Xenon probleem

• Christof

Hallo,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Bally Xenon, nadeel is dat hij het niet doet. Hij start wel op, en je kan credits ingeven, maar las je de start knop indrukt, komt er geen bal, en de credit aanduiding verschijnt in het 1ste speler venster. Bepaalde spoelen werken, andere niet. Als je de solenoid test uitvoert, doet hij sommige spoelen 2 keer. Ik dacht, CPU probleem, dus heb het bord vervangen door ééntje dat zeker werkt, en er gebeurd net hetzelfde. Ik heb uiteraard de 3 eproms verwisseld van het xenon bord naar het andere.(en de jumpers en microswitchen aangepast. Ook de LED knippert zolals het hoort. Dan heb ik het driver bord verwisseld. Niets! Mijn vermoeden gaat uit naar de originele eproms, kan er ééntje verkeerd zijn of slecht? kan het bord in dat geval nog goed opstarten?

Heeft iemand gelijke ervaringen?

Alvast bedankt.

• henk flippers van schippers

het probleem is je creditknop ,deze maakt sluiting met de massa van de deur

groet henk

ps check de aarde draad naar de backbox ook even

• Leon

Hello, je had beter wat vroeger deze vraag gesteld , vooral 2x dezelfde coil die hij trekt en sommige niet in de coil test geeft direkt aan wat er scheelt… U heeft een slechte verbinding tussen U11 op het cpu board pin 10,11,12,13 en U2 op het driver board daar komt dat overeen met pinnen 23,22,21,20 dit is de sturing van de solenoids ze loopt over J4 van het cpu board en J4 van het driverboard . uitmeten met de ohm-meter en kijken waar de onder breking zit één van de 4 is ZEKER onderbroken; Ik opteer dat de onderbrteking zit in een slecht kontakt van een der J4's Laat via het forum eens weten waar en wat het juist was , Ik steek mijn nek uit maar ik ben voor 99% zeker van de diagnose ….. Leon van http://www.flipper-pinball-fan.be

• Leon

hello, ik was even vergeten te zeggen dat er een weerstand van 470 ohm zit in de verbinding . dus eerst meten tussen u11 pin 10,11,12,13 en de weerstanden R97,98,99,100, en dan van de andree kant van deze weerstanden naar U2 op de driverplaat , eventueel de weerstanden zelf ook even doormeten. leon

• Christof

Heren,

Alvast dank voor jullie reaktie, ik heb het probleem gevonden. Leon had gelijk wat betreft de bedrading, er was inderdaad een slecht contakt, na herstelling deden alle spoelen het zoals het hoort. Maaaaaaar, het probleem met de creditaanduiding bleef, en er kon nog steeds geen spel gestart worden. Henk gaat hier waarschijnlijk ook gelijk krijgen, als ik de connector naar de kassadeur los doe en op J4 van de MPU de pinnen kortsluit om een spel te starten, gebeurt dat zonder probleem. Er zit dus ook een probleem in de deurbedrading, dat moet ik verder nog uitzoeken. En dan nog het geluid, en…., en…, maar ik ben vast besloten om deze mooie dame terug tot leven te brengen.

Groetjes.

Christof