SPIDERMAN FLIPPERKASTEN GOTTLIEB

• Willem

Hallo,

Sinds kort ben ik in het bezit gekomen van 2 Amazing Spiderman flipperkasten van

Gottlieb. Ze komen volgens mij uit 1980. Het enige probleem is dat ze

allebei niet werken (daarom mail ik ook even). Het zijn mijn eerste flipperkasten dus aan ervaring ontbreekt het een “beetje”. Een vriend van me is gelukkig

technisch en die heeft al aangeboden om wat dingetjes door te meten. Bij de ene kast doen de lichtjes het, de score tellers en het geluid het. De flippers werken

echter niet. De vorige eigenaar dacht dat zijn processor kapot was. Heeft iemand misschien een idee waardoor de flippers niet zouden kunnen werken?

Is het misschien een idee om de processor uit de andere kast te halen of loop ik dan het risico dat die dan ook kapot gaat?

Ik hoop dat jullie me misschien een tip kunnen geven zodat ik voor de kerst lekker kan gaan flipperen. Of dat iemand tijd heeft om even langs te komen en iemand uit de brand te helpen tegen een vergoeding.

Alvast bedankt groeten Willem

Ps,voor nieuwjaar moet er 1 kast weg dus hopelijk heeft iemand snel een oplossing.

• Mel

Ik wens je veel succes , Gottlieb system 80a is een ramp.

Hebben de machines mischien batterij schade , dat komt erg veel voor.

Als dit het geval is moet je de printen eerst laten ontzuren bij Henk of Hans

• Hans Balk (Shoot 'M Again)

Helaas,

Aan Gottlieb begin ik niet meer.

Meestal is ook de bipolaire prom kapot en daar is niet veel tegen te doen.

In theorie kan je natuulijk er een 2716 op knutselen maar dat is een aardige klus en als er problemen zijn met de rest van de elektronica schiet je er nog steeds niets mee op.

De enige tip die ik eigenlijk heb is het SLAMTILT circuit door te lussen op het cpu bord, zie www.pinballhq.com voor meer info hierover.

• andre

Volgens mij kun je tegenwoordig MPU borden voor Gottlieb kopen in Amerika.

Net als die vervangingsborden voor Bally.

Wel behoorlijk duur. Ongeveer USD 200,-

Maar als het probleem daar niet in zit heb je het bord voor niets gekocht

Is dus een risico

Andre

Hans Balk (Shoot 'M Again) schreef:

>

> Helaas,

> Aan Gottlieb begin ik niet meer.

> Meestal is ook de bipolaire prom kapot en daar is niet veel

> tegen te doen.

> In theorie kan je natuulijk er een 2716 op knutselen maar dat

> is een aardige klus en als er problemen zijn met de rest van

> de elektronica schiet je er nog steeds niets mee op.

>

> De enige tip die ik eigenlijk heb is het SLAMTILT circuit

> door te lussen op het cpu bord, zie www.pinballhq.com voor

> meer info hierover.

Dat zijn de Ni-Wumpf borden als ik het goed heb.

Prijs is $225.00 excl. verzendkosten.

Over dat totaal dan nog eens 19% btw plus 8,50 inklaringskosten.

Meer dan dat soort kasten waard is dus.

Slechts enkele Gottliebs zijn dat waard, bv. de Haunted House en de Black Hole.

Voor de hele verdere rest geldt helaas : Kast ————> Kringloopcentrum.

De kopruit kun je nog aan de muur hangen als troost.

• frans kwanten

nou, ben toch wel tevreden over mijn spidey … enig minpuntje is dat zijn pakje wat te vaak gewassen is, dus ipv mooi rood is het nu roze… mocht er dus nog iemand zijn die een perfecte kopruit weet liggen… dan hoor ik het graag

Als ie het goed doet en je er zorgvuldig voor waakt dat er geen batterijcorrosie kan optreden dan zal de kast best wel speelbaar zijn.

Toch moet je echt rekenen op een uitval want onherroepelijk zal de prom het gaan begeven.

Dit komt puur voort uit de gebruikte technologie uit die tijd.

Doordat veel fabrikanten gebruik maakten van **** materiaal zal door het voortgaande ion bombardement er vroeg of laat een on-chip fault ontstaan.

(**** is weggelaten om mensen geen rare dingen te laten denken.)

Weet je echter zeker dat de cpu verder nog correct functioneert dan kun je daar wel je tijd aan spenderen om een normale eprom te plaatsen.

Overigens werd **** gebruikt in zeer veel semipermanente geheugencomponenten in die periode, aangezien echter alle andere fabrikanten hebben gekozen voor prom of eproms uit de 93xx, 25xx of 27xx serie is het bij zulke kasten eenvoudig op te lossen met een nieuwe versgebakken standaard eprom.

Gottlieb moest echter weer zonodig die (toen al antieke) bipolaire proms gebruiken met alle gevolgen van dien.

Zelfs Commodore gebruikte nog niet zulke erge rotzooi in hun gammele homecomputertjes (en dat was al supertriest).

• Mel

Uuuh Hans mag ik je ff terug roepen, Commodore heeft in die tijd wel een revolutionaire homecomputer neergezet.

De machine staat zelfs nog in het guinessbook of records met meest verkochte computer OOIT mer 13 milj stuks.

En ja daar zat ook de 6510 proc. in.

Yup.

Ik zal je het nog sterker vertellen.

Ik heb de mijne nog steeds :-)

Incl. 1541 diskdrive enz. enz.

Erger……

Ik heb ook mijn VIC-20 nog incl. een kist vol accessoires.

Nog erger…

Ik heb ook nog een epromprogrammer voor de 64 en die kan zelfs nog 2708 eproms aan.

CBM heeft onzinnig veel van die dingen gebouwd ja maar toen ze overpopulair werden ging het toch goed fout.

Toend e productie te hoog werd werden die kleredingen vreselijk slecht gebakken.

En in de supermaand aller tijden voor CBM (ik dacht December 1981) heb ik me het leplazer zitten repareren aan die krengen.

Ik heb er toendestijds mijn eerste auto van kunnen kopen….'n Echt deusjevootje…..Met 2 cylinders en 4 deurkrukken :-)

• www.active-pinball.nl

was destijds een nieuwe commodore 64 niet duurder (rond 1000 guldens) dan een 2ehandse lelijke eend. Heb ik destijds 1 voor 600 guldens gekocht, met 3 deurkrukken.

Over historie gesproken, ik heb ook nog een werkende ZX81 computer met standaard 1kbyte werkgeheugen en een extern memorypack van maar liefst 16 kilobyte liggen. zelfs op een kleurentelevesie blijft het beeld zwart-wit van deze eerste home pc