien van een aantal lagen autolak.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar 2 componentenlak, omdat spuitlak over het algemeen beter uitvloeit, en zodanig de oneffenheden veroorzaakt door uitstekende speelveldstickers kan doen verdwijnen. Ook kun je tussen de verschillende lagen met heeeeeel fijn schuurpapier oneffenheden bijschuren.

Als er iemand ervaring heeft met het spuiten van speelvelden, dan hoor ik dat graag. Ook ben ik graag berijd om dit experiment samen met andere aan te gaan.

Zie voor meer informatie:

http://billdavis.homestead.com/page2.html

Groetjes,

Jan

• Henny

Ik heb het hele speelveld gestript tot ik een geheel vlak speelveld had. Het strippen van de onderzijde is niet nodig als je de lak met een roller aanbrengt (en dat scheelt een hele hoop werk! ) Ook heb ik de zijkanten en de achterzijde verwijderd om geen aanzetten in het speelveld te krijgen. Het speelveld ontdaan van mylar dat totaal versleten was (de gaten zaten er in) en daarna vetvrij gemaakt met thinner (eerst proberen op een hoekje of de ondergrond niet oplost). Ik heb gekozen voor een acryl parketlak omdat deze de ondergrond niet aantast . Deze lak is ook niet keihard zodat bij een beschadiging of deuk de lak niet gelijk van de ondergrond loslaat. Ook het retoucheren heb ik met een acryllak gedaan Tussen de laklagen heel licht opschuren met een fijn schuurpapier. Ik heb 5 lagen aangebracht om de oneffenheden weg te werken. Het grote voordeel van acryllak is dat het snel droogt en daardoor weinig stof insluit Het eindresultaat is echt perfect. Eventueel kun je het resultaat bij mij bekijken.

Succes

• Albert

Het spuiten zou je natuurlijk door een behulpzame autospuiterij kunnen laten doen.

Als je afspreekt dat je het spuitklare speelveld langs brengt als ze toch al met de juiste clear lak bezig zijn hoeft dat niet zoveel te kosten.

Het voordeel daarvan is dat je dan professioneel nat op nat kan laten spuiten en dat het spuiten in de spuitcabine plaats vindt waardoor er geen stof in komt.

Natuurlijk wel even overleggen welke lak je erop wil, zij kunnen daar ook wel wat advies over geven (vraag wel altijd meerdere “experts” om advies)

(ik heb in het verleden zelf thuis onderdelen voor mijn oldtimer gespoten (ook 2K Sikkens Autocryl), maar ondanks alle voorzorgs maatregelen komt er nog onvoorstelbaar veel stof op het werk.)

Albert

• Mel

Jullie zijn allemaal gestoord !

Autolak , parket lak ?

Let op mijn woorden , dit gaat na een aantal jaren een gele kleur geven , net of flink gerookt is in je kast.

Koop voor 10 euro bij de boekhandel een rol kaft plastic !

Slijt niet en is makkelijk aan te brengen.

Ik heb het bij mij Tomcat gedaan en deze is net nieuw en hij blijft mooi .

Albert schreef:

>

> Het spuiten zou je natuurlijk door een behulpzame

> autospuiterij kunnen laten doen.

> Als je afspreekt dat je het spuitklare speelveld langs brengt

> als ze toch al met de juiste clear lak bezig zijn hoeft dat

> niet zoveel te kosten.

> Het voordeel daarvan is dat je dan professioneel nat op nat

> kan laten spuiten en dat het spuiten in de spuitcabine plaats

> vindt waardoor er geen stof in komt.

>

> Natuurlijk wel even overleggen welke lak je erop wil, zij

> kunnen daar ook wel wat advies over geven (vraag wel altijd

> meerdere “experts” om advies)

>

> (ik heb in het verleden zelf thuis onderdelen voor mijn

> oldtimer gespoten (ook 2K Sikkens Autocryl), maar ondanks

> alle voorzorgs maatregelen komt er nog onvoorstelbaar veel

> stof op het werk.)

>

> Albert

• Jan

Bedankt Mel voor deze intelligente bijdrage.

Je denkt toch niet, dat ik mijn TAF ga slopen, om er vervolgens kaftpapier op te plakken?? En weet jij hoe lang die lijm blijft plakken?

PS Autolak op waterbasis verkleurt niet!

• Henny

Op tijd je medicijnen innemen Mel!!