TAF prototype

  • Pascal

    hoe herken je een addams family prototype?

  • Jan

    Geen streepjescode op het speelveld.

    Body art aan beide zijden gelijk.

    Zie:

    http://www.geocities.com/banzairun/pinball/tafsample.html

  • Pascal

    bij mijn TAF is de body art aan beide zijden gelijk (zoals op die site), maar het speelveld is wel met streepjescode etc…

    volgens de datum op mij coin door is die gemaakt op 8 nov 91 (ik sta 2de in the owners list)

    het bordje op mijn bookcase zegt : “ # OF BALLS IN VAULT = SUPER JACKPOT MULTIPLIER” ik dacht dat dat een teken van prototype was.

    het is precies een prototype body met een recent speelveld :-(

  • Hans Balk

    Er is maar 1 echt goede manier om een prototype te herkennen.

    En het maakt TOTAAL NIET UIT om welke kast het dan gaat.

    Prototypes hebben RODE lampborden onder het speelveld zitten.

    Die werden bij WMS zelf geëtst tijdens de ontwikkelingsfase.

    De normale groene productieprinten komen van een toeleveringsbedrijf.

    Helaas, daar gaan alle protodromen aan diggels.

    Vooral teleurstellend voor de 5000 eigenaren van Twilight Zone prototypes met het witte klokfront. (helemáál niet sarcastisch bedoeld hoor, hoe kom je erbij ?)

    Referenties :

    www.gameroommagazine.com

  • Pascal

    bedankt voor de uitleg

    nu weet ik het tenminste zeker

  • Hans Balk (Shoot 'M Again)

    Even nog wat verdere uitleg,

    Bij het ontwerpen van een flipperkast is sprake van diverse stadia.

    Het eerste stadium is het zg. Whiteboard.

    Dat is een volledig werkende kast zonder enig artwork, het speelveld is dan spierwit.

    ALLES wordt in dit stadium in eigen fabriek gemaakt.

    In die fase wordt bekeken of het spel eigenlijk wel leuk is en worden er nog geen kosten gemaakt mbt het grafisch ontwerp.

    Vaak worden in dat stadium onderdelen nog verplaatst.

    Veel kasten zijn nooit verder gekomen omdat het gewoon geen goed ontwerp bleek te zijn. De enige trieste uitzondering hierop is Wizard Blocks waarvan het ontwerp werd stilgelegd wegens beëindiging van de productie.

    Na het whiteboard volgt dan het kunstzinnige gedeelte en de verdere uitwerking van de software.

    Tenslotte is de kast dan klaar en worden er een zeer beperkt aantal proefexemplaren gebouwd die naar een paar topexploitanten worden gestuurd om proef te draaien. DAT ZIJN DE PROTOTYPES.

    Is de proef succesvol dan start de massaproductie, vaak worden er naar aanleiding van de proef nog wat wijzigingen aangebracht, soms ook technische verbeteringen en heel vaak worden er dingen uit de kast verwijderd om de productiekosten te verlagen. In een aantal gevallen gebeurde dat wat later omdat bleek dat de eerste productiekasten toch niet perfect waren.

    Bij de productie worden bijna alle onderdelen betrokken van toeleveranciers, dus

    de speelvelden komen uit de ene fabriek, de kopruiten uit een andere en de electronica uit de volgende. Totaal bijna 30 verschillende fabriekjes.

    De assemblage wordt bij WMS gedaan aan de lopende band.

    Het beste en bekendste voorbeeld is de Twilight Zone waar erg veel aan werd veranderd. Tijdens de prototypefase (7 stuks) zat de beroemde derde magneet er nog in, was de klok de missionselector (het front bestond uit gekleurde quadranten en de kleur waar de wijzer naar wees bepaalde de te starten opdracht) De eerste productie exemplaren hadden GEEN rubber tussen de poppers, dit werd later aangebracht wegens klachten over te veel linker drains. Gevolg was een te groot aantal center drains en vervolgens hebben ze de postjes en rubbers in de muntbak gemieterd en moest je zelf maar uitzoeken.

    StarTrek the next generation had bolle rode lampglaasjes op de kanonnen zitten, bij het opschuiven van de speelveldruit gingen die echter in de vernieling en dus heeft WMS er platte glaasjes voor in de plaats gezet.

    Bij Medieval Madness waren de wijzigingen zeer gering, de kast was direct een commercieel succes en alleen het brugmechanisme moest een kleine wijziging ondergaan wegens te grote slijtage.

    Zo zijn er uiteraard hoopjes voorbeelden maar een prototype bezitten is een zeldzaamheid en ze komen (waarschijnlijk) helemaal niet in Nederland voor.

    Realiseer je dat er slecht enkele stuks werden gebouwd (TZ is de uitzondering met 7)

    Bedenk ook dat de ontwerpers de prototypes meestal zelf hielden.

    (Pat Lawlor heeft de zijn TZ nog altijd in gebruik en Ted Estes speelt er welliswaar niet meer op maar wil er beslist niet vanaf)

    Probeer ook nooit aan de Cirqus Voltaire te komen van Cameron Silver, dit enige bestaande prototype is zijn troetelkind. (Hij bezit trouwens ook nog een productie exemplaar)

  • Pascal

    dat van dat whiteboard enzo wist ik door deze toffe “making of” van monopoly, te zien op de site van pat lawlor disign

    http://www.patlawlordesign.com/making/index.html

  • Mel

    Buiten dit alles.

    Wie gooit een prototype flipper in de explotatie hier in europa ???

    Bijna alle machines hier komen uit de explotatie uit europa.

    Mensen denken dat als ze een iets afwijkend plastic of zoiets hebben een protopype hebben.

    Wat wel zo is dat je verschil kan hebben tussen de machines die het eerst en die als laatst van de produtie band afrollen.

    Ondertussen worden er ook nog modificaties gedaan , kijk maar eens naar software versies, dat doen ze soms ook met plastics , stickers , noem maar op.

    Logish toch ??

  • Hans Balk (Shoot 'M Again)

    Precies Mel,

    Heb je dus een kast met een lichte afwijking zoals het groene lock bij TZ of bijvoorbeeld de sticker op het Shoot Gumball Here plastic dan is het geen prototype maar een EARLY PRODUCTION.

    Bij Williams werd niets weggegooid, van een gewijzigd plastic (afkomstig van een toeleveringsbedrijf) waren er vaak al honderden gemaakt.

    Ze plakten er dan gewoon een sticker overheen.

    (“TZ Shoot Gumball” here was oorspronkelijk “Collect next Spiral Here”)

    Van zulke kasten kunnen er tientallen of zelfs honderden zijn gebouwd en die zijn over de hele wereld verspreidt.

    Wil je alles weten over deze zaken surf dan naar www.gameroommagazine.com daar staat ondermeer een leuk verhaal over de Twilight Zone productie.

    Lees er bv alles over de oorspronkelijke BLAUWE POWERBALL