Geen geluid

• Maurice

Van mijn Sega Space Jam is het geluid volledig verdwenen. Er was een speakerdraadje naar de linkerspeaker van de backbox los. Eerst dacht ik dat deze draad mischien kortsluiting had veroorzaakt, echter alle zekeringen zijn heel en alle leds doen het en geven geen enkele storing. Heeft er iemand een idee waar ik dit probleem in moet zoeken??????

• Maurice

P.s.: Ook bij het aanzetten van de kast, is er geen toon. Speakers getest zijn wel goed. ??????

• Hans Balk (flipperwinkel.nl)

Als je met je vingers in de buurt van de eindtransistoren op de print hier en daar wat aanraakt, krijg je dan brom of iets anders uit de luidsprekers ?

De regel “hoe minder er werkt, hoe simpeler de fout” gaat hier vaak op.

Je zegt dat de zekeringen heel zijn maar heb je dat GEMETEN of alleen ernaar gekeken?

In het laatste geval mag je je werk opnieuw gaan doen want je kunt niet zien of de zekeringen heel zijn. (okay, soms, maar ga dr maar niet van uit)

Stekkers allemaal op de juiste plaats?

• Maurice

Ha die Hans, nog bedankt voor de snelle levering van de spullen. Als ik de eindtransistoren aanraak (ik neem aan dat die naast de speakerdraden zitten en gemonteerd op koelribben) dan hoor ik inderdaad een brom. Bij de 1 hoor je de subwoofer en bij de ander de kopkastspeaker. Ligt het nu toch aan een zekering???

Wat je nu zeker weet is dat niet de eindversterker is opgeblazen doordat die loshangende draad ergens tegenaan is gekomen wat pijnlijk zou zijn.

De versterker krijgt dus niets binnen, das al een stuk lastiger en kan liggen aan diverse zaken.

Zekeringen nakijken met een universeelmeter UIT de print is altijd een goed begin.

• Maurice

Ok Hans, ik ga morgen de zekeringen doormeten. De draden zitten trouwens wel allemaal goed die heb ik namelijk niet los gehad. Waar moet ik het in zoeken mochten de zekeringen toch goed blijken? Kan er iets met de E-proms zijn gebeurd???

Het is op dit punt nog zeer moeilijk te zeggen waar de fout zit.

Aan de hand van het schema ga je eerst terugwerken tot aan de laatste chip die analoog geluid produceerd om de volledige versterkerschakeling uit te sluiten.

Dan wordt het echt lastig, de DAC kan problemen geven, je kunt inderdaad een defecte eprom hebben en nog veel meer delen van het digitale deel kunnen defect zijn.

Hier geldt Meten is Weten en een scoopje is bijna onmisbaar hierbij.

Heb je de Eproms er uit gehad?

Zo ja, niet verkeerd om teruggezet dan?

Kijk aan de hand van de tekening op de print, niet de voet.

Controleer ook eens op simpele dingen als loszittende onderdelen, sluiting door een ergens tussengevallen stukje metaal enzo.

Zit er niet iets achter de print wat kortsluiting maakt met de blikken achterkant?

De simpele dingen dus……

• Maurice

Ok, ik heb de volgende dingen nu gedaan:

- Zekeringen doorgemeten

- E-proms zitten goed op hun plaats

- CPU/Geluidskaart eruit gehad was aan beide zijden niets visueel verkeerd mee

- Spanning naar de CPU/Geluidskaart toe gemeten

Ik denk toch dat er een chip gesneuveld is, zoals je hierboven uitlegt hans. Kan ik die print naar je opsturen om 'm na te kijken/repareren? En zo ja, wat zijn in het ergste geval ongeveer de kosten hiervan?

Ik kan vantevoren niets zeggen over de reparatiemogelijkheden en/of prijs.

Hoe graag ik ook zou willen, zoiets KAN ZELDEN OF NOOIT.