zwak display

• lennard

hallo techneuten,

ik ben in het bezitgekomen van een dotmatrix flipperkast type frankenstein.

maar… wanneer je 'smorgens de flipper aanzet dan is tegen de middag het display redelijk aftelezen.

'n vriend van mij zij dan moet je de displayspanning opkrikken door de zenerdiode te vervangen?

hier is een keertje een artikel overgeschreven in flipperkastverzamelaarsblaadje.

alle suggesties zijn welkom

• Hans Balk (Shoot 'M Again)

Als je de dotmatrixcontroller voor eens en voor altijd goed naar de ruk wilt helpen moet je dat doen ja.

Bovendien ben ik beslist niet van plan openbaar te maken hoe dat moet want ik voorzie dat een groot stel van die gore oplichters hier dankbaar gebruik van gaat maken om hun uitgewoonde rotzooi zo te verkopen.

Uiteraard is het erg vervelend als het display van een leuke kast op is, die krengen zijn gewoon te duur in verhouding tot de kast feitelijk.

Probeer er in de USA 1 te kopen en dan duimen dat je niet door de fiscus wordt genaaid.

• George

Ik ga er over 2 maanden heen, ik zal eens kijken!

^ ^ ^ Testje ^ ^ ^

• Jan Willem Eckhardt

Bij alphanumerieke kasten van DE, williams en bally zitten er ook altijd nog 2 weerstanden op de voedingsprint. Deze hadden de neiging ook wel eens de geest te geven, of gedeeltelijk door te gaan.

Dit gaf ongeveer hetzelfde resultaat als wat er nu bij jouw dot-matrix gebeurt.

Ik heb hier de schema's niet, en er ook nog nooit aan geklust (en na ervaring van paar dagen geleden klus ik ook maar even niet meer al teveel), maar misschien dat dit hier ook het geval kan zijn.

(het is maar een gok natuurlijk…)

• silverball

de hq display's in sega kunnen niet opgekrikt worden.

het display en voeding is namelijk een geheel en de spanningen komen van een soort(lijn)trafo af die op de dotmatrix zit en de spanningen gaan zowat rechtstreeks naar de hoogspannings ic's en het displayglas toe zonder zenerdiodes.

• Ben Boogaard

De omgeving heeft ook een grote rol op je kast… Iedere flipperkast gaat als het koud is mankenmenten vertonen….. Probeer je kast is in een warmere ruimte te zetten. Het gas in de schermen wordt hierdoor vloeibaarder,,

Maar ik neem aan dat je hem niet in een koude schuur hebt staan