Vraag voor o.a. voor hans..........

• Robert

(dit is ff vervolgje van flipperkast schoonmaken enzo)

Sorry dat ik niet zo snel weer reageer hoor maar jullie zijn zo snel……:D

Ik ben nog maar 14 jaar een heb 1 flipperkast : No-Fear dangerous sports.

Ben ik apen trots op, al hoewel hij toen ik hem gekocht had 1 keer op gespeeld en toen alweer kapot :(:( de verkoper (ik zal geen namen noemen) zei dat het aan de transsport lag terwijl we hartstikke rustig reden toen volgende orgen ofzo waker direkt flipperen maar opeen zei hij check fuses (blablabla) hee veel en toen zocht mijn vader in de boekjes het op en toen dee die het boek open en toen viel die direkt op die bladzijde waar het stond dus die jonge had het zelf ook al gehad want we hadden hem direkt dus was gewoon zo gevouwt had ik hem gebeld toen wist die direkt waar het zat…… op de printplaat in de kopkast dan moet je dat ff aanduwen en toen dee die het weer(VOOR 3 DAGEN als niet korter is)

nou gingen we erweer aan zitten dee die het weer maar die tussen tijd werd dat steeds korter dus op een moment dee die niks meer!

toen heb ik een (2ehandse) printplaat gekocht en nu doet die het perfect!

Ik wil dol graag in de verkoop van flipperkasten en wil er ook veel verstand van hebben dus kijk heel veel op deze site als iemand een vraag heeft en dan kijk ik wat hans erop antwoord en dan ont hou ik dat laatst was er iemand met een atack from mars had die een multiball probleem als die hem erin schoot ofzo dan bleef de bal hangen steken op die plek toen zij geloof ik hans dat je dat plastic ff moest vijlen (is alweer een maandje terug) heb ik ook van geleerd dus..

Maar hej hans een heel ander vraagje he watvoor oplijding dee jij en watvoor niveu enzo……. (ik wordt je op volger hoop ik ;))

Jullie zijn ook allemaal welkom als u een keer in de buurt van Groningen bent dat u even een paar credits te komen flipperen! met een bakje senseo(koffie)

Mvg Robert (uit Groningen)

• barry

probeer een als je wat schrijft wat meer punten en komma's te gebruiken

zo wordt het misschien makkelijker leesbaar

en alles weten over flipperkasten dat leer je niet alleen van hans hoor

er zijn ook dingen die hans misschien niet weet

maar deze mannen hebben allemaal al jarenlang ervaring met flippers

• Aeneas

Robert: je leert deze dingen vooral door ervaring, en door heeeeel veel te lezen en

op te zoeken.

Je kan niet naar school gaan om flippers te repareren, maar ik vermoed dat een

electronica opleiding heel goed van pas komt.

Maar dat is enkel het electronica gedeelte, dan weet je nog niets over de flippers zelf.

www.marvin3m.com/fix.htm is een goed begin.

De TOP flipper videos die ze verkopen zijn ook heel interessant (bv dat uitvijlen wordt daarin getoond).

En verder moet je maar regelmatig de nieuwsgroep rec.games.pinball (RGP) lezen

(ga naar http://groups.google.com ) en daar kan je ook in de archieven zoeken.

Veel kasten hebben zwakke plekken en gekende problemen, als je op RGP zoekt is de kans heel groot dat iemand anders al hetzelfde probleem heeft gehad en daar heeft gepost wat het probleem was en hoe het is opgelost..

Aeneas.

• Robert

Hallo,

Barry dat is waar ik zal erop leten op de punten enzo.

Ja en ik leer egt niet alles van hans maar hij weet er wel heel veel van af.

Aeneas ook jij harstikke bedankt voor joun hulp dat ik later ook flipperhandelaar wordt ;)

Mvg Robert

• Aeneas

Als je echt handelaar wil worden kan je het beste een oude kast zoeken die

je zelf leert herstellen en restaureren.. als je ze beu gespeeld bent dan

verkoop je ze, en met dat geld koop je weer een kast die je opknapt enz enz..

(of je koopt de kasten gewoon van je spaargeld en verkoopt niets,

en binnen enkele jaren kan je al een mooie collectie hebben :-)

Zoek op RGP naar de berichten van Treasurecove, zij hebben enkele

maanden geleden gepost wat ze allemaal doen om hun kasten zo mooi

te krijgen. Ze verkopen zelf hun poetsmiddelen maar die zijn nogal duur,

je kan beter zelf je eigen middelen zoeken (tip: ga langs bij een winkel /

groothandel in auto onderdelen, veel poetsmiddelen voor de auto kan je

ook op een speelveld gebruiken).

