Star Trek ELLENDE!!

  • Maurice

    Ik heb sinds een week een Star Trek van Data East. De kast speelde een paar dagen goed voordat de ellende begon. Allereerst deed de kopkast en speelveld verlichting het niet meer. Ik wist dat de stekkers waarmee deze verlichting op de printplaat zit na verloop van tijd bros worden door warmte en dan zo uit elkaar vallen. Dus nieuwe stekkerblok erop en alles deed het weer, ik blij en d8 nu alles werkt ga ik de kast helemaal uit elkaar halen en renoveren. Na 2 dagen echter brandde het magnetisch contactje van de Transporter-schans echter door en met doorbranden bedoel ik dus tot roken aan toe. Direct daarna vielen de spoelen van de volgende onderdelen uit: Beide droptargets, Transporter-schans, Balltrough. Ik heb nu de bedrading helemaal nagelopen, zekeringen nagekeken maar krijg de spoelen niet werkend??? Kan het zijn dat de storing waarmee het begon (elektromagneetje van de schans) de werking van de spoelen beinvloed, de spoelen zelf zijn namelijk nog wel goed. Omdat er geen zekering doorgebrand is heb ik de elektromagneet van de schans nog laten zitten (was toch al kapot d8 ik). Nu is er nog iets met de cpu-print, er zitten zwarte vierkante blokjes op (volgens mij brugcellen??) met de volgende tekst (ST99222/TIP42A), nummer R44 op de print + Q41 op de print wordt na een paar seconden echt kokend heet.Op laatst genoemde zit een grijze/blauwe streep-draad. Heeft dit iets met de storingen te maken en zo ja waarom slaat er dan geen zekering door? Ik hoop dat er iemand is die me iets hierover kan vertellen of die hetzelfde gehad heeft met deze kast. Dit is nu m'n vierde flipper en ik heb echt nog nooit zoveel ellende met een kast gehad.

  • www.active-pinball.nl

    De vierkante blokje die je bedoelt zijn transistoren, waarvan er minstens 1 defect is. Je moet de kast niet aan laten staan met de doorgebrandde spoel erin, want als je een beetje pech hebt branden de printsporen direkt ook door, en dan ben je nog wat verder van huis.

    De zekering zal niet stuk gegaan zijn omdat deze waarschijnlijk ooit is ver vangen door een veel zwaarder exemplaar, bv 15 ampere ipv 5 amp. De enigste zekerheid die je dan hebt is, dat als er ergens sluiting ontstaat, de zekering in ieder geval goed blijft, maar de vervolgschade ???????

    Allereerst zul je de spoel moeten vervangen die door deze transistor wordt aangestuurd, deze is waarschijnlijk veel te heet geworden en inwending gesmolten/verbrandt. Daarnaast zul je ook de electronica van de aansturing moeten repareren, transistor, weerstand. Als je geluk hebt blijft de schade daarmee redelijk beperkt. Tevens de gemonteerde zekeringen op de goede waarde controleren.

    Succes

    Paul

    www.active-pinball.nl

  • Hans Balk (Shoot 'M Again)

    Ook ik krijg het sterke vermoeden dat er een veel te zware zekering in zit.

    Onlangs heb ik hier een Tomcat gerepareerd (defecte flipperspoel) en ondanks het feit dat die spoel volledig verbrand was bleek de zekering heel te zijn.

    Na vervangen van de spoel werkte deze echter nog steeds niet.

    Het bleek dan ook snel dat de printsporen achterop het 50volt bordje als zekering hadden gefungeerd. (dus waren weggebrand)

    In feite is het allereerste wat je moet doen bij aanschaf van een nieuwe kast de zekeringen controleren op de juiste waarden.

    Dit kan je veel ellende besparen zoals je helaas inmiddels hebt ontdekt.

    De fout in kwestie waar je nu mee te maken hebt is waarschijnlijk ontstaan door een stuurtransistor die is blijven “hangen”.

    Je zult nu die transistor en de spoel moeten vervangen, sterk aanbevolen is het meevervangen van de kleinere voorgaande stuurtransistor.

    Dan even controleren waar/of er printsporen zijn beschadigd door de te zware zekering en deze evt overbruggen met 1-1/2 qqm draad.

    Hierna zou alles weer correct moeten werken.

    De vraag: “wat is een te zware zekering” wordt ook nogal eens gesteld.

    TE zwaar is een 25A zek op de plaats waar 5A hoort te zitten.

    NIET te zwaar is 6A ipv 5a , dit wordt wel eens gedaan omdat sommige zekeringen gewoon wat te laag bemeten zijn. (soms de GI circuits)

    (maar maak daar geen gewoonte van en doe het alleen als de schakeling duidelijk in orde is en de zekering regelmatig doorslaat zonder aanwijsbare reden)

    Realiseer je trouwens ook dat zekeringen spontaan door kunnen slaan door veroudering/erosie.

    Dat is GEEN REDEN om er dan een zwaardere voor in de plaats te zetten.

    Ook het niet in huis hebben van de correcte waarde is GEEN REDEN om een zwaardere te gebruiken, helaas moet de kast dan maar even blijven uitstaan of het circuit (indien misbaar) blijft maar even buiten dienst.

    Tenslotte kan er (voor bij de oudere Williams system 3 t/m 7) kasten sprake zijn van een defect aan het blanking circuit.

    Dit merk je doordat bij inschakelen van de kast alle spoelen eventjes tegelijk aantrekken.

    Dit heeft dan als gevolg dat de zekering eventjes zwaar wordt overbelast en dus doorslaat, ook hier is plaatsen van een zwaardere zekering GEEN REDEN.

    Tenzij je tot de elekronica handigerds behoord kun je dit beter eventjes laten nazien door een techneut.