Switch problemen TOM

• Arjan

Wie kan mij helpen………..

Ik heb gisteren in mijn TOM een paar defecte lampjes van de GI onder het speelveld vervangen en heb een nieuwe ring en rod geplaatst voor 1 van de jets (had de machine niet uit staan). Toen dit klaar was en ik wilde spelen reageerden beide slingshot switches en van de popbumpers waarvoor ik de ring en rod had vervangen (dus alle switches uit dezelfde kolom in de switchmatrix) het niet meer. Wat is hier aan de hand. Heb vanalles geprobeerd: als ik de 4 onderste stekkers uit het CPU bord haal krijg ik de melding dat fuse F114/F115 gechecked moeten worden (of is dat altijd zo). Ik lees in een repair guide dat ook IC U20 defect zou kunnen zijn ???

Overige opmerkingen: krijg geen testmeldingen (fouten) bij het opstarten. Zekeringen lijken ok. Enkel de switches uit de switch matrix kolom 6 reageren niet meer en blijven open staan ook al druk ik deze handmatig in. Ik zie geen herkenning van deze switches in het display verschijnen bij de single switch test.

Wat heb ik fout gedaan….heb ik kortsluiting gemaakt tussen een switch en een lampje bij het vervangen van de lampjes? Ik had de machine niet uitgezet.

Alle hulp is welkom.

Een TOM liefhebber.

• Arjan

Toevoeging:

Waarschijnlijk heeft de kortsluiting plaatsgehad nabij 1 van de popbumpers (jets) waavan de swichdraden lopen naar het optic board onder het speelveld. Kan een defecte LM339 chip (of beide) de ‘storing’ van het niet meer verkennen van de switches in kolom 6 van de switch matrix veroorzaken?

Groet,

Arjan

• Hans Balk (Flipperwinkel.NL)

CPU U20, kolomdriver IC (ULN2803) is defect.

Vervangen van dit IC is nadrukkelijk NIET weggelegd voor beginners.

• cudabee

Wat een paniek, 9 van de 10 keer staat u20 al op een ic voet.

Deze gaat namelijk erg vaak stuk.

Zet de kast in de switch test en haal dan de 2 (niet 4) switchconnectors van het cpu.

Als de rij switches verdwijnt zit er sluiting onder het speelveld,anders u20 vervangen.

Wat ik vaak zie is dat mensen de popbumper zo monteren dat een(niet originele) metal yoke net de switch raakt en zodoende kortsluiting maakt.

De originele yokes hebben namelijk geen opstaand randje maar veel exploitanten

hebben nog oude voorraad Gottlieb yokes (met randje) liggen en die passen ook.

Succes,

Arthur.

• Hans Balk (Flipperwinkel.NL)

Integendeel

U20 staat NOOIT op een voet.

tenzij natuurlijk de boel al eens eerder gerepareerd moest worden.

• cudabee

Ik heb even een Monsterbash manual voor het grijpen en daar staat dat u20 op een voetje gemonteerd word vanuit de fabriek.

De TOM is niet standaard uitgerust met een voetje maar zoals ik al zei gaat dit erg vaak stuk en is de kans groot dat ie al op een voetje staat.

Arthur.