batterij vervangen

• Steven

Hoi Allen,

Wil maar eens beginnen met de accu te vervangen: deze is licht aan het corroderen: zeg maar het ronde randje aan het einde van de accu is wat witjes… nog geen spul over het bord gelopen gelukkig.

Nou lees ik dat je dan toch al de hele printplaat moet neutraliseren (ene site heeft het over het verwijderen van de corrosie, zolang het niet op het bord komt, andere over gehele plaat neutraliseren/schoonmaken). Is dat echt nodig bij zo weinig corrosie ook? (al weet ik natuurlijk niet hoe lang die batterij al heeft gelekt).

Even van de site van Hans Balk: Klinkt nogal eng: bordje met alles erop en eraan half uur in een 50% water / 50% azijn badje leggen en dan afspoelen met spiritus. Moet op zich zelf te doen zijn he?! Moet dat alleen met het bord waar de batterij op zit? Of met alle aanwezige bordjes (ik weet niet hoe ver die ‘gassen’ van de batterij gaan). En kan dat zomaar met een Williams 11 bordje? Zijn site gaan meer over wat oudere bordjes, begrijp ik.

Alleen dan dat verhaal daarna: corrosie onder de IC voeten en zo… kan ik er vanuit gaan dat dat meevalt als de batterij nog niet zo ver heen was en alles goed werkt en het bord er goed uit ziet? Want hier ga ik (nog?) niet aan beginnen: dan breng ik het bord liever weg. Dus: als alleen zo'n badje voor mijn geval genoeg is, dan ga ik dat wel doen (moet ik nog ergens voor uitkijken?), maar als er aan de plaat zelf gesleuteld moet worden, dan besteed ik het toch maar uit.

En dan een nieuwe accu: houder met penlites kan ook, begreep ik?! Maar je moet toch 3,6 Volt hebben? Hoe lukt je dat met penlites? Wil ook best af en toe een nieuw accuutje kopen, als dat makkelijker is.

Hartelijk dank voor alle reacties so far en toekomstig en het lezen van dit hele, toch wel lange bericht,

Steven

PS: ik kan een foto van de print sturen, als dat helpt.

PS 2: (Bedankt Hans, voor alle info die op je site is te vinden! Ondanks dat ik je advies in de wind heb geslagen (en daar heb ik (nog?) zeker geen spijt van!), maak ik wel graag gebruik van je info. En ik zal binnenkort ook wel een keer langs komen voor wat onderdeeltjes en rubbers (lekker dichtbij en ik geloof toch wel behoorlijk vakkundig, misschien wat té om de beginnend flipperaar te begrijpen)).

• Onno

In iedergeval als de sodemieter die batterij eraf knippen!!!

• Hans Balk (flipperwinkel.nl)

Goldcap plaatsen, gaat nooit meer lekken en is betaalbaar.

Als de nicad al aan het rotten is, is er waarschijnlijk al flinke schade aan de print.

Doe je daar niets aan dan rot het gewoon door tot de mpu er mee stopt.

• Steven

Yep, gelukkig al gedaan natuurlijk, die batterij eraf.

• Steven

En dat badje wat je op je site omschrijft is voldoende om dat redelijk te stoppen? En kan dat met een Williams 11 bord ook (je omschreef het voor andere kasten) en kan je zo zelf doen (dat weken en afspoelen moet toch zelf lukken)? Of moet ik toch even bij jou langs?

• Hans

In principe kan het ongestraft met alle digitale besturingsprinten.

Elektronica met hoogfrequentschakelingen kunnen niet in bad zonder vervelende gevolgen (radio, tv, zendapparatuur, walkietalkies, RC remote etc)

Uiteraard kun je het zelf doen

Zorg voor voldoende spiritus en pas vreselijk op met vuur.

• Steven

Ben er dan maar aan begonnen: badje van ruim 1,5 uur (waar haal je zo'n grote teil vandaan?! oh ja… de douchebak van m'n vader werkt wel ;-) ). Daarna inderdaad goed afgespoeld met water en daarna spiritus (ruim een halve liter, ik dacht dat ik nog wat meer had, maar ja….).

Teruggeplaatst en de kast open gelaten, zodat het laatste vocht nog op kan drogen en morgen dan maar de boel aansluiten en kijken of alles goed is gegaan.

En dan maar wachten tot het pakketje met rubbers en lampjes komt.

En natuurlijk nieuw batterijdoosje aansluiten (jammer dat die goldcap niet kan!).

Oh ja… wat ik zo zag: een paar kleine donkere plekjes en hier en daar een metaalspoor (hoe noem je dat? al die zilveren lijntjes?) een beetje gebobbeld. Komt dat allebeid door die corrosie? Het was niet zo dat het dicht bij de batterij meer was dan verder weg.

Ik hou jullie op de hoogte…. (of je het wil of niet :-P )

Greetz,

Steven

PS: MPU dus gedaan, maar moet de rest van de printplaten dan niet ook? Sound, etc.? (hoop het eerlijk gezegd niet… wil hem snel weer draaiend hebben)