Hallo,
Ik zal eventjes mijn verhaal doen. T'is nogal uitgebreid maar ik ben er dan ook al een tijdje mee bezig.
Het begon met het vervangen van het linker flipperspoel op mijn “the flintstones”. Per ongeluk had ik de twee buitenste draden (oranje en rood) omgewisseld. Ik had ze “gecopieerd” van de rechter kant maar niet gezien dat dit spoel omgekeerd zat t.o.v. het linker dus vandaar…
toen nog niets vermoedend startte ik de flipper op en hij rebootte spontaan. Nadien ging geen enkele solenoid meer. Probleem was een doorgebrandde Fuse F112 op het power driver board. Op het fliptronics board was ook Fuse F902 doorgebrand. T'is toen dat ik het pas opmerkte dat de draden van het flipperspoel verkeerd waren. Dan maar snel de draadjes van het flipperspoel terug juist gezet en de twee zekeringen vervangen. Helaas was het daar niet mee opgelost. Bij het opzetten van de flipper bleef fuse F902 doorbranden. Dan heb ik alle draadjes van het linker spoel afgekoppeld (omdat ik vermoedde dat het doorbranden van de fuse lag aan het ondertussen waarschijnlijk kapotte spoel). De fuse brandde inderdaad niet meer door en ik kon in de test alle andere (niet-flipper) solenoids testen. Ze werkte allemaal (ook de flashers). Maar als ik de rechter flipper (onderste of bovenste) wildde proberen rebootte de machine opnieuw. (deze keer zonder een fuse door te branden).
Dan maar het linker spoel vervangen en juist aangekoppeld. Als ik dan de machine opzette ging de linker flipper automatisch (traag) naar omhoog en bleef daar staan tot ik de machine afzette. Hij ging niet zo hard omhoog wat doet vermoeden dat er iets is met de transistor van het “HOLD” gedeelte van dit spoel. Ik heb echter de bijhorende TIP102 transistor (Q9) op het fliptronics board getest met een multi-meter en de waarde zit tussen de .5 en .7 volt wat volgens marvin.fix in orde is (daar staat wel dat het tussen .4 en .6 moet liggen, maar ik denk wel dat dit goed genoeg is). Er staat daar dat er enkel een probleem is als de waarde rond 0v zit.
Ook de grote Tip36 heb ik nagemeten en er zit overal tussen .5 en .8 v op, nergens zit er 0v op. Ik heb dan maar alle TIP102 en TIP36 uitgemeten op het fliptronics board maar zie nergens eentje dat zou duiden op een kapot. ze geven allemaal signaal door tussen de bovenstaande waardes. Dus ik snap nu niet goed meer wat ik zou moeten vervangen.
Iemand enig idee hoe ik best verder ga vanaf dit punt? Zou het kwaad kunnen als ik een fliptronics board van een andere flipper neem om eens te zien of het probleem wel op dit board zit? Of loop ik kans dit board dan ook te beschadigen?
Bedankt voor de hulp