SPIDERMAN FLIPPERKASTEN GOTTLIEB

• www.active-pinball.nl

was destijds een nieuwe commodore 64 niet duurder (rond 1000 guldens) dan een 2ehandse lelijke eend. Heb ik destijds 1 voor 600 guldens gekocht, met 3 deurkrukken.

Over historie gesproken, ik heb ook nog een werkende ZX81 computer met standaard 1kbyte werkgeheugen en een extern memorypack van maar liefst 16 kilobyte liggen. zelfs op een kleurentelevesie blijft het beeld zwart-wit van deze eerste home pc

• Hans Balk (Shoot 'M Again)

D'r was nog een vroegere homecomputtert…

De Tandy TRS 80

Met thermisch printertje waarvan je de uitdraai na 2 dagen al niet meer lezen kon.

Maar we dwalen wel ver af van het flipperen……

Ik moet overigens eerlijk bekennen dat ik de VIC-20 wel eens aansluit op de capture ingang van mijn pc.

En dan GORF zit te spelen op een 19" flatscreen…..

Hoezo anachronisme ?

*GRIN*

• Webmaster www.fruity.nl

Vergeten jullie ook de ZX-Spectrum niet? De Homecomputer tussen de ZX-81 en C64 in!

• Mel

Ja ik heb ook alles nog.

Zx spectrum met microdrive en natuurlijk me C64 en Amiga.

Dat waren nog eens tijden !

Sterker nog er word nog steeds software gescheven voor ce C64

aja

die met die dropjes-knopjes

Nog steeds ?

Dat meen je toch niet…..

Welke en waaro ?

Ben er wel benieuwd naar.

als je nog een spelletje zoekt…….

ik heb nog ongeveer 1000 floppies vol liggen….

• Webmaster www.fruity.nl

Hahaha…Die floppies ja.

Lekker enkelzijdig kopen, geen geld voor een profesionele gatenknippertje en dus maar met de schaar een hoekje eruit knippen zodat ze ook aan de andere zijde gebruikt konden worden.

Na schooltijd uren kopieren om met een paar nieuwe spelletjes weer naar huis te gaan. Hadden we toen maar de techniek van nu. Binnen 1 minuut 500 spelletjes gedownload!

Overigens….Ik verbaas me nog steeds dat we toen met de C64 in 48K een compleet spel hadden. 48K is net zo groot als een internet-bannertje. Dat je met dezelfde data hoeveelheid toen een mooi spel had met alles erop en eraan. Waar is dat fout gegaan met de technologie!

Poke 538280,0 Poke 53281,0 .. Ik ken ze nog steeds uit mijn hoofd :)

sys 4096

• Mel

Ik gebruik tegenwoordig een c64 emulator (ccs64)

En bijna alle games zijn te downloaden en te draaien op de emulator.

http://www.lemon64.com/

Ook kan je ze terugzetten naar flop met een speciale kabel die te koop is bij HCC commodore gebruikersgroep.

Software word nog steeds gescheven , hoofdzakelijk demo's de demoscene is nog net zo actief als vroeger.

Ga maar eens google-en en je vind er genoeg om een groot gedeelte van je harde schijf mee te vullen.

C64 sid muziek word ook nog steeds populairder.

Er word zelfs in england eens per jaar een SID concert gehouden.

http://c64audio.valuehost.co.uk/live/bitl4/

Ik kan hier wel uren over doorlullen maar we wijken een beetje van het onderwerp af ;)

Och wat,

we zijn nou al 94mm van het onderwerp weg dus er kan nog wel wat bij

(nauwkeurig gemeten op een acer 14" laptop) :-)

Ik moet zelf eigenlijk eens dringend die hele floppycollectie op CD zetten maar dat kost weken……

Kzal zo'n kabeltje maar eens regelen.

Maar eerst mij 1541 eens repareren want tot mijn stomme verbazing blijkt ie opeens niet meer te booten.

't zal wel de ram weer zijn…..

Gelukkig dat we in 2003 leven want TOEN kosten die dingen een fortuin.

(6116 zit er geloof ik in, kostte in '81 ongeveer 60 gulden)

Sys 64738…………

Programmeren is een kunst.

TOEN moesten ze nog in opcode programmeren.

Dat levert snellere routines en een kleiner proggie op.

Correct gebruik van interrupts maakt het een flitsend geheel.

Tegenwoordig wordt alles in een hoge programmeertaal geschreven en geassembleerd met als resultaat dat je voor het simpelste dingetje al meteen een meg nodig hebt en het nog traag is bovendien.