Lampjes Spiderman speelveld

• Michel Oversteyns

Een tijdje geleden heb ik een sloop Spiderman speelveld gekocht; het ding is inmiddels mooi gekuist en ik wil er een salontafeltje van maken met glas erover.

Om het nog sjieker te maken, wou ik ook de lampjes aansluiten die door het speelveld steken (niet de lampjes onder de inserts). Volg deze link om een idee te krijgen van wat ik in gedachten had: http://www.ipdb.org/showpic.pl?id=2285&depth=0&picno=16738

Er zaten zo'n 22 lampjes in (#47, .15A) wat neerkomt op ongeveer 3,3A !

Hoe kan ik die lampjes nu allemaal verlicht krijgen? Een voeding die 6V aan 3,5A levert is groot en wordt serieus warm. Ik heb al met LEDjes op 24V geprobeerd, maar de kleuren zijn niet goed: het geel is te geel, het wit te wit.

Een kameraad sprak van lampjes op 110 of 220V met dezelfde bajonetfitting als die 47's. Kent iemand zulke lampjes? Kunnen die oude fittingen dat wel aan? En worden die lampjes ook niet héél warm?

Misschien lampjes van 3V gebruiken met een lager ampèrage? Of kerstboomverlichting gebruiken?

Iemand suggesties?

• Leon

gebruik 6 volt fietslampjes en zet ze in serie 22 x6 is samen 132 volt ?. Een transfo 220 naar 110/130 is makkelijk te vinden en de lampjes zullen met wat minder spanning toch nog goed branden leon

• barry

dan kan je beter een kerstverlichting gebruiken

is nog goedkoper ook als 22 fietslampjes plus het werk om de boel in elkaar te zetten

tegenwoordig hebben ze zelfs kerstverlichting met bolletjes

• Hans

40 keer #44

gewoon in serie op 230 volt en goed afsluiten tegen kindervingertjes.

alleen toepasbaar in een gegarandeerd 100% droge omgeving.

omvallende glazen cola mogen niet in de schakeling kunnen druipen, dus afkitten.

• Michel Oversteyns

Bedankt allemaal voor de suggesties!

Serieschakeling leek me niet zo interessant, want als 1 lampje defect is, ben je een tijdje aan het zoeken.

Richard Baan had de oplossing: 5V van een oude PC voeding. Ik had nog een Tulip voeding liggen die 5V levert aan 9A ! Met alle lampjes aan, kom ik aan 3,1 A. Nog Ampères genoeg om ook de onderkant te voorzien van lampjes!

• Leon

In een serie schakeling van lampjes aangesloten op het net 220volts, zoals een kestverlichtings krans hoef je niet alle lampjes na te checken als de boel niet brand omdat er inderdaan ééntje kapot is. Ten hoogste twee lampjes moet u uit proberen om dit op te lossen !! Ik weet hoe , maar verklap het even niet; Wie weet ook de oplossing ??? leon

• Webmaster www.fruity.nl

Nou niemand weet het blijkbaar, vertel het ons maar! ;)

• Richard

Ik weet een manier om direct het juiste lampje te vervangen…… (maar ik kom niet aan 2 lampjes, tenzij er 2 stuk zijn)

Gewoon meten: over het defecte lampje staat 230V.

• Leon

Sorry ik was deze post al bijna vergeten..

Inderdaad meten over de lampjes is ook goed, iets moeilijker dan mijn methode..

Ik gebruik een kleine schroevedraaier met een neonlampje in het handvat ( test schroeverdraaier) Steek het schroeven draaiertje tegen het wat uitstekende gedeelte van de lampfitting ( start aan het eerste lampje van de keten.

Ofwel zal het neontje in de schroevendraaier branden ofwel niet , in elk geval ga verder van socket tot socket tot er een verandering optreed ( van branden naar niet branden of vice versa) als het veranderd is het dat lampje waar de verandering gebeurt of dit ervoor..

Leon

• Richard

Klopt: jij meet dus niet met een multimeter, maar met een spanningzoeker.

Principe is het zelfde.