comet

• rob

hallo heren van de techniek ik heb een probleem met het opstarten van mijn comet.

als ik hem aanzet brand het display gewoon alleen hij start niet op.flippers popbumpers maar hij tranporteerd geen bal waar moet ik het zoeken?

• rob

flippers,popbumpers en slingschot's werken wel.

• Mel

Het kan zijn dat er ergens een draadbreuk is tussen de spoelen die zijn namelijk in serie.

Als dat niet het geval eens moet je ff testen of het relay K1 werkt.

Zet je flipper aan en ga in het diagnostics menu

Maak dan aarde met transistor Q7

Als geen klik hoort is of Q7 stuk en of het relay.

• Richard

Flippers worden gestuurd via het flipperrelais.

Pops en slings zijn in die kast “special” solenoids.,Die worden op een andere manier aangestuurd (contactje gaat direct naar de electronica om de spoel zsm aan te sturen (maar alleen als het flipperrelais ook bekrachtigd is)

Dus de overige spoelen doen het niet.

Zekeringen nagekeken? Meet je spanning op de spoelen? (25V of 50V meen ik)

• rob

als ik op de test knop druk op de print blijft de led branden op 5.wil zeggen memory protect ciruit faulty of u18 cmos ram faulty, dit laatste is reeds vervangen

door vorige eigenaar.

• rob

mel kun je me even vertellen hoe ik dit moet doen. aarde maken met een draad of zo,op de aarde van de kast zelf en de Q7 zit die helmaal boven op de print in het rijtje? kan het niet helemaal goed lezen.maak het ook uit op welke poot van de transistor je aarde maakt.

• Richard

Okee, dan heb je misschien een memory protect die niet helemaal goed functioneert.

Is daar de bedrading goed van? Die gaat naar een switch in het cabinet, als het deurtje open gaat. Is die switch nog goed? Maakt het uit of het deurtje open of dicht staat?

• rob

switch van de coindeur was van de eene naar de andere pool doorgelust met een draadje.draad verwijderd en alles werkt weer tot je de kast weer afzet en dan weer aanzet weer storing 5 op print,draadje weer aangesloten en switch op de print weer ingedrukt nog steeds storing 5. tot je het draadje weer weghaald en switch weer bediend speelt de flipper weer. waarschijnlijk is denk ik de coindeur switch stuk

• Richard

Yep!

• rob

vandaag een andere coindeur switch gemonteerd, kast is nu alleen in te schakelen als de deur open is??? en dan alleen na 4 a 5 keer de aan/uit schakelaar te bedienen onder de kast?? wie heeft dit ooit meegemaakt ??