flipper kopen, hoe ???

• raad maar (hint: e-mail...)

waar moet ik op letten als ik een kast koop en wat is een normale prijs voor een normale flipperkast

• Hero Idema

Hallo raad maar,

Ik ben ook net begonnen met het “verzamelen” van flipperkasten. Als je een flipperkast wilt kopen moet je eerst weten welke kast je graag zou willen hebben. Kasten met een Dot Matrix Display (DMD) verschillen in prijs tussen de 300 en 6000 Euro, ligt aan de populariteit. Als je veel geduld hebt kom je best leuke flipperkasten tegen voor een leuke prijs (ik heb er inmiddels 2 voor een naar mijn idee hele leuk prijs gekocht).

Als je een beetje rondkijkt op de veilingsites en je ziet een titel staan die je niet meteen wat zegt kan je op http://www.ipdb.org kijken wat voor kast het is en of ie je aanspreekt.

Als je gaat kijken let dan vooral op beschadigingen (vooral op het speelveld) en of alle ramps, wireframes etc nog intakt zijn. Als de verkoper er een handleiding bij heeft gebruik deze dan om alle switches/lampjes te testen vanuit het testmenu van de machine (alle DMD kasten hebben dit). Veel kasten zetten achter het “credits”nummer een puntje de zogenaamde “credit dot” als de kast vindt dat er iets fout is, bijvoorbeeld een switch die blijft hangen of een aantal spelletjes niet meer aktief is geweest. Let op, het test menu kan aangeven dat een switch een tijd niet meer gebruikt is, dit kan door een defect komen maar ook simpelweg omdat de bal daar een aantal spelletjes niet is geweest.

De rubbers op het speelveld, als deze zijn uitgedroogd en scheurtjes vertonen kan je ze binnen de kortste periode vervangen. Gelukkig zijn ze niet duur, ongeveer 20 euro voor de hele kast.

Let op het display zelf, vraag aan de verkoper (als je het veld inspecteert) of je de kast even uit mag zetten en als hij een beetje is afgekoeld weer aan kan zetten. Als het display eerst “dof” is en later wat feller of de hoeken vallen een beetje weg kan je er vanuit gaan dat het display binnenkort kapot gaat, die dingen hebben nou eenmaal een bepaalde levensduur. Een nieuw display kost ongeveer 250 Euro. Een lijntje weg wijst meestal op een breuk in een leiding naar het display zelf. Is niet makkelijk of soms zelfs helemaal niet te repareren. Dus het ligt eraan hoe storend je dit vindt.

Als je de kopkast openmaakt zie je wat batterijen zitten, die zorgen ervoor dat de kast zijn instellingen en scores kan bewaren zodra hij uitstaat. Let op dat de batterijen niet gelekt hebben. Meestal zitten deze batterijen op de print van het hart van de kast. Het zuur wat uit deze batterijen komt is funest voor deze print. Een nieuwe print kost ongeveer 180 Euro. Het eerste wat je doet als ie bij je thuisstaat is deze batterijen vervangen en hier een jaarlijkse gebeurtenis van maken.

Neem iemand mee die er verstand van heeft (heb ik een keertje niet gedaan helaas). 2 zien altijd meer dan 1 en het sjouwt wat makkelijker want zo'n kast is ZWAAR.

Zo'n kast van een veilingsite is leuk en wat goedkoper dan dat je hem bij een flipperhandelaar koopt. Het nadeel is dat je er vaak thuis pas achter komt dat er toch het een en ander mis is (ik spreek ook uit ervaring). Het grote voordeel is dat als je hem bij een goede handelaar koopt je er vanuit kunt gaan dat de kast helemaal in orde is. Hij is helemaal gestript en schoongemaakt, eventuele dingen die later problemen zouden kunnen veroorzaken zijn verholpen etc. De meesten geven er nog garantie op ook. Dan ben je meteen een stuk zekerder van je zaak. Het nadeel is, het kost even wat (en terecht want er gaat een hoop werk in zitten).

Ik hoop dat het wat duidelijker is (ik heb nu lamme vingers). Dit is zoals ik er tegenaan kijk. D'r zijn vast wat professionelere mensen die hier een andere en/of betere kijk op hebben dan ik.

Nogmaals het kopen van zo'n kast vergt veel geduld.

Iemand nog een twilight zone staan voor een “leuke” prijs?

Groeten,

Hero Idema

ps. Wordt lid van de nederlandse flippervereniging. Daar zijn een hoop leden die elkaar helpen op bijeenkomsten in de vorm van tips etc.