Ik lees veel over speciale cleaners, maar de zaak waar ik de kast kocht vertelde dat hij de kasten schoonmaakt met autopoets.
Raden jullie dat aan ? het is een Star Wars (DE)
Schoonmaken doe ik met een speciale speelveld cleaner (zonder was).
Is het speelveld erg vuil, dan eerst alle plastics, ramps etc. zoveel mogelijk verwijderen tot je overal bij kan. Eventueel met een vochtig doekje en wat afwasmiddel het grofste vuil weghalen.
Daarna reinig ik met Novus-2 het speelveld. Rijkelijk opsmeren, minuutje laten opdrogen en goed wegpoetsen.
Als het speelveld helemaal schoon is dan breng ik 2 waxlagen aan. Hiervoor gebruik ik Johnson Paste Wax (uit amerika) Normaal wordt dit gebruikt om parketvloeren te waxen, maar een zeer goede en harde wax voor flipperkasten. Blijft ook zeer lang zitten en geeft geen wax korrels in je kast. Nadeel van deze wax is dat het ZEER goed moet uitpoetsen met een katoenen doek.
De meeste autowax is af te raden omdat daar ook petroleum distilaten zitten. Als je dat te vaak doet, wordt de acrylaat laag die de verf bescherm steeds dunner. Een autowax met carnobau erin is vaak wel goed, maar lees op het etiket of er geen petroleum in zit.
Plastics stop ik in de vaatwasser met het normaal programma en het gewone zeepblokje.
Om het poetsen gemakkelijker te maken heb ik laatst bij de Praxis een electrische schoenpoetser gekocht voor 5 Euro. Deze is kleiner dan de auto polishers waardoor je overal goed bij komt. Om het schapenwollen poetsschijfje kan je eenvoudig een katoenen doekje spannen.
De kracht is super van dit apparaat en stopt niet gelijk bij een beetje druk. Flink wat Novus-2 op het doekje doen, op het speelveld zetten, even wat verspreiden en dan het apparaat aanzetten. Supersnel gaat dat.
Volgens heeft cleanen en uitpoetsen met een polisher als Novus-2 ook het meeste resultaat met zoveel mogelijk toeren… Met de hand zagen de kasten er minder mooi uit..
Hoop dat ik je al wat op weg kan helpen en misschien heeft iemand aanvullingen. Als jullie een foto van het schoenpoetsapparaat willen zien, kan dat ook!
> De meeste autowax is af te raden omdat daar ook petroleum distilaten zitten.
> Als je dat te vaak doet, wordt de acrylaat laag die de verf bescherm steeds dunner.
Jij hebt blijkbaar teveel op RGP of andere amerikaanse sites gezeten..
want voor zover ik weet zit op een Star Wars diamondplate en dat is geen
acryl vernis (die zit wel op alle oude flippers tot +-1990). Voor al die
flippers klopt je uitleg perfect. (alhoewel ik zelf geen vochtige doek met
afwasmiddel zou gebruiken !)
En petroleum-distillaten zitten in zowat elke wax, alleen maakt de ene er meer
gebruik van dan de andere.
Wat op alle flippers sinds 1990 zit is diamondplate lak en dat is een gewone
harde 2-componenten auto vernis.
Hierop kan je zonder problemen auto reinigings/wax producten gebruiken.
Carunauba wax e.d. heeft zelfs weinig extra waarde aangezien het door de
harde bovenlaag niet door raakt en het hout niet kan voeden (wat eigenlijk
wel de bedoeling is van zo'n dure wax). Dus een goedkopere (maar ook
kwalitatieve) wax werkt even goed, voor het hout onder de diamondplate
zal het absoluut geen verschil maken.
Het hangt er allemaal van af hoe duur je het wil maken, hoe vuil de kast is,
hoe gemakkelijk je wil werken en hoe proper alles weer moet worden.
Als je wat voorzichtig bent en alles eerst uittest kan je heel veel producten
gebruiken. Zelfs een gewone schuimreiniger voor badkamers/tegels kan
je eventueel gebruiken als je niets anders bij de hand hebt :-)
Maar dan ga je er wel de parfum geur bij krijgen, dan kan je beter
een auto-reiniger gebruiken.
Je moet wel verschil maken tussen het reinigen, polishen en waxen.
Eerst goed reinigen, dan eventueel polishen en dan waxen om de kast
te doen blinken.
Aeneas,
Hier enige kanttekeningen van een hele ouwe flipperraar :-)
> Jij hebt blijkbaar teveel op RGP of andere amerikaanse sites
> gezeten.. want voor zover ik weet zit op een Star Wars diamondplate en
> dat is geen acryl vernis (die zit wel op alle oude flippers tot +-1990).
Dat was geen acryl maar een Tuffnol toplaag, dit spul moest inderdaad met was worden gevoed om oke te blijven.
> En petroleum-distillaten zitten in zowat elke wax,
Niet in natuur wassoorten zoals bijenwas en carnaubawas.
Net zomin als Terpentine hetzelfde is als Terpentijn.
Opmerking: De natuurproducten zijn in dit geval NOG giftiger dan de peutderivaten.
> Wat op alle flippers sinds 1990 zit is diamondplate lak en
> dat is een gewone harde 2-componenten auto vernis.
En dat is dus ook wel bekend als Polyurethaanlak.
