Uitvallen Bally Fireball classic

• Ruud

Hallo allemaal,

En gelijk even een probleempje op dit (voor mij nieuwe ) forum.

Mij Fireball classic valt uit na enige tijd spelen.

Vroeger deed zich dit voor na een lange tijd spelen maar het gebeurt nu wel steeds sneller.

Dit was ook de reden dat deze kast een tijdje naar zolder is verhuisd.

Nu wil ik hem graag weer aan de praat krijgen.

Der is al een door een vriend van me naar de voeding gekeken. maar die is volgens hem goed.

Ook zijn der op de (voedings?)print onder in de kast verschillende solderingen opnieuw gemaakt. en NIETS van dit alles heeft geholpen.

Kan iemand mij op weg helpen?

• Hans

Er kunnen legio oorzaken zijn van dit plotseling uitvallen.

Als je er 100% zeker van bent dat de voeding in orde is dan blijven driverbord met daarop de stabilisatie van de spanningen en de mpu over.

Op het driverbord is zeer vaak de grote afvlakcondensator aan vervanging toe.

De mpu is berucht om corrosie doordat de Nikkel Cadium batterij is gaan lekken.

Dit “lekken” hoeft overigens niet eens zichtbare vloeistof te zijn, bij het beëindigen van zijn leven braakt deze batterij een dermate agressieve damp uit dat hierdoor de print en de gemonteerde componenten kompleet wegrotten.

Bevindt zich op de mpu nog steeds die batterij (rood of wit, onderaan de rand) dan bijvoorkeur SNEL ingrijpen en zo snel mogelijk de mpu naar een goede reparateur brengen omdat ook na het verwijderen van de batterij het corrosieproces gewoon doorgaat.

De corrosie heeft vaak ook de connector linksonder op de mpu aangetast en ook op dat punt zal moeten worden ingegrepen.

Er zijn in NL een stuk of vijf gekwalificeerde restaurateurs te vinden voor deze printen.

• Ruud

Het is nog gekker.

Vandaag die bewuste kast maar weer eens aangezet. en wat denk je? helemaal niets!!!!

Alleen de verlichting ging branden.

Ook geen knipperende of brandende ledjes op het MPU.

Bij nader inzien bleek F3 (4 amp) doorgebrandt te zijn. +5V. staat erbij.

Is dit de voeding voor de electronica?

Zal zo snel mogelijk nieuwe zekeringen aankopen en verder proberen.

De batterij op het MPU is ong. 1.5 jaar geleden vervangen, maar wat je zegt. Te laat.

Heel de onderste baan van de Print is vergaan.

Wat nu?

Tevens wou ik ook maar de voedingsprint vervangen, Dit is volgens mij ook al een zorgenkindje aan het worden.

De koperen banen staan behoorlijk bol en de solderringen beginnen errug zwart te worden.

Waar kan ik aan onderdelen en/of advies vragen?

• Hans

Probleem is dat het vervangen van de batterij in dat stadium geen enkele zin meer heeft.

Het corrosieproces kan alleen nog maar worden gestopt door de nu op de print aanwezige chemicaliën te neutraliseren.

MAW. Nadat de batterij werd vervangen ging het wegrotten gewoon door.

De print dient zeer grondig te worden ontdaan tot het laatste spoortje corrosie aan toe om een eind te maken aan deze ellende.

De voedingsprint moet worden voorzien van nieuwe connectoren en misschien ook van nieuwe bruggelijkrichters.

Als de print te ver verbrand is zul je op zoek moeten naar een andere.

• Hein

Had in het verleden ook last van uitval na een uur of wat spelen. Heb mijn MPU (eerste generatie Bally) indertijd door een zekere Hans laten reparen. Gelijk ipv de accu een condensator laten plaatsen. Speelt alweer geruime tijd zonder problemen!

Hein