ow het gaat om het leren solderen (foutje sorry )
ja dan kan je beter een goedkoop boutje scoren
ik dacht dat het om printplaten repareren ging
Nou, ik heb een soldeerboutje van 15W van een merk waar ik nog nooit van heb gehoord, en daar kun je prima printen mee repareren. Ik denk eerder dat zo'n soort merk eerder kapot gaat, en dus eerder aan vervanging toe is. Maar het zal echt niet schadelijk zijn voor je printen.
En een pistoolbout van 75W die in minder dan 10 sec zijn temperatuur bereikt, ook al is hij van Weller, moet je niet voor je printen gebruiken.
Maar zo'n soldeerstationnetje is inderdaad wel aardig.
Ik heb al 10 jaar een boutje van Antex (zo'n gele) 16 watt en halfronde punt. Het boutje werkt nog steeds goed. Wel al 4 nieuwe punten moeten kopen, want die slijten uiteraard.
Ik repareer er printen mee, soldeer IC's los en ook Bruggelijkrichters en Spoelaansluitingen zijn goed te doen.
Een soldeer station is handig als je op je bureau een print gaat door solderen, maar voor het werk aan de kast zelf is dit onhandig.
ehh ja dat is waar, dan is een losse bout beter.
daar had ik nou weer ff niet aangedacht.
seeyaa gert
Webmaster www.fruity.nl schreef:
>
> Ik heb al 10 jaar een boutje van Antex (zo'n gele) 16 watt en
> halfronde punt. Het boutje werkt nog steeds goed. Wel al 4
> nieuwe punten moeten kopen, want die slijten uiteraard.
>
> Ik repareer er printen mee, soldeer IC's los en ook
> Bruggelijkrichters en Spoelaansluitingen zijn goed te doen.
>
> Een soldeer station is handig als je op je bureau een print
> gaat door solderen, maar voor het werk aan de kast zelf is
> dit onhandig.
waarom jongens?
Als ik moet solderen in de flipperkast zelf dan zet ik het soldeerstation gewoon op het speelveld met daaronder een doek (om beschadigingen te voorkomen) of ik zet het soldeerstation op de bodem van de flipper.
Je hoeft niet direct een soldeerstation van Weller te gebruiken maar je kunt ook een keuze maken uit een ander merk.
Weller is wel een perfect merk met veel extra's bij het soldeerstation en bout te bestellen.
Maar b.v. Ersa is ook prima.
Kijk eens bij Conrad electronics op de site of in de catalogus.
Desolderen is een andere zaak, de stations van Weller zijn schofterig duur maar wederom weer zeer goed,een alternatief heb ik nog niet gevonden.
Conrad heeft wel een goedkoper apparaat maar ik betwijfel of dat voldoende werkt.
Dus daar blijft het behelpen met een desoldeerpompje of anders een duur Weller desoldeerstation.
Zelf gebruik ik twee soldeerstations van Weller, een om te solderen en een met een speciaal desoldeeropzetstukje.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?