Een polish voor een auto kan je op een speelveld gebruiken,

chemische 2-componenten hars wordt gebruikt om gaten en

uitgeweerde scoops op te vullen, enz.

(Let wel op - dit is voor de moderne kasten, niet voor de oudere modellen)

Met een bunzenbrander kan je ramps en plastics weer mooi maken

(op TOP video 3 of 4 kan je dat zien), en op marvin3m staat uitleg hoe je

een speelveld kan bijschilderen en kleuren matchen e.d.

(wordt ook in de TOP videos getoond)

Met al die informatie kan je (mits je handig bent en er veel tijd in steekt)

bijna elke kast er zo goed als nieuw laten uitzien..

De technische kant van de kast leer je vnl. enkel door ervaring, dus

koop een kast met (kleine) defecten en probeer ze op te lossen..

Een basis-inleiding electronica moet je zeker volgen

(ik heb zelf ‘t boek ’Electronica echt niet moeilijk 1-2-3' van Elektuur)

zodat je toch een goede basis hebt hoe electronica in elkaar zit,

wat diodes, transistoren zijn en hoe ze werken, enz..

zodat je een schema een beetje kan interpreteren en uitzoeken

waar op een printplaat nu het probleem zit.

Als het je echt interesseert en je met een oscilloscoop kan werken

dan komt het helemaal goed..

Ook heel goed leren solderen zodat je niet meer schade op een print maakt

door eraan te prutsen..

Het lijkt allemaal wel veel ineens, maar gewoon met een opknapper van

een flipper beginnen en rustig aan leer je het dan wel..

Aeneas.

• Jan

Hoi Robert,

Heb je al eens van de Nederlandse Flipper Vereniging gehoord?

Zij kunnen de beginnende flipperaar aardig op weg helpen.

Ze organiseren regelmatig evenementen, waar een groot aantal kasten gratis te bespelen is, en waar je met mensen als Hans kunt kletsen. Over het algemeen zijn flipperaars aardige en hulpvaardige mensen. Ik denk dat er een hoop mensen zijn die je de beginselen van flipperkasttechniek willen bijbrengen! Schroom je vooral niet om veel te vragen! Koop voor niet al te veel geld een kapotte kast, en begin gewoon te sleutelen. Loop je ergens tegen aan, plaats hier dan een beschrijving van je probleem, en je hebt zo een antwoord, waar derden ook weer van kunnen leren!

Ik vind het leuk om te zien, dat je zo gedreven bent, en weet zeker dat jij er wel komt!

Succes,

Jan

• Robert

Hallo,

Wat vindt ik dit leuk zeg dat jullie mij zo veel op weg willen helpen complumenten.

Maar wat doen jullie ales een helft verkleurd is ofzo als het cabinet (jaja heb ik ook geleerd) wat doen jullie daar aan complete nieuwe sticker? zo ja waar kan je die kopen?

Hej maar aeneas aan jou heb ik ook nog wat….. hans reageert nu niet (vast druk bezig met flipperen) :) maar ik zal wel ff rond kijken naar een kapotte flipper kapotte spel ofzo maar in solderen ben ik wel goed wel eens met me vader gedaan das wel leuk….

maar ja ik heb niet zoveel ruimte in me kamer he(zo'n klote schuine wand :()

Maak ik wel ff ruimte verkoop ik me andere hobbie wel ;)

maar heej ik heb hier auto poets wil ff graag weten als dat goed is….

Turtle Wax (in het klein staat er nog|) metallic

Bedankt mensen jij ook jan! en barry

• Robert

Is dit wat?

http://www.marktplaats.nl/markt/automaten/flipperkasten/14353.htm?ret=%2Fnieuw_zoek.php3%3Fq%3Dflipper

Maar ik zal wel eerst eens wat moeten sparen hoorz….. :)

;););););)

• Aeneas

TC heeft net deze pagina online gezet:

http://www.treasure-cove.net/ShooterLaneRepair.htm

da's wel een leuk trukje..

de vraag is natuurlijk hoe lang het mooi blijft..

• Ben

leuk…..tip van de kenner, maar alleen jammer dat de TC crew vet onder

vuur ligt op dit moment.Dat terwijl ze perfecte(of zelfs bijna NIB) kasten afleveren,zal altijd wel wat zijn in het flipperwereldje….