last action hero

• Eddy

Heb afgelopen zaterdag een last action Hero gekocht. Wanneer de kast wordt opgestart geeft ze de melding “pinball is missing”, dit terwijl alle zes de ballen wel degelijk aanwezig zijn op de daartoe voorziene plaats. Na drie of vier keer op play drukken kan je gewoon met de kast spelen al is het misschien ook wel raar dat bij het spelen van de multiball meestal de flippers niet meer kunnen gebruikt worden indien de voorlaatste bal uit het spel verdwijnt… de laatste bal loopt dan gewoon verloren waarna het spel gewoon kan verder gezet worden. Kan iemand me hierbij helpen?

• RobW

Zet de kast in “diagnostics” dmv de knoppen achter de coindoor.

Daarna kiezen voor “easy ball through” en kijken hoeveel ballen er op het display aangegeven worden. Dat hoort dus 6 te zijn maar zal iets anders zijn.

Als het er minder dan 6 zijn:

kijk verder in hetzelfde menu naar de switchtest, “active switches”.

Je kunt dan kijken *welke* ballen (feitelijk: switches) er geregistreerd worden (en welke: niet).

De desbetreffende switches kun je makkelijk van onder af bekijken als je het speelveld er een beetje uittilt en op de rand van het cabinet neerzet.

Mogelijk is er een draadje los van een switch, of het beugeltje-met-rolletje verbogen.

Dit komt nogal eens voor bij dit type kasten.

Als er meer dan 6 aangegeven worden nl 7 dan ligt dat waarschijnlijk aan de switch die aan de zijkant van de through (ballenbak) zit.

• Eddy

Beste Rob, het komende weekend ga ik waarschijnlijk wel even tijd kunnen vrijmaken om naar het probleem te kijken en ik laat het dan zeker via het forum weten of het me gelukt is het probleem te verhelpen. Ik dank je in ieder geval voor je duidelijke antwoord!

Ondertussen is ook een tweede en derde probleem aan het licht gekomen … het lijkt dus een beetje alsof ik een kat in een zak heb gekocht, maar tja al doende leert men :)

Het tweede probleem betreft de kraan … Meer concreet vertrekt de kraan net iets te vroeg, namelijk net voordat de bal uit het tunneltje wordt gecatapulteerd zodat de bal gewoon terug in het speelveld komt in plaats van gelocked … een enkele keer lukte het toch dat de bal vooraan op de kraan terecht kwam maar na amper een tiental cm viel hij er dan terug af … verder heb ik via het diagnostic menu gemerkt dat de rechter boven switch van de kraan wel werkt maar niet de linker switch (waar de bal gelocked wordt) … het is alsof de kraan net niet ver genoeg gaat en dus net voor de switch stopt … kan dit afgesteld worden? zo ja waar ergens?

Het derde probleem betreft de dotmatrix … als ik de test uitvoer via het diagnostics programma blijken alle puntjes duidelijk op te lichten … maar tijdens het spel zelf wordt een heel deel van de annimaties niet weergegeven … meer concreet betreft het de schaduw van annimaties, namelijk de pixels die niet heel fel moeten oplichten … kan dit verholpen worden of betekent het gewoonweg dat een nieuwe dotmatrix dient aangeschaft te worden?

Met veel flippergroeten

Eddy

• paul www.active-pinball.nl

Een niet werkende outhole switch kan ook veroorzaakt worden door een draadbreuk bij een ander switch ergens onder het speelveld in dezelfde rij of kolom van die outhole switch. Volg de draadkleuren of kijk in de manual welke switches er nog meer op die lijnen zijn aangesloten en controleer daar eventueel ook op draadbreuk.

Het kraanprobleem kan veroorzaakt worden door te veel speling van de kraan op zijn as, waardoor hij de switch net niet indrukt. De beide switches zijn derhalve echt nodig om het de juiste stopposities te bepalen, zodat de motor niet blijft draaien en de kraan dus weer de andere kant opgaat. Je kunt ook proberen het lipje van de switch wat bij te stellen, zodat ie net schakelt op het juiste moment.

Je display is waarschijnlijk inderdaad versleten/op/finito/einde verhaal. De felle dots gloeien nog voldoende op, maar bij halve kracht zijn ze nauwlijks of niet meer zichtbaar.