Zelf importeren

• Henk

Hallo,

heeft er iemand ervaring met het zelf importeren van onderdelen vanuit Amerika? Ik merk dat de prijzen alhier soms nogal de pan uitrijzen… bijvoorbeeld meer dan â?¬220 voor een DMD, tegenover $125 in Amerika. Lampjes zijn ook een goed voorbeeld, vooral als je er gelijk een stuk of 200 wil hebben.

Ik kan me voorstellen dat de prijzen hier zo hoog zijn vanwege invoerheffingen, verzendkosten, etcetera. Kan me ook voorstellen dat het zelf importeren als partikulier een hoop ergernissen met zich kan meebrengen (leveringsduur bijvoorbeeld). Ook het gebruik van een creditcard op internet zie ik niet echt zitten.

Loont het de moeite om zelf spullen te importeren of is het maar beter de hogere prijzen alhier voor lief te nemen, naar een winkel te stappen en een hoop moeite/ergernis te besparen?

Groeten,

Henk.

• Hero Idema

Ik bestel regelmatig onderdelen via het internet meestal bij “marcos specialties” of bij “for amusement only” gewoonweg omdat het teveel scheelt in prijs met handelaren in Nederland, ondank de bijkomende verzendkosten. Let wel op invoerrechten enz. Zie onderaan bericht.

Bestellen doe ik altijd met m'n creditcard en het is eigenlijk nog nooit misgegaan. Overigens kun je gewoon aangifte doen bij je creditcard maatschappij mocht er opeens wat vreemds worden afgeschreven, de meeste verzekeren je daarvoor nog ook.

Levertijden zijn meestal rond de 5 dagen (soms wat langer als je pakketje bij de douane komt te liggen).

Douanerechten/BTW

Als je bestelling onder een bepaald bedrag blijft (inclusief verzendkosten) hoef je geen BTW of douanerechten te betalen. Kom je daarboven kan het al snel oplopen. Flipperkastonderdelen vallen in 19% btw tarief en 14% douanerechten. Dus dat vrij snel oplopen, zoveel zelfs dat het soms makkelijker is om gewoon in Nederland de onderdelen te bestellen. Wordt je pakketje bezorgd via de KPN moet je bij aflevering deze kosten betalen. Komt ie via de NPD (nederlandse pakketdienst) krijg je later (2 a 3 weken) een vette rekening voor je neus.

Voor meer info zie: http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/internet.htm

Het ligt er dus helemaal hoeveel moeite je ervoor wilt doen.

Groeten,

Hero Idema

• Albert

Houd er ook rekening mee dat als je importeerd uit de VS dat je BTW betaald over de waarde van de goederen EN de verzendkosten.

De verzendkosten zijn ook pittig, zie:

http://ircalc.usps.gov/

(USPS is de post)

Als de aangegeven waarde beneden de ca 40$ is en als een GIFT wordt verzonden dan hoef je (meestal) niets bij te betalen.

Koeriers zoals UPS en FedEx zijn extreem duur. (wel snel)

Een makkelijke en zekere manier van betalen is Paypal.com en Bidpay.com.

Mocht je meer vragen hebben moet je mij maar even mailen.

(wel even de anti spam x uit mij e-mail halen)

Albert

• Hans Balk (Shoot 'M Again)

Wil je een echt goede DMD kopen haal het ding dan NIET bij Marco's specialty's.

Phil Palmer van pinball heaven www.pinballheaven.co.uk heeft een veel beter type te koop namelijk de Vishay. Dit merk is VERRE te prefereren boven de Babcock die Marco's heeft.

Koop je het display bij Marco's dan komt er vrolijk een smak belasting bovenop waardoor het ding precies hetzelfde kost als hiet in NL.