hologram CFTBL

• dimitri

Hoi,

Ik heb een probleem met het hologram van de CFTBL, het hologram komt niet duidelijk over en is blauw/paarsig als de lichtbundel via de spiegel word gekaatst. Alle onderdelen werken maar het resultaat is er niet naar. Kan het zijn dat het geheel afgesteld moet worden of kan een hologram verouderen??

Groetjes Dimitri.

• leon

Hi,

Beide, het hologram kan verouderen , en vooral de lichtstraal moet goed afgesteld worden met de lamp en de spiegel. Kan u Engels lezen, doe dan een “ search” op rec games pinball met als gegevens, “ hologram ” er zijn een zeer groot aantal raadgevingen betreffende dit onderwerp geweest en terug te vinden daar Leon

• niko

Ik begreep van een technische man van de NFV, dat het juist de LAMP is, die verouderd is Minder licht = minder hologram. Minder licht = andere kleur licht.

• dimitri

ondertussen heb ik wat gezocht op internet en een webpagina gevonden die dit probleem behandeld. Het is met name de veroudering van het hologram onder invloed van het UV spectrum die het groen laat verdwijnen. ik heb het hologram er ondertussen al eens uitgehaald en onder een spotje gehouden, hierdoor lichtte het hologram duidelijk op, echter de kleur blijft paarsig/blauw. Het originele groen zit nog wel langs de randen maar daar heb je dus niks meer aan. Er zit niks anders op dan de reflector eens goed op te poetsen en wat af te stellen voor iets meer lichtopbrengst en maar wachten tot ze ergens succesvol zijn in het herproduceren van het hologram.

http://www.gfairall.pwp.blueyonder.co.uk/extraball/games/cftbl/problems.htm

• Erwin Bevers

Ik denk zelf niet dat het hologram verkleurt na verloop van tijd. Mijn Creature is 10 jaar oud (dat is elke Creature!) en er heeft nooit een nieuw hologram in gezeten. Toen mijn Creature in mijn bezit kwam, was het hologram ook blauw en vaag. Na goed poetsen van het hologram met Novus 1, het poetsen van het plastic raam met Novus 2 en 1, het goed reinigen van de spiegel en het vervangen van de projectorlamp (kun je gewoon kopen bij de Halfords!!!) is mijn hologram weer superscherp, helder en gifgroen!

Het heeft er ook mee te maken vanuit welke hoek je naar het hologram kijkt. Je kunt de spiegel voorzichtig buigen naar de juiste hoek. Zorg dat het hologram groen is als je ernaar kijkt vanuit de spelerspositie voor de flipperkast. Het verhaal van ultraviolet licht lijkt mij onzin. Een gewone gloeilamp zoals in de projector zit, straalt geen ultraviolet licht uit. En hoe kan zonlicht binnenin je flipperkast komen? Via het glas en het creature raam? Alleen als je je flipperkast buiten en pal in de zon hebt staan!

Maak eerst alles maar eens zeer goed schoon en haal een nieuw lampje bij de Halfords (12 V, 21 W, 2 stuks voor nog geen drie euro!)

Veel succes!