hulp bij solderen

• william

is er iemand die mij kan helpen met het solderen van een instellings kastje op mijn flipperkast? tegen betaling uiteraad.

had hans al gevraagd maar hed geen antwoord meer van hem gekregen.

• Mel

Henk bellen natuurlijk !!

• william

zal ik dat maar eens proberen

• henk schippers

ze noemen mij de beste soldeerbout goeroe van west europa

maar ik maak er zelf geen reclame voor

hoeft ook nietwant dat heeft mel al gedaan

mvg henk schippers

0561611780

• Cerille Hulters

Bedankt Henk, ik kom je hier toevallig tegen en mijn Super Sonic werkt weer als vanouds een aanrader, het was ver rijden maar de moeite waard, hij maakt nu zelfs geluiden die ik nooit gehoord heb, dat zal wel kapot geweest zijn.

• henk schippers

ik heb nog wel een voor je Cerille

kun je stereo flipperen

groet henk

• Cerille Hulters

Nog een supersonic ? Neen 1 is genoeg

• geband@invalid.com

Zal ik je eerst een “doet ut zelf” tip geven:

Aangenomen dat je het knoppenpaneeltje met 2 rode en zwarte drukknoppen hebt en deze schakelaars slecht of niet meer functioneren.

Je kunt eerst proberen ze goed inwendig schoon te maken door de schakelaars los te schroeven uit het beugeltje en ze in een kommetje met heet water te laten weken. Als ze in het water zijn, de knoppen verschillende malen bedienen.

Let op: wel stekker vd flipper uit het stopkontakt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Als ze goed ingeweekt zijn, dan ze goed droogblazen, bv met fohn of perslucht, geen verstripper, dat is ietjes te warm !!!!!!!!!!!

Als ze goed droog zijn kun je aan de kopse open kant van de schakelaars eventueel wat kontaktspray inspuiten.

Vervolgens testen of het weer werkt.

Meestal is er drank in de switches gelopen waardoor deze niet meer (goed) functioneren.

Mochten ze dan nog niet goed werken, dan kun je, als 2e optie, van de niet(of slecht) werkende schakelaars het linkse en rechtse gedeelte met elkaar doorsolderen.

Ieder schakelaar is namelijk dubbel uitgevoerd en er wordt in de flipperkast maar 1 helft van gebruikt.

Je hebt 2 rijtjes van ieders 3 aansluitlippen, soldeer de linker en rechter aansluitlip tegen elkaar (3 keer per schakelaar), en je hebt naar alle waarschijnlijkheid weer een perfect werkend knoppenpaneeltje.

Deze methode is door mij al vele malen toegepast met uitstekende resultaten.

Met vriendelijke groet

Paul

• Hans Balk (Shoot 'M Again)

Zeer hevig mee eens muv de contactspray

Dat spul is een oxiden oplosmiddel en dient na gebruik te worden weggeveegd.

Aangezien dit niet mogelijk is bij deze contacten het spul dus zeker niet gebruiken.

Contactspray moet je overigens nooit gebruiken, het is nagenoeg helemaal nergens voor bruikbaar en heeft slechts een zeer tijdelijke werking waarna de ellende in sterkere mate terugkeert.

(je lost de prut op, smeert het door het hele gebeuren uit waarna de prut weer vast gaat zitten na verdamping van het oplosmiddel)