OUDE FLIPPERS

• frans kwanten

de oudjes zijn inderdaad al veel moeilijker te vinden, en dan die problemen met die kopruiten…

wat ik eigenlijk niet begrijp; is er in europa niemand die die dingen kan reproduceren; zit zelf in de drukkerssector, en als iemand mij eens kan uitleggen op welke manier die dingen eigenlijk gedrukt zijn, wil ik er wel eens over nadenken

(probleem zit bv in welke truuk er gebruikt is om de cijfers op een kopruit door te laten schijnen… precies of daar een aparte film, half doorzichtig voor gebruikt is)

als we het toch over oude kastjes hebben;

ben zelf nog steeds op zoek naar de balletjes van een bank-a-ball… en naar oude slooponderdelen zoald die bumpercapjes…

is het niet interessant om met een groep verzamelaars die expliciet die oude dingen verzamelen eens een database aan te leggen; vaak heb ik iets, wat ik niet kan gebruiken, maar wat een ander voor zijn of haar kast net nodig heeft, en omgekeerd…

• MIKE

Hallo Rob; alleen de meest voortkomende zoals:fun-fest,honey,camelot.

Dus vandaar mijn opmerking-lage prijzen.

Jij zit in een duurdere tak.

Voor mij is het een vrijblijvende hobby en ik wil ze zo strak mogelijk op te knappen wat veel tijd kost.

Ik kan je nog niets laten zien want ik ben pas begonnen.

• frans kwanten

hallo,belangstelling is er wel, maar het begint moeilijker en moeilijker te worden om goed materiaal te vinden… kopruiten zijn nogal vaak kapot, gebarsten of in een heel slechte staat. En jammer genoeg denken sommigen mensen puur goud in hun kelder te hebben staan. Dat kopruitprobleem begrijp ik eigenlijk niet zo goed… is er in europa niemand die die spullen kan namaken ? zit zelf in de drukkerswereld en zou graag weten volgens welk procede dit vroeger gedaan werd… enige probleem waar ik vragen bij heb is hoe men dat deed bij de cijfertjes en zo die oplichten, en daardoor door de ruit schijnen (op die plaats is er nog een aparte film of zo gebruikt)… wie weet dit… ???

zou het ook niet interessant zijn om een beetje meer contact te houden tussen al de verzamelaars van de jaren 50-60 kasten… vaak heeft persoon a materiaal wat hij of zij niet kan gebruiken, maar waar persoon b al jaren naar op zoek is, en omgekeerd… bv heb je een kopruit van een woodrail zonder de flipperkast zelf, blijk een ander al jarenlang op zoek te zijn naar die kopruit. of bumpercapjes,… sommigen dingen kun je ook namaken, maar dan moet er genoeg interesse zijn …

zo ben ik zelf al een tijdje op zoek naar de bank-a-ball biljartballetjes

• Rob

Hallo Frans,

Welke ruiten zoek je? Ik weet nog wel een Bank a Ball te koop.

Maar die is waarschijnlijk iets te duur om alleen die balletjes uit te slopen..

• wedgehead/Rob Rep

Hoi Frans

Het probleen zit 'm denk ik in de kosten..

De oude ruiten zijn gezeefdrukt in PMS/spotkleuren.

en niet zoals tegenwoordig in CMYK opgebouwd.

Elke kleur is dus een aparte drukgang+ als laatste een extra laag om bepaalde delen af te dekken/transparant te maken..

Ik denk dat je snel 10 of 15 drukgangen nodig hebt voor een ruit.

Dat is dus een kostbare zaak..

En dan heb je natuurlijk nog het hele traject voor het drukken.

Je zal de hele ruit ook opnieuw moeten tekenen/scannen en kleurscheiden.

een behoorlijk moeilijke en tijdrovende zaak..

Voor een uiteindelijk vrij kleine oplage..dus duur..

Ik heb zelf wel eens een Repro ruit in de US gekocht en al verschillende repro's

gezien en vaak zie je toch verschil met het origineel..

De kleur is net niet goed of de lijnen zijn te dik..

Groet,

Rob

• Wedgehead/Rob Rep

Fun Fest was m'n allereerste flipper!

• frans

hallo rob,

je weet maar nooit he met die bank a ball; heb altijd interesse;

hoop van je te horen

groeten

frans;

en wil toch even verder denken over dat drukken;

ben zelf grafisch vormgever, dus scannen, natekenen, inkleuren, etc is geen probleem; en op het gebied van zeefdruk is er natuurlijk ook wat mogelijk he;

bestaan er naslagwerken over het drukken van kopruiten ?

groeten

frans

• cudabee

Op wedgehead gebied heb ik een sky-line en een flipper clown van Gottlieb.

Ze zijn hier niet zo dik gezaaid omdat flippers pas eind jaren 60 echt naar Nederland kwamen.Ik geloof dat er toen een wet op de kansspelen kwam en dat maakte het mogelijk om legaal te exploiteren.Toen kwam dus de grote stroom op gang, en die flippers zie je hier dus ook bij bosjes.

Arthur.