Flipperkast-modding (Bally RockMaker)

• Ron

Vandaag iets heel vreemds gezien op Marktplaats; een Bally RockMaker (EM, 11/1967). Op zich niets bijzonders maar van deze zijn alle scoretellers aangepast tot 5 cijfers in plaats van 4. Met andere woorden: er is verf van het backglass afgekrabt om vervolgens een extra scorevenster te schilderen waarachter zo´n vast cijfer nul gemonteerd is. Kijk maar hoe het woord “Bally” bijna wegvalt door deze aanpassing en vergelijk met de foto op IPDB.

:?:?:?

Ook eens zoiets vreemds tegengekomen? Bijvoorbeeld iemand die zijn kast op een op zijn minst vreemd te noemen manier heeft aangepast? Vertel… ´t is hier weer veel te rustig op het moment ;-).

• Ron

Hmmm… het is dus “RockMakers” en het goede woord is “afgekrabd” ;-).

• R. Blom

Beste Ron,

Het was een vrij gebruikelijk iets begin jaren ‘70 om een extra ’0' op de tellerkast te zetten, dit omdat kasten met een dummy zero (vaste nul) als modern en nieuw werden gezien en kasten zonder deze score booster bijna niet gespeeld werden, zelf heb ik een aantal jaren geleden een Gator van Bally gehad met hetzelfde systeem, ondanks dat er op het speelbord verder niets aangepast werd.

Dit verhaal kreeg ik destijds van de exploitant van de kast te horen, dus het kan zijn dat er nog andere redenen geweest zijn om dit te doen, was trouwens wel netjes gedaan.

• Ron

Bedankt voor de uitleg!

Eigenlijk dacht ik al dat het om een dergelijke reden was gedaan. Zelf hou ik ook om een of andere reden meer van kasten waarbij de scores heel hoog kunnen oplopen.

Groet,

Ron.

• Hans Balk (Shoot 'M Again)

Hebben we zelf hier ook gedaan, eigenlijk zonde maar je moet je wel realiseren dat exploitanten er een heleboel anders tegenaan kijken.

Bij de latere elektronische Bally bakjes was het makkelijker en niet zo rampzalig, gewoon 7 digit tellers er in zetten en wat rewiring.

Maar het blijft een feit dat kasten die op deze manier waren aangepast meer geld trokken voor korte tijd (waarna ze alsnog de stort opgingen)