hulp bij defecten

• Pascal

ik heb 2 probleempjes bij mijn flipper.

er zitten nieuwe batterijen in en elke keer als ik de kast uit en aan schakel krijg ik “factory settings restored”

hoe komt dat?

en ook

als ik op de knop van mijn rechtse flipper druk en hem ingedrukt hou dan flipt hij wel maar de flipper valt terug naar beneden ipv omhoog te blijven staan.

iemand raad?

• leon

Hello, je hebt er wel twee nieuwe batterijen ingedaan maar die maken ergens slecht contact en de ram's ( geheugenchips) houden de info nog altijd niet vast bij gebrek aan spanning na het uitschakelen van de kast. Erg typisch voor oudere Williams kasten die hebben slechtte kwaliteit batterijhouders; Ook voor uw ander defect moeten we weten wat soort flipper het is , er zijn wel 8 verschillende manieren waarop de flipper “ up” blijft maar dat verschilt naargelang het model flipper… Dus wat mer uitleg is op zijn plaats..

• Pascal

het is een whitewater

• Hero Idema

Check http://www.shootmagain.nl/tech/index.html

hoop nog in het engels… Hans is nog bezig met de vertaling, maar daar staan op zeker je problemen in.

Over je flipper probleem. Een flipper heeft twee spoelen in 1. Een krachtige om de flipper omhoog te krijgen en eentje om de flipper omhoog te houden. De krachtige stopt ermee zodra de flipper omhoog staat, anders brandt je spoel door en krijg je zo'n mooie zwarte vlek onder je speelveld. Die werkt dus, dus je probleem zit hem in de spoel die hem omhoog moet houden. Kunnen een aantal dingen zijn varierend van een draadbreuk tot een driver en/of transistor op je fliptronic board (links bovenin je kopkast van je whitewater). Lees die link effe en die helpt je vast een eind op weg.

Success

Hero Idema

• Pascal

wat moet ik nu doen met het geheugen dat hij niet bewaard?

• Hero Idema

Effe vrij vertaald van die tech site:

Pak je multimeter, zwarte draad aan de ground (pak bijvoorbeeld een schroef waarmee je cpu board vast zit) en ga met de rode draad van je multimeter alle SOLDEERPUNTEN van je batterijhouder af. Je zou de volgende spanningen moeten meten: 1,5 - 3 en 4,5 Volt. Meet je dit niet, dan is je batterijhouder niet goed.

Meet daarna (zwarte draad nog steeds aan de ground) met de rode draad pin 28 van U8 (zie je handleiding waar die zit) op je WPC board, daar moet ongeveer 4,3 Volt op staan. Is dit het geval dan is U8 kapot (gebeurd niet zo vaak). Staat hier geen spanning op, meet dan beide kanten van D2 (1N4148). De ene kant zou 4,5 Volt moeten geven en de andere kant ongeveer 4,3 (de kant met de ring om de diode). Meet je maar aan 1 kant deze spanning, dan is die diode kapot.

Als je na deze dingen getest te hebben nogsteeds problemen hebt, raad ik je aan naar een goede flipperhandelaar of reparateur (Arkadia, Wizard of ShootmAgain) te gaan met je wpc board.

Success,

Hero

• Hero Idema

Ow… ik ben vergeten te melden dat je kast wel UIT moet staan bij het meten!!! Anders krijgt U8 (je ramchip) nog gewoon een voedingsspanning die niet van je batterijen afkomt.

Hero

• Pascal

ivm die flipper:

die werkt nu weer perfect. maar ik heb niets gedaan.

zou het kunnen liggen aan dat groene plaatje aan de binnenkant van de knop waar dat stekkertje inzit dat daar een slecht contact is/was ?

• Hans Balk (Shoot 'M Again)

De SIMPELSTE oplosing voor dit rottige type batterijhouder.

Steek in ieder gaatje een klein koperen bolkopspijkertje !!!

Kopje naar binnen toe uiteraard.

evt vastsolderen.

Werkt perfect en is goedkoopPascal schreef:

• Hans Balk (Shoot 'M Again)

De storing aan de flipper is waarschijnlijk simpel te wijten aan een slecht contact ergens.

Dat kan varieren van een losse draad tot en met een soldeerbreuk op het fliptronicsbord.

Controleer dus EERST de bedrading en doe dat nauwkeurig.

Vervolgens neem je het fliptronicsbord uit de kast en controleer je de connectors op “zwarte ringen” om de soldeerkant van de pennen.

Het gaat hier om de connectors met de dikke pennen op het bordje.

Ook de bruggelijkrichters (de twee grijze vierkante blokken) op het bordje nazien op soldeerbreuken.

Blijft het spul haperen dan proberen wat er gebeurt als je het bordje in een andere kast zet. Blijkt de fout mee te gaan naar die andere kast dan is het fliptronicsbord dus duidelijk kapot en moet ie naar de reparateur.

TENZIJ !!! je zelf echt goed kunt solderen kun je het beter aan een vakman overlaten, bij mij is zoiets niet schrikbarend duur.