transformatorfik

• Steven

Hmmm… m'n High Speed raakte wat oververhit.

Had het voltage van de displays omlaag laten brengen op het powerbord, om ze een wat langere levensduur te schenken. Niet dat het echt nodig was: alles deed het prima, maar als je dan toch met een verlanglijstje naar een flipperzaak gaat…waarom dan niet dat ook meteen even doen.

Anyway, thuisgekomen bordje weer aangesloten, kast aan, leek het te doen, kast meteen weer uit.

Daarna later op de dag de kast weer aangezet, deed geen een display het meer.

Nou vandaag maar even een potje zonder displays gaan spelen, alles werkte goed, totdat opeens de speelveldlampjes enorm fel gingen branden. Snel de kast uitgezet, maar bleek dat de trafo al aan het roken en knetteren was.

Denk niet dat het direct iets met het voltombouwen te maken heeft gehad, maar wel raar dat het meteen erna was. Er was al eens aan het bordje geknoeid en missschien is er net iets tegen elkaar gekomen wat eerst nog netjes los van elkaar zat of zo.

In ieder geval: grote paniek hiero. Hoop dat het een beetje op te lossen is (en ook betaalbaar), ik ga volgende week ergens vrij maken om het powerbord even naar Arnhem te versjouwen en dan hoor ik het wel wat het wordt (hopen dat het daaraan te zien is dan, en dat niet later nog de hele kast mee moet.)

Nou ja, toch maar even de flippers van nieuwe coilstops, sleeves en veren voorzien, maar kan ik nu dus nog niet uitproberen… Ik hoop op betere tijden voor m'n High Speedie.

Steven

• barry

hopelijk heeft de trafo geen schade aangericht aan de rest van je borden

en zulke dingen tja…… volgens mij kunnen die altijd gebeuren

• Hans

Zoiets is inderdaad volkomen onvoorspelbaar.

Wie zich het DPO herinnert weet dat daar bij een Banzai Run de displays defect raakten…

….na het updaten van de software naar Engelse taal….

Uiteindelijk bleek een stomzinnig weerstandje van 3 cent de schuldige te zijn, helaas heeft hierdoor niemand de kast kunnen spelen.

System 11 kasten hebben helaas wel vaker deze nukken, gelukkig is het bijna altijd op te lossen en als de transformator geen permanente schade heeft opgelopen komt het allemaal wel weer goed.

Overigens had er ergens een zekering moeten doorslaan en de rokende transformator doet vermoeden dat men het ergens in de kast niet zo nauw heeft genomen met plaatsen van de juiste waarde.

Soms zit het mee,

soms zit het tegen.

• Steven

Ik zal de waarden van de zekeringen eens nakijken.

Hoop dat er niets is beschadigd. Heb trouwens wel een reserve trafo liggen (mocht dat ding zelf kapot zijn), maar weet niet of die werkt. Had een lege kast met alleen een trafo erin erbij gekregen toen ik hem kocht.

PS: misschien red ik dinsdag toch wel om langs te komen, maar dan ‘s ochtends voor m’n werk… moet ik wel op tijd terug zijn (hoef pas wat later te beginnen)…. ik bel wel even.

• Steven

Even 2 vraagjes: kunnen m'n displays hierdoor zijn doorgebrand?! Zou ik behoorlijk *** vinden. Hoe kan ik dat eventueel alvast testen?

En zal het aan de trafo liggen? Dat die teveel stroom/te hoog voltage geeft aan de rest, of zal de oorzaak ergens anders zitten?

Ben zeer benieuwd (en bang :-( ) wat er uit zal komen.

• Hans Balk (flipperwinkel.nl)

In de regel valt stomweg de hoogspanning weg.

De displays kunnen wel wat hebben als de spanning een keer piekt.

• Albert

Vraag van een leek op elektronica gebied:

Kan een trafo door fikken als er iets op de borden fout gaat/zit?

Alle voedingen van af de trafo naar de diverse componenten zijn toch gezekerd ?

Zo'n trafo kan toch wel wat belasting hebben voordat ie doorfikt?

Een Trafo fikt toch alleen uit als er binnenin kortsluiting ontstaat of danig overbelast wordt?

Een instelling van de voedings spanning van de display geeft toch geen overbelasting van de trafo?

Albert

• Richard

Daar heb je helemaal gelijk in, als de kast blijft zoals hij is ontworpen.

Het zou kunnen zijn dat de zekering is vervangen door een spijker of omwikkeld met zilverfolie ofzo (je zal ze de kost moeten geven, die dat doen…) en dan heb je secundair geen beveiliging meer.

Als je dan een kortsluiting hebt (en er is aan een print gesoldeerd begrijp ik) dan wordt die niet meer afgeschakeld en wordt de wikkeling van de trafo overbelast, wordt heet, en de lak om de wikkeling kan wegsmelten waardoor de wikkeling ook wordt kortgesloten. Dan is het al te laat. De hoofdzekering zal niet altijd aanspreken, dat is afhankelijk van de kortsluitstroom op dat moment.

De hoofdzekering moet in alle gevallen beveiligen en dat is soms moeilijk met die uit elkaar liggende spanningen. Een kortsluiting in de 6V levert een grotere stroom dan een van 90V (het vermogen wat de trafo kan leveren blijft gelijk). En een trafo heeft ook een behoorlijk grote inschakelpiek, daar mag de zekering ook niet op aanspreken.

Maar dat is allemaal theorie.

• Hans Balk (flipperwinkel.nl)

Als de zekeringen de verkeerde waarden hebben dan kan zelfs je komplete huis afbranden.

De betreffende print had in plaats van 0,75 Amp er maar liefst 7 amp inzitten.

Arme trafo………

Een stomme doorgeslagen Elko had hier dus uitslaande brand kunnen veroorzaken.

• Steven

Tsja, ik zou het zelf niet hebben gedaan, die zekering, maar ben wel zo stom geweest om er vanuit te gaan dat anderen ook niet zo dom zijn om een 7 amp in een 0,75 te zetten.

Als het lukt haal ik bij Hans vanmiddag het gerepareerde powerbord op en hoop ik dat de rest van de kast niet beschadigd is.