wie weet de oplossing?

• Aad

Hallo, het volgende: mijn rechterboven flipper is niet meer zo ‘krachtig’ als de andere 3 flippers, wat moet ik doen of evt. vervangen om dit op te lossen?

alvast bedankt

• Aad

oja het betreft hier een Williams flipper uit '89.

• Ron

Velen zouden meteen denken aan een kapotte spoel. Dat is natuurlijk nooit uitgesloten, maar is toch vaak niet de oorzaak. Kijk eerst eens naar de hele unit.

Om technische termen te vermijden: controleer eerst of de gehele flipper-unit schoon is en vrij kan bewegen. Haal de unit uit elkaar om te kijken of er bepaalde delen versleten zijn (het buisje dat in de spoel zit, de metalen arm, de link met de flipper, een veer, het stuk plastic waar de flipper doorheen gaat en dat door het speelveld naar boven loopt). Zelfs het rubbertje dat de klappen van de flipper opvangt zal op den duur verslijten of gaan plakken. Kijk ook of de soldeerverbindingen aan de spoel goed zijn. Vervang alle versleten onderdelen. Beter: vervang alles behalve de grondplaat, spoel en de flipper zelf, het kost echt niet veel. Als je op safe wilt spelen kun je ook een hele flipper-unit bestellen, maar meestal is dat niet nodig.

Gebruik NOOIT olie of grafiet om het ding ‘te maken’.

• George

Hoi Ron,

Ook ik weet dat je nooit olie moet gebruiken om de boel weer soepeler te maken, dit trekt ‘silverdust’ aan en vervolgens krijg je een heerlijke slijppasta.

Toch kon ik laatst niet anders;

Mijn Starwars had een wat slapper linker flippertje. De rampshot was zeer moeilijk hiermee te maken. Handmatig de plunger bewogen en hoorde en voelde dat het wat stroefer ging dan de rechter flipper. Zaakje uit elkaar gehaald (wat soms nog knap lastig is door die engelse imbus maten!), schoongemaakt en nog steeds liep het niet helemaal lekker. Nou heeft mijn Starwars geen Teflon sleeve, maar een koperen. Dus metaal op koper. Ik heb altijd geleerd dat metaal op metaal meer slijt als metaal op nylon of teflon, om die reden moet een metalen-metalen constructie altijd gesmeerd worden en niet als het om een metaal-plastic verbinding gaat.

Vervolgens het busje Teflon spray gepakt en wat in de sleeve gesprayed. Het voelde gelijk een stuk soepeler aan. Na bijna 2 maanden spelen loopt het nog steeds soepel. Misschien mocht ik het wel helemaal niet besprayen en gaat het binnenkort stuk, wat kon ik anders? Ik rek wel de aanschaf van een complete unit..

Wie gebruikt er nog meer olie?

• Ron (Pinballcorner)

In dit soort gevallen gebruik ik ook Teflon spray George, maar alleen als het zaakje echt vast zit.

T.a.v. de “slappe” flipper, controleer het contact wat aan deze flipper zit ook even goed. Licht opschuren met een contacten vijl en eventueel iets bijstellen.

Wanneer dit contact flink ingebrand is, of erger, vervangen natuurlijk.

Wees wel voorzichtig, wanneer het contact n.l. niet werkt heb je kans dat je flipperspoel doorbrandt.

Succes

• Ron

Hoi George,

met Teflonspray heb ik eigenlijk geen ervaring. Het blijkt voor jou goed te werken in ieder geval :-). Waar ik meer op doel zijn de kosten/baten (pff, dure term). Tien euro moeten uitgeven aan een herbouwsetje voor je flippers vind ik niet erg voor een flipperkast die me duizend euro heeft gekost. Voor het gevoel heb je een totaal nieuwe flipper en dat speelt lekker.

Ben net klaar met het reviseren van mijn RFM (beduidend duurder dan 1000 euro trouwens ;-)). Ofschoon het ding prima speelde en redelijk schoon en netjes was heb ik er toch nog de nodige euri in moeten stoppen om ‘m perfect te krijgen. Novus, nieuwe rubbers (de oude konden nog wel een jaartje mee, maar ja… nieuwe zijn mooier), lampjes, poetsdoeken, was, zelfs Ken z’n ballen zitten erin nu :D.

De eerste TWEE testpartijen die ik op mijn RFM speelde leverden me een nieuw persoonlijk record op. Toeval? Denk het niet :-).

Groeten,

Ron.

• Aad

ok bedankt voor de tips, zal hem eens demonteren en bekijken, zag trouwens ook nog een revisie-setje om zwakkke flippers te herstellen, op de site van Shoot 'M Again, ik denk dat dat ook wel de moeite waard is.

• Ron

Graag gedaan, laat het nog eens weten als het probleem opgelost is.

Groeten,

Ron.

• Hans Balk (Shoot 'M Again)

**** ZUCHT ****

Kettingvet gebruiken jongens……..

waarom niet gewoon even een nieuw plungertje, coilstop en sleeve er in gezet.

• Alex Duin

Maar wat voor sleave kan je het beste gebruiken dan ?

een koperen of een plastic sleave ? of is dit echt afhankelijk welke kast het is ?

ThankS !

Alex