5 flikkerende displays

• niko

Alle displays van mijn “Cybernaut” (Bally 1985) laten een flikkerende 5e positie digit zien. (De tienduizend-telling.)

(Ook de 6-cijferige display van de credits/bal-in-play doet hieraan mee.)

Ik heb de spanning op het Solenoid Driverbord -bij testpunt 2- gemeten.

Resultaat: 188 VDC. Hoog zat, volgens Marvin.

Die vijfde digit van de 3e speler-display is onderhand al van flikkeren naar niet-meer-zichtbaar verlopen.

Trek ik de stekker uit deze 3e speler-display, dan is het flikkeren voor de andere drie spelers opgelost. Alleen een lichte flikkering in de credits-display blijft aanwezig.

Onderling uitwisselen van de displays geeft geen beter resultaat, dus het probleem ligt níet is deze ‘telraampjes’.

Ik heb de kast ooit gekocht met een volledig ‘dode’ display voor de 3e speler.

Dus misschien is dit de voorbode van een nieuw ‘sterfgeval’.

Heef iemand enig idee, waar ik de boosdoener moet zoeken ?

Bedankt voor het meedenken.

Niko

• Iwein

Hoi Niko,

bedoel je dat als je één v.d. andere displays op de plaats steekt van speler drie dat het flikkeren dan ook blijft?

Groetjes,

Iwein

• Richard

Kun je van de 3e speler display alle soldeerpunten even doorsolderen?

Een slecht makend contact kan dit soort problemen geven.

(kan geen kwaad om dit voor alle displays even te doen)

• niko

Ter verduidelijking:

Ik bezit gelukkig 4 reserve-displays.

Maar: wélke van deze 4 reserves ik ook in de plaats van de 3e-speler plaats: het flikkeren van de 5e-positie-digit blijft optreden; met als ergste geval deze 3e-speler-display. (Op dit display is de 5e-positie-digit zo goed als “uit”.)

Ook het spelletje “wisselen van display 1 naar 3 en van display 2 naar 3 en van display 4 naar 3” verandert niks aan het probleem.

Het ligt volgens mij dan ook níet aan deze individuele displays.

Zoals gezegd: als ik display 3 gewoon ontkoppel, houdt het flikkeren bij de andere 3 spelers volledig op. Alleen het credit/ball-in-play-display blijft enigszins flikkeren.

Je zou bijna denken, dat er iets in die 3e-speler-verbindingsdraad zit. Geen zichtbaar probleem echter; ales voelt lekker vast.

Het valt me nu trouwens op, dat er aan deze 3e display-stekker ook één draad meer zit (oranje/blauw), welke naar het CPU-bord loopt (= J 1). Reden????

Maar wat het MPU er verder mee te maken heeft (chips?) weet ik ook niet.

Elke nieuwe gedachte is welkom.

Niko

• wil angenent

als ik me niet vergis zit er een pot meter op het power board kijk naar de displays en draai hem gelijktijdig terug.

• Richard

Klopt, maar Niko had het over 188V, en ik heb al mijn kasten op 170V, en die doen het ook goed. Dit lijkt meer iets op de aansturing.

Mogelijk is er iets met de bedrading naar de MPU (connector die slecht verbinding heeft met de bedrading), of op de MPU de solderingen doorsolderen. Moet haast wel zoiets zijn.

• niko

Mensen, bedankt voor het meedenken en de suggesties.

Ik zal het dit weekend eens gaan zoeken in het opnieuw solderen van de aansluiting op het MPU-bord. J-1, geloof ik.

Daarna hoop ik op een tip over een mogelijke chip, die boesdoenerig kan zijn.

Ik hou het forum op de hoogte.

gegroet ======> Niko

• Hans Balk (Shoot 'M Again.NL)

Heel vaak: Connector linksboven die slecht contact maakt.

• niko

Hans; bedoelen we dezelfde verbinding J1, linksboven op het MPU-bord ??

Zit het volgens jou veelal in een slechte stekker, of in slecht gesoldeerde pinnen op het bord?

Mijn dank voor de tip.

Niko

• Richard

Ik ben het met Hans eens. Kan van alles zijn: slechte connector, bedrading zit slecht in de connector, solderingen waarmee de connector op de MPU zit zijn slecht.

Gewoon even uitproberen:

- alle draadjes dieper in de connector drukken (met een klein schroevendraaiertje)

- solderingen doorsolderen

- connector bekijken: kromme pootjes recht buigen, ook pootjes die wat verder uit elkaar staan (dan de pootjes er naast) even rechtbuigen.