Trafo vraag

• Albert

De vraag gaat over een jukebox (NSM Laserbeam), maar voor het principe maakt dat voor de vraag niet uit, het had net zo goed een flipper kunnen wezen.

Probleem:

Als de versterker aangesloten is klapt mijn aardlekschakelaar eruit.

Verder werkt de box perfect, alleen als de versterker aangesloten is klapt de aardlek uit. (ik heb alle zekeringen verwijderd en stuk voor stuk terug geplaatst)

Op het moment dat de zekering van de versterker terug plaats klapt de aardlek er weer uit. Bij zowel de versterker links als rechts is dit het geval, die hebben elk een eigen zekering.

Nu vind ik zelf vreemd dat:

De aardlek er alleen uit klapt als de versterker aangesloten is, want de primaire en secundaire wikkelingen in de trafo zouden toch gescheiden moeten zijn?

Of kan de belasting van de trafo een rol spelen?

De versterker betrekt 60 volt van de trafo.

Vraag is de trafo kapot? of kan het probleem ergens anders liggen?

Het is natuurlijk zonde om een nieuwe voedings trafo te bestellen als het probleem niet in de trafo zit.

Iemand suggesties??

Ik ben een leek op dit gebied, en ik wil toch zien het probleem op te lossen.

Albert

• fritz

Vraagje:

Gaat je aardlek er echt uit of is het een automaat.

Je aardlek schakelaar gaat uit als de aangevoerde stroom niet gelijk is aan je terugkerende stroom naar je aardlek,dus je hebt ergens een `lek`

kan zijn dat je trafo slecht wordt,of in combinatie met andere slechte apparatuur die een beetje lekken.

Je kan het testen door de aarde draad los te maken van je jukebox,machine aan zetten en spanning meten tussen aarde draad en jukebox aarde aansluiting.

wel heel voorzichtig want je kan heeel vervelend onder stroom komen te staan.

• barry

je hebt ergens sluiting in je jukebox

waardoor er lekstroom onstaat en daardoor klapt je aardlek eruit

sluit je jukebox eens aan op een stopcontact die niet op de aardlek zit aangesloten

en kijk dan eens wat hij doet

• Richard

Eerst een uitleg over de aardlek schakelaar:

Die werkt op basis van verschilstroom. Hij meet de stroom die door de fase heen gaat, en hij meet de stroom die door de nul weer terug gaat. Die stromen moeten even groot zijn. Als daar nou verschil in zit, dan gaat er *dus* stroom via een andere weg terug naar de energielevering, namelijk door de aarde. Iemand raakt de spanning aan, en er gaat stroom door die persoon naar aarde, (30mA gedurende een bepaalde tijd is niet dodelijk) dan schakelt de aardlek uit.

In jouw geval zal de versterker ergens een fout hebben waardoor er stroom naar aarde gaat. Misschien ergens een sluiting in die versterker met aarde, loshangende draadjes ofzo.

Je hebt het over een versterker links en rechts. Je zult op zoek moeten gaan naar een gecombineerde fout, iets wat geldt voor beide versterkers. Zitten die misschien op een metalen plaat, die geaard is? Of als de secundaire wikkelingen van de trafo geaard zijn (bij de versterker), dan moet je wel zeker weten dat de nul daarvan geaard is, en niet de spanning. Als je dan (door de versterker) de spanning aan aarde legt, dan klapt de aardlek er uit. Zoiets moet het denk ik zijn.

• Michel

is het een optie om de flipper niet op de aarde aan te sluiten?

kan er ook niets weglekken zou ik zeggen

Wel flipperen op rubberen schoenen, spreekt voor zich natuurlijk

Michel

• Webmaster www.fruity.nl

Mijn flipperkasten staan nooit op de aarde. In alle huizen die ik ken zijn alleen de stopcontacten in de badkamer en de keuken geaard namelijk…

• Hans Balk (flipperwinkel.nl)

Het aantal DODELIJKE antwoorden op transformatorvragen ligt de laatste dagen erg hoog.

Problemen met aardlekschakelaars en verkeerd ingestelde netspanningen horen nadrukkelijk NIET door onwetende te worden opgelost.

Het geven van antwoorden zoals dit is niets anders dan een soort poging tot moord.

Je brengt een ander in een levensgevaarlijke situatie en niets anders.

Uitgezonderd het antwoord van Richard zie ik slechts goed bedoelde maar bloedlinke pogingen tot elektrocutie van mede flipperraars.

• onno

Jongens wees voorzichtig met dat geklooi.

Werk anders met een scheidingstrafo of schaf er een aan als je aan het sleutelen bent.

Zelf heb ik bij het aanleggen van de electrische installatie in mijn werk en hobby- ruimte ervoor gekozen om bij alle wandcontactdozen een aardedraad te trekken.

• barry

idd vindt dat hans hier groot gelijk in heeft

het zit er niet voor niets op

anders hadden ze het wel weggelaten die aarde draad

en tegenwoordig in de nieuwbouw wordt je hele huis al van aarde stopcontacten voorzien

toch een stukje veiligheid

• Fritz (geen flipperwinkel.nl)

Beste meneer Balk,

Ik begrijp dat ze in Arnhem het elektriciteits net aardig voor elkaar hebben.

Maar er zijn andere situaties zoals bij mij in Amsterdam waar het vroegere G.E.B

er fantastische installaties van gemaakt hebben,dus zijn de tips voor het onderzoeken van de storingen zijn helemaal niet raar-sterker nog bel een collega willekeurige automaten boer van mij in amsterdam en je krijgt het zelfde antwoord:meten is pas weten!! want de logica is niet altijd wat het lijkt en ik heb nog nooit een bericht gehad dat er iemand met slappe oortjes is blijven liggen.

of dat er een automaat is afgebrand

Aan je reactie te merken denk je hier te maken te hebben met “klungels”??

Maar waarschijnlijk verplaats je je te veel op NFV nivo.

MVG Fritz.