Cursus?

• Robert

Zoals jullie weten ben ik helemaal in de wereld van “Flipperen”

Ik wil later dan ook er mee gaan werken.

Bestaat er ook ergens een curses die ik kan volgen liefst beetje in de buurt van Groningen dat ik er zo heen kan…..

Lijkt me egt geweldig zoiets te volgens, kan iemand mij vertellen waar zoiets is?

Ook aan de technische kant kan ik toch zeggen dat ik er al uitgebreid iets van ken, met ook de hulp van mijn elektronica avondschoolcursussen.

Aldus Peter Smets

Ik denk dat hij mijn grote voorbeeld is….

Hij had namelijk ook op zijn 14e zijn eerste flipperkast hij volgt ook een avond cursus vandaar hoe ik hier ben opgekomen.

Hij is nu 19 en heeft zijn eigen game room en ook nog houder van NFV steunpunt Limburg.

Nou ja laat me wat weten zodra u wat weet wat hier mee te maken heeft.

BVD

Mvg Robert

• epping

volgens mij heb je geen cursus voor flipperkasten te maken

er zijn wel cursussen voor zwakstroom electronica

daar kan je wel veel van leren

hoe je moet meten, hoe een schema werkt , hoe een onderdeel heet en de werking

het beste leer je ook van iemand die veel ervaring heeft opgedaan in de jaren

maar die jongens geven hun geheimen bijna niet prijs :-)

• Frits

Als je alle electronica kennis hebt,bel dan exploitanten bij je in de buurt op en biedt je aan als poetser van flippers die terug komen van zomer seizoen plaatsen

(je bent mooi op tijd) in ruil daarvoor willen ze je vast wel de storingen en evt. vragen met je doornemen en heb je alvast referenties voor je flippermonteurloopbaan.

Ik ben ook zo begonnen en werkte van september tot april aan 1 flipper per week

als ik vrij had van school.

• Leon

Hoi,

mijn mening over het herstellen van flippers is dat daarbij 25% ervaring zit en 75% zuivere kennis van electronica , logica en als ik het even apart mag zetten schema lezen, al hoort dit eigenlijk bij de elctronica kennis. Wat betekend dat u gewoon een electronica cursus moet volgen en dan bent u pas goed op weg. Dit word echter door veel liefhebbers niet erkent en men wil meteen aan de slag met praktijk.. U ziet dat op de forums , iemand heeft een probleem en er worden oplossingen aangedragen, ( zéér goed) maar de oplossing is wel een praktische raadgeving, dit wil zeggen, vervang dit vervang dat, meet die spanning eens op kijk naar deze of gene connector. De raadgeving is geput uit kennis van het circuit , uit logische deductie en kennis van de werking van het “ verdahte” circuit. de raadgever is NIET gaan meten op zijn eigen flipper, heeft mischien zelfs deze flipper nog nooit gehad, maar baseerd zich op de schema's en de electrische ( of electronische ) logica van het verdachtte circuit. Het is mogelijk specifieke elctronische circuits van flippers , te bekijken, zoals hoe worden de coils aangestuurd, de lampen aangestuurd, hoe werkt de switch matrix , dit is omzeggens op details geljk in elke electonische flipper, en helpt zeker bij de eerste herstellingen.Toch is het onvoldoende om een GEHEEL overzicht te krijgen. U kan de coil circuits nog zo goed kennen dit zal u niets helpen als er in een Bally ( solid state) bij de coil test sommige coils niet werken en andere twee maal bekrachtigd worden. Dit alles om te zeggen dat een cursus erg moeilijk is samen te stellen, waar te beginnen, de basis kennis van deze die ze willen volgen is TE uiteenlopend, beginnen we van af 0 dan zullen velen de moed reeds verliezen na het eerste jaartje algemene electronica waar slechts sporadisch zou kunnen gesproken wordn over flippers..Neen ik denk niet dat het slechtte wil is of iemand die zijn “ geheimen” niet wil prijsgeven , een echtte degelijke kennis van deze complexse materie vergt gewoon een lange studie … raadgevingen en hulp middelen ter beschiking stellen van de flipper -fan kan in , en hier doe ik een ongecontroleerde schatting, 25% van de gevallen een praktijk oplossing brengen , maar er zal steeds een grote moeilijkheids graad blijven voor deze die niet electronisch geschoold zijn. Ik hoop dat ik hiermee niemand ga ontmoedigen , en eigenlijk is het geen echt goede reklame voor mijn site..waar de herstellings methodes de ruggegraat van vormen , denk ik Leon van http://www.flipper-pinball-fan.be

• RobW

Ietwat off-topic: het valt mij ook op dat er bij een vraag mbt een storing soms meteen het antwoord komt: vervang component X maar, dan is het opgelost.