Maar dat zit echt niet op auto's hoor, zelfs niet als toplaag bij metalliclakken, dat is weer wat anders.
Wel een idee trouwens om je auto te laten Clearcoaten,
Shiny ideetje en lekker snel schoon ook :D:D
> Hierop kan je zonder problemen auto reinigings/wax producten
> gebruiken.
Zinloos.
Het is tijd om eens een misverstand uit de wereld te helpen.
Sedert de EM kast wordt er gewaxed, das dus prima, maar sinds de invoering van de Diamondplate speelvelden is iedereen domweg doorgegaan met waxen.
Op zich niet zo erg en het gaat er inderdaad wel lekker door blinken als het oppervlak wat mat is geworden.
Maar NODIG niet nee.
Er zijn tegenwoordig andere middelen in de handel die makkelijker, sneller en schoner werken, daarnaast zijn deze moderne middelen vaak ook nog stukken goedkoper dan de klassieke wassoorten.
> Carunauba wax e.d. heeft zelfs weinig extra waarde aangezien
> het door de
> harde bovenlaag niet door raakt en het hout niet kan voeden
> (wat eigenlijk
> wel de bedoeling is van zo'n dure wax). Dus een goedkopere
> (maar ook
> kwalitatieve) wax werkt even goed,
Precies.
Dus vanaf je ouwe woodrail tot en met zo ongeveer Bride of Pinbot doe je het op die manier prima.
Daarna (diamond plate speelvelden dus) ben je zinloos bezig, risico zit er nauwelijks aan dus erg zou ik het ook niet willen noemen.
Wat wel erg is zijn de starpostjes van de moderne kasten die je hooguit met een tandenborstel weer schoonkrijgt door de tussengekliederde was.
> gebruiken. Zelfs een gewone schuimreiniger voor
> badkamers/tegels kan
> je eventueel gebruiken als je niets anders bij de hand hebt :-)
> Maar dan ga je er wel de parfum geur bij krijgen, dan kan je
> beter een auto-reiniger gebruiken.
Liever niet.
Je weet vantevoren niet wat er voor rotzooi aan oplosmiddelen in deze producten zit en het risico is veel te groot.
In noodgevallen kun je Pledge gebruiken, das een wasproduct en geschikt voor alle kasten.
> Je moet wel verschil maken tussen het reinigen, polishen en
> waxen.
Klopt als een bus
> Eerst goed reinigen, dan eventueel polishen en dan waxen om
> de kast te doen blinken.
En ook dit is absoluut waar.
En dan dit nog.
Wist je dat mensen zo weinig lezen in handleidingen van kasten dat er zelfs lui bestaan die het speelveld van een Orbitor 1 of een Bally Blackwater 100 in de was gaan zetten.
Ik besluit met voorlezen van een regel uit de Verzamelde Werken van Murphy's Law:
- “Als niets meer helpt, lees dan de gebruiksaanwijzing.”
Wie van jullie heeft er nou in werkelijkheid EERST de handleiding gelezen voordat ie op de kast ging spelen of de stekker in het stopcontact stak.
Kom kom….eerlijk toegeven allemaal…
Ik……NIET…..
Oke, uitgezonderd LOTR omdat ie op 230volt moest worden gezet.
Of de koffie-automaat op het werk:
Die deed het niet, en iemand van de afdeling electrical wist de remedie: stekker er uit en er weer in. (jaja, zo stellen we de hele plant in bedrijf). De koffiejuffrouw wilde nog protesteren: maar het was al te laat. De stekker was er uit.
Even later de stekker er weer in.
Code F008.
Opzoeken in het boekje: Code F008 verdwijnt vanzelf na 5 uur aangestaan te hebben. Grrrrrrrrrrrr……….. ;-)
Hans Balk (Shoot 'M Again.NL) schreef:
> Het is tijd om eens een misverstand uit de wereld te helpen.
> Sedert de EM kast wordt er gewaxed, das dus prima, maar sinds
> de invoering van de Diamondplate speelvelden is iedereen
> domweg doorgegaan met waxen.
> Er zijn tegenwoordig andere middelen in de handel die
> makkelijker, sneller en schoner werken, daarnaast zijn deze
> moderne middelen vaak ook nog stukken goedkoper dan de
> klassieke wassoorten.
Hans,
Welke middelen bedoel je dan in je commentaar van hierboven? Type/Merk?
Want je hebt dus middelen om je speelveld schoon te maken (maar daarvoor gebruikte men wax zowiezo niet), maar toch ook om het te beschermen. Als wax volgens jou niet nodig is om te beschermen, wat dan wel?
Patrick
Zaak is inderdaad een speelveld in de eerste plaats schoon en GLAD te houden.
Voor de moderne kasten gebruik ik zelf Superflipp.
Dit spul neemt vuil van dagelijks gebruik goed af, maakt het speelveld superglad en beschermt bovendien.
Bijkomend voordeel van dit spul is dat het transparant is en je geen gore starpostjes krijgt.
Wie dit spul een keer heeft gebruikt is d'r meteen aan verslaafd want zelfs een wat slome kast speelt er meteen een stuk sneller door.
Een soortgelijk middel is er ook voor de oude kasten onder de naam Magic Cleaner, dit bevat een klein beetje was voor de nodige voeding van ouderwetse wasvragende toplagen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?