2 vragen.

• Kees

Ik heb afgelopen weekend op de duitse e-bay een flipperkast gekocht. Ik moet er nog naar toe om de kast te halen. De verkoper zei dat bij het aanzetten in het display een foutmelding verschijnt: “speicher” ofzo. Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn? en hoe dit te verhelpen? evt. wat dat ongeveer zou kosten?

Daarnaast een simpele vraag. Ik las net ergens dat jaarlijks de batterijen van de flipperkast vervangen moet worden omdat er anders problemen ontstaan. Dit zijn toch gewone penlite's?? Wat voor problemen ontstaan dan??

Bij voorbaat dank voor advies,

vriendelijke groet,

Kees

• Aeneas

In Williams/Bally kasten na 1982 zijn het gewone AA batterijen die erin moeten.

Het probleem is dat ze lekken na een tijdje en dan je hele printplaat kapot maken.

Het speicher probleem ken ik niet, waarschijnlijk is dat de duitse melding

dat de batterijen plat zijn en de instellingen opnieuw moeten gedaan worden.

Heel moeilijk is het niet, gewoon de menu-instellingen doorlopen voordat

je een spel kan starten.

Reparatie is een nieuwe batterij houder op solderen.

Meer info vind je op www.pinballhq.com

• IvanG

Vraagje van een leek ….

Waar zitten die batterijen dan precies ???

• Jelle

Speicher is duits voor geheugen.

Zal inderdaad, zoals Aeneas meldde, lege batterijen zijn zodat de instellingen niet in ‘speicher’ vastgehouden kunnen worden.

Hopenlijk is het geheugen zelf niet defect, want dan wordt het chips vervangen.

(zal wel niet ….)

Jelle

• Aeneas

Op een printplaat in de kop van de flipper.

Moet je de kopruit voor weghalen en dan kan je zien.

Vooral controleren dat de batterijen niet gelekt hebben !!

Een beetje corrosie op de houder zelf valt nog mee,

maar als het over de hele printplaat is uitgelekt en andere componenten

(vnl ICs) zijn aangetast dan zal je toch een nieuwe cpu print moeten zoeken..

• Kees

Lol, ik wist waar de batterijen zaten, maar wilde even zeker weten. Heb ze reeds vervangen in mijn shadow. Ik weet niet of ik het helemaal goed heb gedaan, omdat ik wel alle scores etc. kwijt ben geraakt. Misschien was dit te voorkomen geweest.

Ik dank u allen voor het reageren en de hulp.

mvg Kees

• Jelle

Inderdaad kun je dat voorkomen door de batterijen te vervangen als de machine AAN staat.

Zet je hem uit en vervang je dan…tot ziens High Scores, en instellingen ;-) ;-)

Jelle