switch vraag

• pascal

als de bal traag over de switch rolt krijg ik contact, maar als de bal snel over de switch rolt heb ik geen contact.

is de switch aan vervanging toe of valt er nog iet bij te regelen.

het is voor in een centaur, zijn dat dezelfde switches als in een jaren 90 dotmatrix kast?

• Leon

Pascal, ja de switch is dan licht geoxideerd binnenin en het contact is slecht , best vervangen Leon

• Richard

Centaur heeft 3 soorten contacten:

1 - microswitch

2 - standup target

3 - rolloverswitches

1 - inderdaad: vervangen, zie ook PS

2 - als daar heel hard tegenaan wordt geschoten (het contact wordt heel kort gemaakt) kan het voorkomen dat de MPU dit niet registreert. Bally heeft daar een condensatortje (50nF) voor bedacht, die dan parallel over het contact zit.

3 - nooit problemen mee, zijn gewoon blad-switches. Ze kunnen echter wel vies zijn. Dit kun je schoonmaken met contact-spray. (niet vijlen!)

PS: Centaur heeft ook een microswitch in de draadbuis waardoor de bal op het speelveld geschoten wordt. Soms komt het voor dat deze hem niet registreert (en dan blijft de kast proberen de bal omhoog te schieten). Als deze niet werkt zou je er ook een condensatortje overheen kunnen zetten, werkt bij mij goed.

• pascal

het gaat over de middelste switch helemaal bovenaan (bonus)

zijn dat gewone switchen?

• Richard

Nee, rollovers (de bal rolt over een ijzerdraadje, en dat draadje activeert de switch)

Je moet dan het contactje schoonmaken (contactspray) en juist afstellen.

Je kunt kijken hoe het werkt door met de hand de switch te bewegen en onder het speelveld kijken wat er gebeurt. Vergelijk ook even met een die er naast zit en die het wel goed doet.