hallo
ik had graag geweten wat/of er verschil is,tussen een spoel met de aanduiding.
A 23 800 en AE 23 800.
mvgr hugo
Effe gezocht op RGP:
The two letter prefix indicates the position of the terminal lugs. The coil
bobbin used for most Bally/Williams solenoid coils has places for three
terminal lugs; left edge, middle, and right edge. The AL has lugs on the left
and middle (Left), the AE has lugs on left and right (Ends), and the AR has
lugs on the right amd middle (Right). The positions are as viewed with the
lug end of the coil facing you and the lugs facing upward.
The reason the AL and AR coils are used is when the lugs on an AE coil would
be in the way of the metal coil mounting bracket. It's likely the AE coil
would not be a suitable replacement for an AL without risking a short circuit.
De positie van de pinnetjes waar je de draden aan soldeert zou dus verschillend zijn ? Maar wat A enkel is kan je uit deze uitleg niet afleiden :-(
Andere mogelijkheid is of er wel of niet een diode op zit maar dat zat volgens mij in de extensie..
de reden dat ik dit vraag is de volgende.
in mijn bk 2000 springt op volkomen willekeurige momenten zekering F3 kabel rood wit van de bumpers,en het enige verschil wat er is is de montage van 1 x een andere spoel.en wel de A 23 800 ipv de AE 23 800.
maar deze gedachte was te makkelijk en de zoektocht gaat verder
hmm nee, controleer dan dat op alle spoelen een diode zit, EN dat ze in
dezelfde richting gemonteerd zitten !
want een diode in omgekeerde richting kan al zoiets veroorzaken..
maar het feit dat er een andere spoel op zit kan ook op het omgekeerde
wijzen, niet dat de spoel in fout is maar iets anders (transistor op driver board ofzo)
waardoor die spoel in 't verleden al is doorgebrand..
Ik heb ooit een doorgebrandde tellerspoel van een EM-fliperkast vervangen door eenzelfde v.w.b. draaddikte en aantal wikkelingen. “Zelfde cijfers” dacht ik.
Alleen bleek het “huis” waarin de spoel hing een paar milimeter groter te zijn.
Dat had ik kunnen afleiden aan het verschil in letters, waarmee de spoel aangeduid werd.
Resultaat: een boodschappentas zekeringen vervangen, totdat ik er achter kwam, dat die paar milimeters verschil precies kontakt opleverden van metaal op metaal.
Oplossing is een stuk isolatietape, waardoor die kortsluiting nu is opgeheven.
Voordat je zoiets kleins doorhebt, ben je wel een paar weekenden verder.
ik denk dat ik er uit ben,Q76 en Q77zijn uiteraard al vervangen door Q78 enQ79
(deze zijn niet in gebruik)en dit alles zonder demontage van het board en aan de achterzijde lopen de verbindingen nu wel zeer dun naast elkaar.
ik ga nu de zaak eerst eens orrigineel maken
nog een vraag heeft er iemand een handboek over
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?