Gate altijd open + bijwerken plekjes + was

• steven

Van m'n Future Queen gaat de gate waar de bal voor multiball glocked wordt altijd open na het opstarten. Dit hoort ie pas te doen als je één en ander bereikt hebt in het spel. Is dit een corrosieprobleem (batterij was niet uitgelopen, maar toch hele kleine spoortjes van corrosie in de buurt van de batterij).

(En Hans, is dit goed te verhelpen bij een onbekende kast (het MPU-bord is wel een Bally).) En aan welke kosten moet ik ongeveer denken (het is een leuke kast, maar door die gebarsten kopruit wel ‘waardeloos’, dus wil ik er ook weer niet té veel geld in pompen.

Verder een korte vraag: wat voor stiften kan ik het beste gebruiken voor het bijwerken van wat plekjes bij m'n High Speed? Zullen wel watervaste moeten zijn, als je daarna de boel nog in de was wil zetten?!

En wat voor was is het best? Hoor over boenwas (voor hout), autowas, en speciale flipperproducten. Probleem is dat ik

Groeten,

Steven

PS: En Mel, mocht ik inderdaad besluiten het speelveld kaal te maken en mee te nemen naar jou, welke afstand moet ik dan denken vanaf Nijmegen? (PS: je kan me ook mailen).

Zal trouwens pas wat later worden (zomervakantie of zo), want daar wil ik wel de tijd voor nemen en niet steeds even een half uurtje tussendoor, zoals ik nu met die 2 kasten bezig ben.

• Aeneas

- Bij die gate die altijd open gaat denk ik eerder een kapotte transistor die

kortsluiting geeft.

Marvin3m.com/fix.htm geeft je alle uitleg hoe je die moet opzoeken en repareren.

Komt erop neer dat je in de handleiding zoekt welke spoel het is, welke transistor

die aanstuurt, en je die transistor even uitmeet.

Doe ook de spoelen test en zie of je die daarin afzonderlijk kan laten bewegen,

of dat de spoel inderdaad altijd aanspringt zodra de kast is opgestart.

Batterijschade kan ook maar dan zouden waarschijnlijk andere spoelen ook

rare dingen doen, en vermoed ik eerder dat de spoel helemaal niet zou werken

ipv altijd werken.

Als er schade is dan neutralizeren met een azijn-oplossing..

- Stiften zou ik zelf niet gebruiken, neem echte verf voor modelbouw ?

Waar er verf weg is, heb je een niveauverschil, en met stiften krijg je dat

niet weggewerkt.

- Was is was.. en beter dan niets.

OK er zijn wel verschillen maar je kan niet echt veel verkeerd doen,

tenzij je supergoedkope supervloeibare wax gebruikt.. maar harde wax van

enige kwaliteit is goed. Je moet enkel opletten dat het doorzichtige wax is,

soms heb je meubelwaxen die een gele/bruine tint nalaten en die wil je

natuurlijk niet.

Op zo'n versleten kast zou ik me niet al te grote zorgen maken en

niet per se superdure wax kopen.

Heb je een goede autowax, gebruik je die, heb je een goede meubelwax bij

de hand, gebruik die..

OK ging het hier over een NIB Fireball ofzo dan zou ik wel goed opletten en

uitkijken welke producten wel en niet te gebruiken, maar in een kast die

gewoon om te spelen is en anders gesloopt werkt.. who cares..

't is geen museumstuk en zal het ook nooit worden, dus maak je geen zorgen

of de ene wax beter is dan de andere omdat die binnen 30jaar iets minder

goede effecten op de kast heeft…

• Hans Balk (flipperwinkel.nl)

Ik kan het slechts helemaal met Aeneas eens zijn.

Kosten MPU reparatie inclusief Goldcap indien er werkelijk bijna geen corrosie is ongeveer een tientje. Met een originele Nicad goedkoper maar das geen aanrader.

Wel doen, knip alvast zelf die nicad er af.