Hints / tips / raad voor aankoop flipperkast (Terminator2 )

• Ivan Geentjens

Hoi,

Ik ben ergens tegen een Terminator 2 kast aangelopen , en ben serieus aan het overwegen om deze aan te kopen.

Het probleem is echter wel dat ik niets afweet van techniek ed.

Al wat ik van flipperkasten afweet is dat ik ze verdomd leuk vind .

Kan er iemand me vertellen waarop ik zeker moet letten (in het algemeen; of in het bijzonder bij de T2)

En dan nog een vraagje : vinden jullie het interessant om als leek bij een particulier te kopen ? Of is het interessanter om via een handelaar een (weliswaar duurdere) kast aan te schaffen ?

Alvast bedankt voor jullie reacties

• C.Hulters

Het beste is bij een erkende handelaar te kopen, veel particuliren proberen je een kast met problemen te verkopen die ze zelf kwijt willen

• Mel

Leuke Machine !

Je moet natuurlijk goed opletten op het uiterlijk van de machine.

Speelveld schade / speelveld plastics .

Buitenkant van de machine opletten of de opdruk nog netjes is.

Vooral opletten of het display nog goed is.

Als je machine net aan is gezet moet je opletten of er geen lijnen missen of dat komplete stukken beeld missen, vraag de verkoper om de test hiervan te laten zien.

Displays zijn duur dus dat is belangrijk dat die goed is.

Let ook op of het vliegtuigje er nog inzit en heel is.

Kijk of er ook een handleiding bij zit.

Je kan de machine best kopen bij een particulier.

Op internet zijn reparatie handleidingen , dus als de machine het begeeft kan je daar vast een oplossing vinden.

• www.active-pinball.nl

Particuliere aanschaf: kans op flipper met diverse defecten en (zwaar) achterstallig onderhoud is zeer groot, meestal wel weer voordeliger in de aanschafprijs.

Vroegtijdig chagrijn van de kast omdat deze er meestal vlug (gedeeltelijk)mee op houdt en meestal; na reparatie/service uiteindelijk duur(der)

Profesionele aanschaf: flipper behoort gereviseerd/nagekeken te zijn en storingsvrij te functioneren, meestal wordt er ook garantie op geboden. Vitale aan slijtage onderhevige onerdelen zijn meestal op voorhand al vervangen.

prijs is meestal wel hoger, maar voorlopig wel veel speelplezier ervan.

Aandachtspuntjes: staat van display (duur als het slecht of kapot is), letten op ontbrekende lijnen verticaal en horizontaal, en ondelijkmatig oplichte, zwart ingebrandde dots duiden op een (te) lang leven achter de rug.

uitgefikte en weer gerestaureerde printen,

verbrandde General Illumination connectors

specifiek terminator: droptarget en balpopper onder die silveren kop zijn meestal kapot,versleten, gescheurd enz. Het ruimtetuig en zilverkop zijn meestal gescheurd, of stukken afgebroken. Geen spelinvloed, voornamelijk decoratieve waarde.

suc6 Paul

www.active-pinball.nl

• pascal

misschien kan je iemand meenemen om te helpen kijken of de kast ok is.

die kan bvb even het test-menu doorlopen

er zijn idd partikulieren die een kast met problemen willen verkopen, maar zo kan je de beste koopjes doen.

soms ziet het er erg uit maar is het een klein ding (of omgekeerd :-) )

• Lieven

Ik heb ooit een Terminator 2 overgenopmen van iemand aan zeer schappelijke prijs.

Moet wel toegeven dat de kast waarschijnlijk 10 jaar in exploitatie gedraaid heeft zonder enig onderhoud… Je zou er nog met geen tang naar gegrepen hebben in de toestand als die was. Vele plaatsen op het speelveld waren niet meer herkenbaar door het vuil.

Kast volledig gedemonteerd en opgekuist. Slingshots vervangen.

Speelt als nieuw nu.

Als je een beetje gezond verstand in je kopje hebt koop je een goedkopere kast bij een partikulier en doe je het shoppen zelf. Is trouwens zeer leuk een kast volledig shoppen… en inderdaad handleidingen genoeg op het www.

Groeten,

Lieven.

• Webmaster www.fruity.nl

Hoi Ivan,

Ik heb 2x een flipperkast bij een handelaar gekocht. Uiteraard een duurdere prijs betaald dan bij een particulier. Na mijn 2e kast gekocht te hebben heb ik besloten dit nooit meer te doen, het viel mij tegen.

Je denkt een goed gereviseerde topkast gekocht te hebben en na een week kom je erachter dat een hoop niet blijkt te kloppen en de eerste storingen doen zich voor.

Als je handig bent dan reviseer je de kasten zelf. Als je een (dure) kast gekocht hebt bij een handelaar en je hebt er nog werk aan dan voelt dat zuur aan. Als je dezelfde kast voor minder dan de helft gekocht hebt bij een particulier dan is het veel minder erg om extra geld uit te geven voor onderdelen.

Als je ziet dat ik in mijn meeste flippers meer dan 40 uur werk heb zitten om ze in goeie en mooie staat te krijgen, kan ik me ook niet voorstellen dat het in topstaat opknappen van een flipperkast rendabel is om vervolgens door te verhandelen.

Het zal ergens een compromis in werk en winst zijn denk ik.

• Lieven

Inderdaad. Als je een flippertje volledig wil in orde zetten steek je er rap een uurtje of 40 in zoals geschreven.

Je haalt wel plezier uit je werk.