Drain magneten Theatre of Magic

• Arjan

Heeft iemand enig idee hoe ik aan een nieuwe of goede 2e handse magneet (magna save) kom welke in de TOM wordt gebruikt om de bal uit de outlanes te houden (hocus pocus aan). De mijne (linker) is niet sterk genoeg meer waardoor de bal gaat zwabberen en de bal alsnog uit het spel valt wat best irritant is.

Zo haal ik nooit een goede high score!

• Pascal

59 euro bij dingo toys

• eppie van achteren

24 euro bij henk schippers

• Pascal

staat niet op z'n website :-)

• Luc Lemmens

Magneten gaan helemaal stuk OF blijven gewoon werken, worden zelden of nooit slechter. De oorzaak van het probleem zou ik in eerste instantie elders zoeken: mechanisch (zit de magneet op de goede plek, zit ie niet los?) of elektrisch (bedrading en vooral connectoren controleren).

• www.active-pinball.nl Paul

Inderdaad, een spoel doet het of niet(uitgefikt) maar wordt niet zwakker.

Magnet drain is een highpower solenoid welke via een xtra tip36 ipv standaard tip 102 naar massa wordt geleid. Als deze defect is (in de zin van hij blijft in (gedeeltelijke) sper ipv doorgeslagen) dan wordt je magnet via een zwakker 102 en weerstand naar massa geleid.

Houdt een draad of meetsnoer tegen het plaatje van de desbetreffende (Q1 geloof ik) tip36 of de goede draad in de connector (yel-gre J902-3) en de andere kant tegen een massapunt van de kast en test dan magneet met een bal.

Niet schrikken van eventuele vonken, en niet 10 minuten bekrachtigd laten want dan treden de special effects in werking (smoke)

Dan wel krachtig genoeg, spoel goed, tip36 waarschijnlijk (gedeeltelijk)dood !!!

Meet ook de spanning eens op de rood-bruine draad, moet 50 vdc zijn tov massa

Succes

• Arjan

Pascal,

Thanks, Ik heb weer een hoop bijgeleerd. Maganeten omgedraaid (links / rechts) en probleem deed zich nog steeds voor. Ga een nieuwe Q1 kopen (zwart fruimeltje dat met 3 pootjes op de printplaat is aangesloten en soldeer deze erin (zit ook nog met een schroef vast. Ben benieuwd.