Brom

• Mariska

Onze flipperkast (Sega Frankenstein) heeft het volgende probleem. Het geluid werkt goed, alleen staat ontzettend hard. Het potmetertje op de voeding staat helemaal dicht en nog staat het geluid vrij hard. Ook als de kast niet speelt is er door de speakers en vrij harde ruis te horen. Het vreemde is dat als de kast een tijdje uit staat en je start de kast op, dat de ruis dan niet aanwezig is. Echter als de kast een minuut of 10 aanstaat komt het weer terug. Kan het potmetertje kapot zijn of niet goed werken?? Ook heb ik gehoord dat er een ontstoorder in het voedingskastje zit, kan het hier aan liggen. Hopelijk komt er iemand met de oplossing.

• Hans Balk (flipperwinkel.nl)

Mogelijke oorzaken zijn :

- inderdaad het potmetertje

- solderingen die zijn losgeraakt (grote kans)

- defecte afvlakcondensator (grootste kans)

Wat jij “ontstoorder” noemt is/lijkt het laatste.

• Mariska

Omdat we ook nog een Sega Batman Forever hebben hebben we de volgende spullen omgeruild om te kijken of dit het probleem zou verhelpen.

-Het potmetertje omgeruild

-Het EMI-filter uit het voedingskastje verwisseld

-Geluidsprint gecontroleerd op slechte solderingen

-Bedrading en aardedraden gecontroleerd en zonodig goed vastgezet

Het probleem van het toch wel harde geluid en nog veel hardere ruis blijft. Kunnen we de geluidsprint van de Batman Forever en de Frankenstein ook uitwisselen om te kijken of het probleem hierin zit?? Het blijft vreemd, van de Batman kunnen we het geluid d.m.v. het potmetertje geheel uitzetten en bij de Frankenstein staat deze op de laagste stand toch al vrij hard. Ook backgroundmusic in het menu op een lager percentage zetten heeft geen invloed op het geruis. Ook als we de signaalkabel van de CPU-print (CN21) naar de geluidsprint (CN1) eruit halen, blijft er harde ruis door de speakers komen. Lijkt toch op slechte aarde, iemand nog suggesties??

• Mariska

Geluidsprint omgeruild met de Batman Forever en is nu goed. Probleem zit 'm dus in de geluidsprint. Vandaag alle solderingen nagelopen echter zonder resultaat. Alle condensatortjes lijken ok (staan niet bol). De storing lijkt ergens in het circuit van de potmeteraansluiting te zitten. Ook mist er iets op de print, op aansluitpunt C11 (net onder de BSMT2000 chip) zit niets. Hier hoort een klein bruin bolletje te zitten (geen idee hoe het heet is volgens mij geen weerstandje of toch???) Zou hier het probleem van het harde geluid + ruis in kunnen zitten?

• Hans Balk (Flipperwinkel.NL)

Nee,

zo'n dingie is daar niet de oorzaak van.

Ik blijf bij rotte elko's als hoofdoorzaak.

• Mariska

Hallo Hans, welke moet ik vervangen? De grootste elko zit op aansluiting C30, dit is er 1 van het type 35Volt 1000uF(M). Ik kan deze echter niet in jouw online-winkeltje vinden. Of raadt je me aan alle elko's te vervangen (voor de kosten hoef je het niet te laten zag ik wel).

• Mariska

Oh ja en hoe heet dat bruine bolletje/weerstandje nou echt?

• Hans Balk (Flipperwinkel.NL)

uhm,

heb je een onderdeelnummer van dat ding?

Staat meestal op de print gedrukt.

Kasten die ouder dan een jaar of tien zijn kunnen feitelijk het best van nieuwe elko's worden voorzien, in het bijzonder de grote afvlakelko's lopen tegen hun pensioen aan op de leeftijd maar de kleinere exemplaren zijn ook niet meer geheel risicovrij.

Om in 1 keer van alle gez(censored)k af te zijn kun je het beste alles dus in 1 keer vervangen.

Waardes die niet in de online shop staan zijn meestal wel leverbaar op aanvraag, in de regel zelfs binnen enkele dagen.

• Richard

Misschien is dat een condensatortje? Aansluitpunt C11 (C is vaak een condensator).

• Mariska

Ok Hans, ik zal alle elko's noteren en gelijk allemaal maar bestellen. Staan de waardes ook in de manual (konden ze die lettertjes/cijfers niet nog kleiner maken)? Hopelijk is het dan weer ok.