Opnieuw vraagje over de gate

• Steven

Opnieuw een vraag over de openstaande gate in m?n Future Queen: zodra ik de kast aan zet blijft de gate open, ook als ik de twee stekkers rechts op het solonoid driver A3 bord (Bally) al los heb gemaakt voor het aanzetten.

Hans had het solonoid bordje zelf nagekeken (en dat was goed) en ging nu uit van een kortsluiting, maar dat zal dan wel niet op het aanstuurgedeeltevanuit de MPU zijn (omdat dat deel dan dus volgens mij los zit), maar ergens in de kast zelf?! Toch vreemd, want als ik één stekkertje losmaak (onder aan de rechterkant van het solonoid bord, pin 7 vanaf rechts), dan gaat de gate dicht en blijft de rest werken. Dus dan krijgt hij geen stroom meer ergens anders vandaan, blijkbaar. En als het een sluiting in de kast is, dan zou dat stekkertje wel of niet aangesloten juist toch niet meer uit moeten maken?! Of maak ik hier ergens een denkfout?

Hoop dat iemand een idee heeft,

Steven

• Hans

Toch eens goed nazien of de PENNEN BINNENIN connector J4 op de MPU wel allemaal kosher zijn.

De MPU stuurt de data voor de spoelen in binaire code naar de driver, wegvallen van 1 enkel bit kan heir rare effecten geven.

Het feit dat dit driverbord wel perfect werkt in een Globetrotters geeft aan dat de fout ierder geval elders zit.

Sluiting in de kabelboom is ook nog een optie.

• Leon

Hello, In sommige Bally flippers zijn niet ALLE solenoid drivers gebruikt…ben je zeker dat deze driver wel gebruikt werd in Globetrotters… anders is uw driver transistor weldegelijk stuk en maakte dat niets uit toen uw board in de globetrotter werd getest…

• Steven

Ja, maar als J4 nou niet is aangesloten, dat bedoelde ik met de 2 rechter stekkers verwijderd (maar J4 en J 3 is natuurlijk duidelijker). Dan gaat de gate dus toch ook open.

En sluiting in de kabelboom is toch niet logisch, als ie wel dicht gaat als ik het beteffende stekkertje van J 5 los maak?

Ik probeer zonder enige kennis maar met wat logisch nadenken wat te elimineren hier en daar, en vroeg me dus af of dit een normale redenatie is, of dat ik een denkfout maak.

• Hans Balk (flipperwinkel.nl)

ah ah….

De globetrotter gebruikt alleen Sol. 5 niet

en die doet het goed in de andere kast.

• Richard

Als J4 van het driverboard niet is angesloten dan krijgt de binaire code (die van de MPU naar de driverboard) een code 1111, en dat is een nietgebruikte output. (heeft Bally over nagedacht) Maw. Als J4 niet is aangesloten doet geen enkele spoel het.

Als dan toch de gate open gaat, betekent dit dan de driver transistor defect is, of anders de transistor die de drivertransistor aanstuurt.

Als je de connector lostrekt van dat ene spoeltje dan zal de spoel het niet doen. Zo heb je de bedrading geelimineerd.

Het lijkt er toch op dat de driver het niet doet.

Hans, weet je zeker dat er een spoel op de betreffende kast was aangesloten? (geen draadbreuk op de spoel ofzo?)

• Hans Balk (flipperwinkel.nl)

Yep,

De driver werkte 100% correct in een andere kast.

Ik ben 't overigens wel met je eens dat er geen logica in deze fout zit.