The Flintstones: Fout op Fliptronic II board?

• Jumper

Hallo,

Ik zal eventjes mijn verhaal doen. T'is nogal uitgebreid maar ik ben er dan ook al een tijdje mee bezig.

Het begon met het vervangen van het linker flipperspoel op mijn “the flintstones”. Per ongeluk had ik de twee buitenste draden (oranje en rood) omgewisseld. Ik had ze “gecopieerd” van de rechter kant maar niet gezien dat dit spoel omgekeerd zat t.o.v. het linker dus vandaar…

toen nog niets vermoedend startte ik de flipper op en hij rebootte spontaan. Nadien ging geen enkele solenoid meer. Probleem was een doorgebrandde Fuse F112 op het power driver board. Op het fliptronics board was ook Fuse F902 doorgebrand. T'is toen dat ik het pas opmerkte dat de draden van het flipperspoel verkeerd waren. Dan maar snel de draadjes van het flipperspoel terug juist gezet en de twee zekeringen vervangen. Helaas was het daar niet mee opgelost. Bij het opzetten van de flipper bleef fuse F902 doorbranden. Dan heb ik alle draadjes van het linker spoel afgekoppeld (omdat ik vermoedde dat het doorbranden van de fuse lag aan het ondertussen waarschijnlijk kapotte spoel). De fuse brandde inderdaad niet meer door en ik kon in de test alle andere (niet-flipper) solenoids testen. Ze werkte allemaal (ook de flashers). Maar als ik de rechter flipper (onderste of bovenste) wildde proberen rebootte de machine opnieuw. (deze keer zonder een fuse door te branden).

Dan maar het linker spoel vervangen en juist aangekoppeld. Als ik dan de machine opzette ging de linker flipper automatisch (traag) naar omhoog en bleef daar staan tot ik de machine afzette. Hij ging niet zo hard omhoog wat doet vermoeden dat er iets is met de transistor van het “HOLD” gedeelte van dit spoel. Ik heb echter de bijhorende TIP102 transistor (Q9) op het fliptronics board getest met een multi-meter en de waarde zit tussen de .5 en .7 volt wat volgens marvin.fix in orde is (daar staat wel dat het tussen .4 en .6 moet liggen, maar ik denk wel dat dit goed genoeg is). Er staat daar dat er enkel een probleem is als de waarde rond 0v zit.

Ook de grote Tip36 heb ik nagemeten en er zit overal tussen .5 en .8 v op, nergens zit er 0v op. Ik heb dan maar alle TIP102 en TIP36 uitgemeten op het fliptronics board maar zie nergens eentje dat zou duiden op een kapot. ze geven allemaal signaal door tussen de bovenstaande waardes. Dus ik snap nu niet goed meer wat ik zou moeten vervangen.

Iemand enig idee hoe ik best verder ga vanaf dit punt? Zou het kwaad kunnen als ik een fliptronics board van een andere flipper neem om eens te zien of het probleem wel op dit board zit? Of loop ik kans dit board dan ook te beschadigen?

Bedankt voor de hulp

• Jelle Nelemans

Als je de stroom verkeerd om op de spoel hebt gehad is je diode naar de vaantjes, die is nu kortgesloten. De “banded” zijde moet namelijk bij het power gedeelte zitten, en door het omdraaien was dat dus niet zo en is nu kortgesloten.

Die zal je dus moeten vervangen, hij zit of op de spoel gesoldeerd of hij zit bij je transistor, (het is een zwart tonnetje met een zilver bandje aan 1 zijde). waarschijnlijk een1D4004, maar de waarde is zo terug te vinden in de schematics.

Veel succes

Jelle Nelemans

• Hans (Shootmagain.NL)

In geval van een flipperspoel zit de diode op de spoel.

Ook bij Fliptronics, (1, 2, en .95)

• Jumper

Bedankt voor de reactie Jelle.

Ik had jou suggestie ook reeds gemaakt. Daarom had ik het complete flipperspoel vervangen door een nieuw omdat het oorspronkelijke spoel telkens de fuse F902 door blies (waarschijnlijk inderdaad door de kortgesloten diode waarvan jij spreekt).

Dus door het spoel te vervangen zijn ook de twee diodes die daar opzitten mee vervangen.

Na het vervangen van het spoel is echter het “omhoog hangen” van de flipper begonnen. Bij het aanzetten van de machine gaat de linker flipper in “hold” stand staan tot ik de machine terug afzet. Ik verdenk de Tip102 (Q9) op het fliptronics bord, maar het rare is dat die goed uit de multi-meter test komt….

• Jelle Nelemans

Kijk eens naar de End Off Stroke switch.

Is deze nog intakt en als de flipperknop *niet* gebruikt wordt open ?

Als je met de hand de plunger bedient gaat dan de switch dicht als de flipper ‘up’ is?

Deze EOS-switch zorgt voor het schakelen tussen hoog voltage (het krachtig flipperen) en het lage voltage (dat de spoel niet doorbrandt bij het vasthouden van de flipper).

Het klinkt alsof je flipper werkt op laag voltage (hij gaat langzaam omhoog), en dat zou kunnen duiden op een closed EOS-switch terwijl deze nog open moet zijn. De switch mag pas sluiten (en dus schakelen naar laag) als de flipper omhoog staat.

Jelle Nelemans

• Jelle Nelemans

Check trouwens ook even of je wel hoog voltage naar de spoel hebt.

Dan kan de EOS wel goed zijn, maar functioneert alles toch op laag voltage.

Jelle

• RobW

Ik zou ook denken dat de transistor die de holdspanning schakelt kapot is en continu stroom doorlaat, waardoor de spoel langzaam aantrekt.

Dus dat staat haaks op de constatering dat de tor met een multimeter goed lijkt te zijn.

Weet je wel heeeel zeker dat je de juiste TIP102 hebt gemeten ?

• Jumper

Ik heb het fliptronics board er helemaal uitgenomen en alles rustig nagemeten. De Q9 blijkt inderdaad op het linker pootje toch 0.00 als resultaat te geven op de meter, dus die is toch slecht! Ik zal hem straks vervangen. Het zal dan wel opgelost zijn hoop ik. Bedankt voor jullie hulp.

• Hans (Flipperwinkel.NL)

JaBBa DaBBa Doo

• Webmaster www.fruity.nl

Strike!