Regelen sterkte van de slingshots

• johan

Nog maar eens een nieuwe toppic (sorry voor mijn totale onwetendheid) … ik vraag me af hoe kan men de slingshots minder krachtig kan zetten? … In mijn Tom staan ze zo krachtig ingesteld dat ze een speeldveldbeschadiging tot gevolg hebben.

mvg

• Richard

Vreemd. Is geen instelling. Zitten er originele spoelen in?

• johan

dat zou ik niet weten … de spoelen kan je dus blijkbaar niet harder of zachter afstellen … het is in ieder geval een feit dat in het midden van zowel de linker als rechter slingshot de middelste ronde opening een 3 tal milimeter groter is geworden, namelijk daar precies waar het hendeltje (of hoe je het ook noemt) naar voor springt als de slingshot wordt geactiveerd :(

• Richard

Dat lijkt me niet goed. Absoluut niet zelfs.

Ik denk dat je het mechanisme eens los moet schroeven. Misschien is de coilstop dusdanig ingeslagen dat deze zo vervormd is dat de plunger verder kan dan normaal als de spoel aantrekt. De hendel waar jij het over hebt komt dan ook meer onder een hoek te staan met het speelveld, dus de krachten waarmee de bal wordt weggeschoten komen op een andere manier (meer onder een hoek) op het speelveld dan waar het voor berekend is.

In dat geval: direkt vervangen. Gaat van kwaad tot erger.

• johan

Dank je Richard voor jouw post… wat dien ik te vervangen? De ganse spoel of is het enkel de coilstop? moet wel zeggen dat de slingshots zeer krachtig de bal wegschieten.

• Paul

Waarschijnlijk zitten er geen originele plungers met links in de slingshots.

Als deze plungers 2a3 milimeter korter zijn dan origineel, dan kan de plunger een grotere afstand bewegen in de spoel. Dit resulteert in een krachtiger slag, het slagarmpje draait verder en komt daardoor tegen het hout van het speelveld.

• Richard

Plunger en coilstop. Zie ook reactie van Paul.

De spoel zelf hoef je alleen even te controleren of de juiste spole er in zit. (vergelijk typenummer op de spoel met het boek)