tip, verhelpen storing

• Mart Legeer

Zoek de gouden tip voor herstel van een vervelende storing.

heb een Bally, escape from the lost world 1988.

Kast geeft een vervelende storing, onmiddelijk na het opstarten na het aanraken van een van beide flipperknoppen, schiet de kast de tweede bal in het spel.

Alle drie de lampjes gaan dan gelijk branden.

Is begonnen 1 1/2 jaar geleden af en toe, doet het nu constant, is niet meer om op te spelen voor mijn kleinkinderen.

Ben geen flipperkast kenner weet weinig van de electronica af, kan wel logisch nadenken en bekabeling controleren.

Op het board zit een ledje dat, volgens de gegevens 7 X moet knipperen na aanzetten, ladje doet het echter helemaal niet.

Bij de zelftest worden geen storngen aangegeven.

Iemand enig idee waar ik moet zoeken????

Graag geen al te technische termen.

Namens mijn kleinzoons bij voorbaat dank.

Mart Legeer

• Webmaster www.fruity.nl

Ik zou beginnen om de schakelaars rond de ball shooter te controleren. Lijkt er op dat er eentje gevoelig staat en denkt dat er een bal afgeschoten moet worden.

• ed

kijk eens bij Leon Borre:

http://www.flipper-pinball-fan.be/

bij Tips en trucs

• Leon

Helo, ik vrees dat bij mijn “tips en trucs” dit niet te vindn is.

.. Dan maar een rechtsreeks antwoordje..

Dat uw led op het CPU board niet oplicht kan , nu uw kast nog opstart maar twee oorzaken hebben. ik denk dat de led zelf stuk is of dat de tranistor dewelke de led aaanstuurd kapot is (misschien wel een afgebroken pootje?) Dat zou ik toch herstellen want de dag dat uw cpu plaat niet meer gaat opstarten zal u geen enkele indicatie hebben … Voor de twee ballen , inderdaad de schakelaartjes in “ het wacht station” dat is dus het gootje waar de ballen zitten voor het spel opstart, daaronder zitten twee contacten of microswitches, deze een nakijken , doormeten is beter..de … indien geen verbetering , post u maar een nieuwe mail Leon

• cudabee

Deze flipperkast was een van de eerste met zgn opto couplers.

De storing word zeer waarschijnlijk door een van deze “switches” veroorzaakt.

Waarschijnlijk gooit ie de bal aan de linkerkant uit en daar moet u dan ook zoeken.

Er staan 2 kleine printjes met een paar “oogjes” erop onder de afdekplaat van de baluitworp.Ik gok erop dat een soldering los zit of een oogje verkeerd gericht.

Anders een draadje dat loshangt.

Dit is een zeer veel voorkomend probleem met deze kasten en kan lastig te verhelpen zijn.

Dat ledje op de cpu heeft niets met deze storing van doen trouwens.

Succes,

Arthur.