Zo wordt iemand wel eens op het verkeerde spoor gezet en maakt misschien kosten voor niets.

Een beter antwoord is m.i. “…het meest waarschijnlijk is een defect component X” want (uit ervaring !) blijkt het spontaan resetten van een kast niet *altijd* aan een defecte gelijkrichter te liggen, en 2 ballen in de shooterlane bij een IJ niet *altijd* een kapot opto board betekent..etc.

Nadeel van het “betere” antwoord is dat het vaak een lang en soms te technisch verhaal wordt.

Buiten de site van Leon (hulde !) vind ik de handleiding van Clay op

http://marvin3m.com/fix.htm een goede start.

Het is niet helemaal foutloos maar komt een eind in de goede richting.

De NL vertaling is helaas nog niet gereed.

NB: dit is geen studie maar meer een handleiding voor veel voorkomende storingen, met wat uitleg, tips en duidelijke plaatjes.

• Richard

Ik ben zelf begonnen door logisch na te denken. Ik had een kapot lampje bij een Xenon, en dat kon 2 dingen betekenen: lampje stuk of lampdriver stuk. Vervang het kapotte onderdeel. Maar ik had toen nog zakgeld en kon elke keer een lampdriver niet betalen. Dus ging ik draadjes volgen en kwam bij een of ander zwart plastic dingetje uit. Die heb ik toen nieuw gekocht bij de elektronicazaak.

En hij deed het weer!

En zo ben ik steeds verder gekomen. Later ook op school elektrotechniek gevolgd. En later tijdelijk gewerkt bij een flipperwinkeltje. Daar heb ik wat ervaring opgedaan.

Mijn advies: met logisch nadenken kom je erg ver, zeker als je schema's kan lezen. Een cursus elektronica zal inderdaad wonderen doen. En natuurlijk veel repareren, al doende leert men (daar leer je het meest van).

• Robert

Hallo allemaal,

Ten eerste bedankt voor jullie goede reactie's (Y)

Ik denk wat ik ga doen wat Frits zij alleen ik denk dat dat nog een tijdje fietsen is maar dan heb ik erook wat voor die jongens heeft heel veel flippers O.A. LOTR StarGate Cv +/- 125 flippers ik denk dat ik hem maar eens ga bellen/mailen.

Ja elktronica op de middelbare school…..

Ik ga nu naar de 2e (heb nog een paardaagjes zomer vakantie) maar als ik in de 3e kom ga ik zeker weten elektro techniek doen!

Wat RobW zei dat is ook een goeie ook jij bedankt (Y)

Allemaal bedankt!

Mvg Robert

• eric poppelaars

ik heb het verhaal van les in de flipperkasten al een paar keer bij het nfv ter woord gedaan maar het op poten zetten is een heel verhaal

• Robert

Leg uit :)

Mvg Robert

• Richard

Inloggen op nfvpinball.nl en daar de discussies volgen. Vele voorbeelden.

Is inderdaad moeilijk. Je kunt ideeen hebben, maar dan moet je ze ook “zelf” uitwerken en uitvoeren. En da's niet altijd mogelijk voor iedereen.

Stel: ik heb een leuk idee, bijv. Pinball on Ice. Reactie is dan: Goed idee, zet maar wat op poten. Okee, waar begin ik dan? Bij Kardinge (ijsbaan bij mij in de buurt)? Dan moet ik dat dus allemaal gaan regelen. Maar ik ben geen regelneef. Ik ben meer iemand van de techniek.

Op zich begrijpelijk, je kan niet ieders idee uit gaan werken. Maar ook begrijpelijk dat het dan daar bij blijft: een idee.