em flipperkast

• chris

hallo

Ik heb thuis een gottlieb jungle queen staan met het volgende probleem.

De score moter blijft namelijk draaien .

Ik heb de contactpunten schoongemaakt en gecontroleerd of ze opnieuw moesten worden afgesteld maar heb niks kunnen vinden.

Het enigste wat mij opvalt is als ik de tellers handmatig verstel en daarna reset dat de eerst 2 tellers naar de nul positie gaan en de andere niet .

Ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft .

Maar als iemand wat tips of weet wat het probleem is dan hoor ik het graag.

Men kan mij daarover als men wilt mailen.

B.v.d.

Chris

• Ronald Blom

De tellers moeten allemaal op nul komen, als de teller op een andere positie dan de nul staat dan staan er twee contacten “in” .

Een contact om de reset naar nul mogelijk te maken via het reset relay en de andere om aan te geven dat de teller nog niet op de nul positie staat.

Bij de negen komt er nog een contact in en deze is om de overgang naar de volgende teller mogelijk te maken.

Bij de nul staan alle drie de contacten dan open.

Het nul contact werkt dus goed, hij geeft het spel niet vrij, het probleem zit dan in het reset contact (ga ik van uit, ik weet natuurlijk niet wat er nog meer aan de hand is).

• niko

Zelfde verhaal als Ronald al vertelt.

Alleen begrijp ik, dat slechts enkele spelers naar “nul” lopen en andere spelertellers NIET.

Sprekend over oudere Gottliebs: In de kopkast zitten meerdere RESET-relais.

Elk hiervan stuurt dan twee spelerstelrollen aan.

Vervelend vind ik, dat Gottlieb die relais aangeeft met bijvoorbeeld X1, X2 e.d. i.p.v. met de volledige benaming. Dan heb je het kast-schema nodig, om de betekenis van deze letters te ontrafelen.

Meestal is een poosje morrelen (=metalen plaatje tegen spoel aandrukken) aan deze relais voldoende om de contactbladen wat schoon te vegen, waarna ze weer goed contact maken. Desnoods een stuk papier er doorheen halen. Als je al niet -in het wilde weg- contacten aan het buigen bent gegaan, lost dit meestal alle problemen bij een EM-kast op.

En verder zou ik alle tellers handmatig op “nul” zetten.

Dan kijken, of inderdaad bij deze telpositie alle contactbladen worden opengetild.

En vervolgens een spel starten.

Niko

• Ad Jonker

Ik mis hier nog de belangrijke tip om de contacten ALLEEN te reinigen met een gewoon stuk papier. Geen middelen gebruiken daar alle contacten behalve die van het flippercircuit een speciale laag hebben.

Flippercontacten (flipperknoppen en End-Of-Stroke) moet je wel regelmatig vijlen om ze goed te houden.

Nadeel van Gottlieb zijn de zeer compacte relais en de scoremotor die horizontaal ligt. Bij het eerste betekent het dat het zeer precies afstellen is omdat een contact anders of dicht of open blijft, bij het tweede kunnen de witte kunststof dopjes die andere contacten open of dicht duwen er tussenuit vallen wat weer storingen geeft.

Als je meerder EM-kasten hebt kan ik je het Service handboek van Henk de Jager ten zeerste aanraden.

• Ronald Blom

Je kunt de Gottlieb motoren kantelen om er gemakkelijker bij te kunnen, onderop zitten drie hairpins die je er uit kunt halen en daarna de motor kantelen.

Voordeel is dat de contacten die onderop zitten dan ook goed bij kunt stellen of schoon kunt maken.

Contacten maak ik meestal schoon met wat contactspray op een doekje(!) en haal deze dan met een platte schroevendraaier tussen de contacten door.

Stukje zeem op een plat houten stokje (zoiets als een roerspaan voor verf bijv.) plakken en er tussendoor halen gaat ook goed.

• niko

En ik treed alle wetten met grote voeten door een heeeel fijn schuurpapiertje één keertje tussen de dichtgedrukte contactbladen door te trekken.

Hehhhh… het is er uit. Het voelt als vloeken in de kerk!

Niko