Vreemd gedrag oude Bally

• Jan Willem Eckhardt

Ik zit op het moment met een probleempje waar ik niet meer uitkom…

Mijn Xenon start gewoon op, alle lampen werken zoals het hoort en het geluid werkt zoals het hoort.

De spoelen doen het ook allemaal in de testmode.

Zodra ik een spel opstart, dan doen ineens de bumpers en slingshots niets meer, droptargets resetten heel slecht en de saucers hebben te weinig kracht om de bal weg te schieten.

Vooral dat laatste is vreemd, omdat bij het opstarten de saucers wel genoeg kracht hebben om de bal eruit te gooien.

De flippers hebben de normale sterkte.

De volgende onderdelen heb ik vervangen: Afvlakkings-elco voor 5V (dat grote geval) en een brug van de gestuurde verlichting, die eerst alleen de positieve kant doorliet (waardoor dus een 50Hz blokspanning over het geheel heeft gestaan)

Verder zit er een ongelooflijke ruis in het geluid. Als ik de MPU loskoppel, dan is de ruis weg, en is het geluid perfect.

Wie kan mij een tip geven waarmee ik misschien iets verder kom?

Ik heb helaas geen vervangingsboards op voorraad om even snel uit te wisselen. Wel een oscilloscoop en meerdere multimeters tot mijn beschikking.

• Hans Balk (Shoot 'M Again)

Het komt erg vaak voor dat er corrosie onder de voet van U11 zit

Hetzelfde geldt voor connectoren J2 en J4.

Corrosie onder een voet of connector veroorzaakt vaak die ruis en de onregelmatige werking van de spoelen kan ook daardoor worden veroorzaakt.

Begin maar met J2 (linksonder) daar zitten zowel geluid als spoelbesturing op.

Met de scoop lijkt alles in orde te zijn als je de plus netjes in beeld zet, stel je echter een hogere snelheid in (vergroot de pulsen) dan zul je waarschijnlijk een boel onregelmatigheden in het signaal vinden.

De pulsen horen strak te zijn zonder achtergrondprut.

• Jan Willem Eckhardt

Hans, je had toch zo'n geweldige EPROM-brand-service? Daar wil ik binnenkort wel even gebruik van maken…

AAAAARRRRRRGGGGGGGHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!

De pulsen zelf waren gewoon goed, alleen de 5V zat een klein rimpeltje in. Hier hobbelden de pulsen heerlijk op mee. Ook waren er 2 pinnen in J2 licht gecorrodeerd.

Dus de 5V-sectie nog maar wat verder lopen reviseren (alle capacitoren vervangen). Daarna alle pinnen van J2 opnieuw gesoldeerd.

Zet ik het geheel weer in elkaar, alle connectoren weer op de plaat, en aanzetten om te kijken wat er gebeurt. Grote vonk, en ik heel snel alles weer uitzetten. (dus max. 0,5 seconde aangestaan)

Blijkt: Zit er geen header-pin in de J2-connector, waardoor ik hem met m'n stomme kop dus 1 pin te laag erin had geprikt. Zijn ook van die heerlijke rechte strips die er zo op schuiven, zelfs als het mis is…

Meestal geen probleem, ware het niet dat op pin 15 +43V staat, en op pin 16 de +5 binnenkomt. En aangezien draadje 15 nu op pin 16 zat…

ALLE 5V CHIPS DUS KAPOT OMDAT ZE OP 43 HEBBEN GESTAAN!!!

Kan het natuurlijk ook positief zien: Nu kan ik alles zo grondig gaan reviseren, dat de fout er uiteindelijk wel uit MOET zijn. Maar blij ben ik er niet mee :(

• Hans Balk (Shoot 'M Again)

Je kunt misschien nog een beetje geluk hebben gehad.

Pin 16 en 17 zijn 5 volt

Pin 18 en 19 zijn de massa

Dus pin 16 heeft op de massa gestaan en het 5 volt circuit ook kortgesloten en daarmee misschien de grootste klap opgevangen.

(even onder voorbehoud van de pinnummers maar de verschuiving klopt met zekerheid)