Af en toe opstartende MPU 2518-35

• Erik

Wie heeft er een oplossing voor deze storing ?

MPU 2518-35 Bally start af en toe niet goed op. Als hij niet opstart flitst de led 1 x en daarna knippert deze 2 x .

Ik heb Q1,Q2 en Q5 vervangen. Tevens heb ik VR1 en CR5 vervangen .

Voetje en U8 (5101) ook vervangen maar de storing blijft af en toe.

• Richard

U8, of de connecties.

Vaak is het een verzuurde batterij geweest die de printbaantjes wat heeft weggevreten. Als dat slecht contact maakt is dit het gevolg.

Soms wel en soms niet opstarten duidt er op dat de componenten wel goed zijn, maar de verbindingen niet, cq soms niet (kan bijv. afhankelijk zijn van temperatuur).

• Hans (Flipperwinkel.NL)

en je hebt daarbij de print helemaal schoongemaakt?

• Erik

Ik heb de print inderdaad goed zuurvrij gemaakt , print gecontroleerd en doorgemeten. Ik heb inmiddels de Eproms op een goedwerkende Mpu gemonteerd. Nu geeft deze Mpu dezelfde storing.

Nu heb ik uit voorzorg maar 2 nieuwe Eproms bij Hans besteld omdat ik daar toch de oorzaak verwacht.

• Hans (Flipperwinkel.NL)

om een corrosiebord weer 100% oke te krijgen moet je minimaal de volgende zaken onder handen nemen.

Connector J3 en J4 desolderen en de print schuren

IC voet U8 verwijderen en de print schuren

(soms) IC voet U11 verwijderen en de print schuren

Resetcircuit volledig slopen, de boel schuren en alles terugplaatsen.

Let goed op het onderste dipswitchblok, ook hier kan soms corrosie onder zitten.

De blankgeschuurde print goed inspuiten met Flux om blootstelling aan de lucht tegen te gaan.

Denk niet “het valt wel mee”, het valt maar zelden mee en corrosie onder de IC voeten is nauwelijks zichtbaar, in de praktijk blijken er dan toch pennen van de voet te zijn weggerot.

GEBRUIK NOOIT LOWCOST VOETJES

De versie met gedraaide pennen is welliswaar een stuk duurder maar de voordelen ervan maken dat uitgebreid goed. Zo kun je bij een dergelijk voetje ook solderen aan de bovenkant van de print.

Gebruik van stripsockets is ook goed.

Blijft een print in alle toonaarden weigeren te starten begin dan met de klok:

Zonder klok werkt er niets, het kloksignaal moet correct aanwezig zijn op de cpu.

Vervolgens meet je pen 40 van de cpu (reset) als de spanning hier lager dan 4,5volt is begin dan het resetcircuit maar eens na te zien op eventuele fouten.

(verkeerde transistoren gebruikt, verkeerdom gemonteerd, (zener)dioden goed gemonteerd?)

Plaats vervolgens nieuwe eproms, op dit punt blijken de masked roms nogal eens kapot te zijn.

DENK AAN DE JUISTE JUMPERING VAN DE PRINT.

MPU -17 printen kunnen niet van 2732 eproms worden voorzien, hiervoor is een wat grote wijziging nodig aan de print.

Meet pen voor pen alle printsporen na vanaf U8 naar de rest van de print, zeer vaak blijkt dan dat er toch net iets is foutgegaan.

Heb je al moeten repareren controleer dan driedubbel of je dat goed hebt gedaan.

**op dit punt is het bezit van een oscilloscoop noodzaak geworden**

Controleer de klokgenerator en de buffer erachter, vervang de condensatoren bij de klokgenerator.

Is de reset oke dan controleer je de VMA, deze moet correct van de cpu vertrekken en bij de PIO's aankomen, het VMA signaal loopt door diverse TTL ic's en het signaal is prima te volgen met een scoop of logic probe.

Defecte componenten vervangen en uiteraard een GOEDE IC voet gebruiken.

Nog steeds niets?

Meet dan alle adreslijnen en data lijnen na vanaf de cpu tot aan de overige componenten, een aantal ervan loopt via de “glue logics” (TTL en C-mos) en moeten ook daar op de juiste manier uit te voorschijn komen.

Op dit punt moet er een fout tevoorschijn komen en waarschijnlijk op een van de doormetalliseringen in de print die is weggerot. Mogelijk dat een printbreuk de boel tegenhoudt (net naast een soldeereiland van een jumper)

Laatste noodsprongen:

- Probeer een andere set eproms voor een andere kast (software corrupt)

- Zitten er onderdelen verkeerd om in hun voet?

(lach niet, ik heb iemand gehad die een jaar bezig was en de boel niet werkend kreeg, vervolgens kwam deze man ten einde raad bij me langs, ik draaide de cpu om en de print werkte meteen als een tierelier)

*een cpu kan daar blijkbaar tegen, eproms zijn meteen kapot*

- Leg de print eens een maand aan de kant en probeer dan nog eens (echt dit helpt. soms staar je je te lang blind op een probleem)

• Richard

:-)

Ik heb eens een MPU voor iemand gerepareerd. De MPU in kwestie had vele dikke draden aan de achterkant om kapotte printbaantjes door te verbinden. Zo had diegene de print weer werkend gekregen. Op een gegeven moment echter deed hij het niet meer (zomaar ineens).

Wat bleek: een IC voetje stak door de isolatie van een van die draden en maakte zodoende dus kortsluiting.