Twilight Zone valt uit

• Kristof Raes

Heb heel recent een TZ gekocht. Deze werkte initieel heel goed, maar nu valt de stroom uit en herstart de pinball, meestal na een tijdje de powerball gespeeld te hebben. Kan iemand me helpen hoe het probleem te diagnosticeren en eventueel aan te geven hoe ik dit kan oplossen? Heb verder totaal nog geen ervaring met het innerlijke van een pinball, dus gelieve moeilijkheidsgraad van herstelling aan te geven. Many thanks! Kristof

• epping

volgens mij had dat uitvallen met een bruggelijkrichter te maken

de elco die er bij zit moet je dan ook gelijk vervangen

zie ook deze topic

Power Board Twilight Zone defect ?

moet je even bij zoeken invullen

• Kristof Raes

Thanks. Het heeft daar zeker mee te maken.

Heb het eerder al zien gebeuren bij een andere TZ om dezelfde reden.

Ik veronderstel dat het niet aan te raden is om daar als leek mee te experimenteren?

Moet je de printplaat er dan trouwens volledig uithalen als je daar een nieuwe component wil opsolderen?

Zal best op zoek gaan naar iemand in de buurt die me hierbij kan helpen.

• epping

de printplaat volledig verwijderen is wel het makkelijkste ja en ook de enigste manier

en ik weet niet waar je woont maar ik ken wel een paar mensen die zoiets kunnen vervangen voor je

maar je mag hier geloof ik geen reclame meer voor maken

• Kristof Raes

Geen probleem, voor mij zou dit geen reclame zijn, maar grote hulp.

Een probleempje: ik woon in Belgie (nabij Gent) en veronderstel dat jouw contacten zich in Nederland bevinden? Iemand die dit leest en persoon kent die kan helpen, laat het me weten. Alvast bedankt.

• onno

Waarom vraag je niet of Leon Borre het voor je wil repareren?

Ik weet niet of hij dat wil doen maar vragen staat vrij en hij woont in Gent.

• Kristof

Heb Leon gecontacteerd.

Komt in orde.

Bedankt iedereen voor de hulp

• Pascal

kan het niet zijn dat de brugcellen door de vorige eigenaar niet goed zijn gesoldeerd en slecht contct geven?

:-)

• Hans (Flipperwinkel)

Beste allemaal,

het vervangen van brugcellen gebeurt helaas nogal eens wat slordig waardoor de problemen niet verdwijnen of al na korte tijd terugkeren.

Met name de solderingen aan de bovenkant van de print willen nogal eens slecht doorvloeien.

Om die reden moet je de soldeereilandjes daar dan ook een tikje opschuren met waterproof 400

Soldeer van de andere (achter)kant en voer snel een boel tin toe zodat er aan de andere kant een mooie las ontstaat.

Gebruik hiervoor een soldeerbout met voldoende vermogen en werk snel om verbranden van de print te voorkomen.

Tenslotte is het misschien verstandig om ook eens te denken aan defecte condensatoren, met een geschatte levensduur van 10 jaar zijn deze toch redelijk aan hun pensioen toe.

• Kristof

Heb alle pluggen eens uit het voedingsbord getrokken en weer aangedrukt en kast werkt weer als voorheen. Ik hou het in de gaten. Dit weekend zal de kast zeker intensief bespeeld worden en weet ik meer. Indien ik terug problemen heb, gaat de kaart eruit en krijgt ze een ‘groot onderhoud’. Nog bedankt voor alle tips en wijze raad.

Kristof.