Probleem Data East Starwars

• Webmaster www.fruity.nl

Hoi,

Vanavond weer een leuke speelavond gehad. De starwars werd goed bespeeld totdat………

De weergave op de display bleef hangen en zeg maar vast stond. Spel ging door, coils, flippers etc. bleven goed reageren. De geluiden die bij de verschillende modes horen kwamen met grote vertraging..

Net alsof de CPU moeite had… Kast uitgezet en weer aan. Vreemde karakters op de display terwijl hij Starwars Cpu 1.03 moest weergeven. In testmode ook trage reactie en sloeg steeds een aantal stappen over, terwijl het geluid wel weer goed reageerde op het doordrukken van de testbuttons.

Andere (oudere) eprom erin gedaan, zelfde rare effect.

Na ruim een jaar trouwe dienst geeft mijn maatje kuren, ik ben diep getreurd. Van de week nog maar eens verder kijken.

Kent iemand deze verschijnselen en kan mij vertellen in welke richting ik moet zoeken om dit probleem op te lossen?

• Hans Balk (Shoot 'M Again)

Bekend probleem.

De kast speelt door en het display nokt ermee.

Het display heeft zijn eigen computertje, stand alone dus.

Stopt die ermee dan blijft de kast gewoon werken.

Oorzaak:

Vaak de soldeerverbinding van de voedingsconnector op het display driverprintje.

Soms de flatcable die niet goed op de connector zit.

Zelden een defecte driverprint…das minder dus.

• Webmaster www.fruity.nl

Hoi,

De Starwars doet het weer!

Het eerste wat ik probeerde was het aandrukken van de Eproms achter op de DMD display. Meteen daarna was het beeld goed en had de kast ook geen last meer van vertragingen.

Binnen 5 minuten opgelost, ik ben dan ook zeer blij dat ik dit beestje weer kan bespelen! ;)

Wel raar dat de hele sturing hier last van had. Misschien dat het te maken had dat een pootje van de display Eprom slecht contact maakte en daardoor beelden wegliet en garbled teksten gaf. Dat de CPU hierdoor te laat een signaal terug kreeg op de een of andere datalijn naar de DMD toe en daardoor in de stress raakte met het programma.

Join The Force Luke!

Meer flippertips binnenkort op http://www.fruity.nl

• Hans Balk (Shoot 'M Again)

Technisch….

Het ontbreken van een datalijn betekent corrupte data…

De cpu kan daar geen soep van koken

Ook wel bekend als GIGO (garbage in gabage out)

het kan ook een adreslijn zijn (geweest)

dat betekent dat er blokken programmacode onbereikbaar zijn.

de cpu ontmoet op zeker moment het absolute vacuüm en gaat dan uit zijn bol omdat ie niets zinnigs meer te verteren krijgt.

Maar hoera,

hij toettut weer dus forget it and play it.